Dagen van Genesis en de kadertheorie

Aanhangers van de zogenaamde “derde weg” maken vaak aanpassingen bij de verklaring van de Scheppingsdagen om ruimte te kunnen maken voor hun leer van Theïstische evolutie. Dit geldt met name voor voorstanders van de zogenaamde kadertheorie. Onder deze voorstanders horen o.a. prof. A. Noordtzij, dr. J.J.T. Doedens en prof. dr. J. Douma. In dit artikel wordt nader op deze theorie ingegaan.

Dagen, zijn dagen, maar niet letterlijk?

Laten we eerst opnoemen de zaken die zouden pleiten voor de derde weg al dan niet met de kadertheorie:

  1. Men heeft met name moeite om wetenschappelijk te kunnen verklaren dat op dag 1 het licht werd geschapen (Gen. 1:3), terwijl op dag 4 er pas lichtdragers (“lichten”) als zon, maan en sterren geschapen zijn (Gen. 1:14-18). Men stelt dat de afwezigheid van de zon op dag 1-3, maakt dat het geen zonnedagen van 24 uur konden zijn geweest. Ook dat pleit tegen gewone dagen. Dat zou een argument zijn voor een niet letterlijk opvatten van “dagen”
  2. Ook wordt wel aangevoerd dat de rangtelwoorden in het Hebreeuws van dag 1 en dag 6 (waar staat dag 1 en dag 6) anders zijn dan van dag 2-5 (waar staat tweede dag, derde dag etc.). Daarom zou het niet gaan om een gewone rangschikking.
  3. Ook wordt wel gesteld dat dag 7 een dag zonder einde zou zijn. Want in de woorden over dag 7 (Gen. 2: 1-3) staat niet dat het avond en morgen was geweest, zoals dat bij de andere dagen staat vermeld. Ook dat zou reden zijn om dan maar alle dagen niet letterlijk op te vatten.

Alles bij elkaar genomen is er voor aanhangers van de derde weg in hun ogen ook in de Schrift zelf voldoende bewijs om te concluderen dat de dagen van Genesis 1 wel vermeld staan als gewone dagen in een vertelling, maar niet als feitelijke historische, niet als letterlijke dagen, zoals wij die kennen.

Dagen en hun refrein

Ik wil daar graag het volgende op antwoorden:

  1. Bij dag 1-3 keer klinkt al het refrein het is avond geweest en het is morgen geweest de 1e, 2e, 3e dag. De dag wordt dan al opgedeeld in licht en donker, in dag en nacht. Samengenomen gewoon “dag” genoemd, terwijl er dan nog geen zon is. Het licht wordt op dag 1 namelijk apart door God geschapen los van een bekende lichtdrager als de zon. Hij, God de Almachtige, schiep het licht zonder hulp van de zon! Daarmee geeft God ook aan dat alleen Hem alle verering toekomt en niet de zon die vaak als God vereerd werd in oosterse landen. Dag 4-6 hebben hetzelfde refrein toen was het avond geweest en het was morgen geweest de 4e 5e 6e dag. Vanaf de 4e dag is dat dus met de geschapen zon erbij. Die werd door God toegevoegd aan het bestaande licht, als lichtdrager om voortaan heerschappij te hebben over dag en nacht. Het onderscheid dat er al was maar nu wordt voortgezet met lichtdragers. Na elke dag dus hetzelfde refrein. Bij dag 1-3 zonder zon en bij dag 4-6 met zon. God laat zo de voortgang zien van zijn schepping over de 6 dagen. Van globaal naar specifiek, van minder naar meer. De conclusie is dan ook dat dag 1-3 van dezelfde soort waren als dag 4-6. Allen hadden een periode van licht en donker, van dag en nacht, en werden door avond en morgen aan elkaar verbonden.
  2. Het verschillend gebruik van rangtelwoorden komt ook elders in Gods Woord voor. Het is geen argument om de rangschikking in de dagen van Genesis te miskennen.
  3. Op dag 7 is er geen schepping meer, maar rust. Gods werkdagen zijn ten einde. Er klinkt dan ook geen refrein meer. Dat wil niet zeggen dat dag 7 daarom geen einde kent. Want dag 7 wordt juist als dag apart gezet door God: geheiligd! Op basis daarvan vormde God een week van zeven dagen, van zes plus één. Als scheppingseenheid die heel de tijd van de wereld moet dienen om de sabbatdag teken te laten zijn van de eeuwige sabbatsrust die komt (Hebr. 4).

Hoe is dit mogelijk als deze zevende dag ook nu als dag zonder einde nog voortduurt?

Kadertheorie

Er zijn enkele specifieke kenmerken die alléén de kadertheorie gelden. Deze theorie gaat ervan uit dat elke dag van Gen. 1 een soort fotolijst is waarin iets van het grote verhaal van de schepping wordt weergegeven.

Door de meeste aanhangers van de kadertheorie wordt verdedigd dat de “beelden” van dag 1-3 corresponderen met de “beelden” van dag 4-6. En wel zo, dat wat op dag 1 geschapen wordt als ruimte, vervolgens gevuld wordt met de schepselen of vormsels van dag 4. Dag 1 en 4 gaan dan over hetzelfde gebeuren, wat zich in heel lange tijd heeft voltrokken. Dat geldt ook voor het koppel dag 2 en 5, en het koppel dag 3 en 6.

De dagen in deze theorie zijn wel “gewone dagen”, maar dan niet letterlijk historisch en zelfs niet in chronologische volgorde, in tijdsvolgorde. Het zijn plaatjes in een lijst, die iets vertellen. Daarbij is de volgorde minder belangrijk.

Op deze manier creëert men ruimte voor een theïstische evolutie en een oude wereld van miljarden jaren. Ruimte: Ik zeg niet dat alle voorstanders daar persé in geloven. Maar ze claimen dat Genesis daarvoor de ruimte biedt. Daarvoor wordt vrijheid in exegese gevraagd.

Antwoord op de kadertheorie

Tegenover de symbolische uitleg met ruimte voor evolutie, dient Genesis zich juist aan als een voluit historisch boek. Gen 1: 1 – 2:3 vormt een inleiding en nadere invulling op wat er in de rest van Genesis op volgt nl. de toledothen, letterlijk de geschiedenissen. Vanaf Gen. 2:4 wordt beschreven de geschiedenis van de hemel en de aarde. Gevolgd door de geschiedenis de mens Adam, enz. tot aan die van Abraham, Isaak en Jacob (Gen. 37-einde). Niet alleen Gen. 2:4v grijpt terug naar Gen.1, dat geldt ook voor Gen. 5. Daar wordt opnieuw een stap terug in de tijd gezet. bij het begin van een geschiedenis. Niets in Gen. 1-2:3 zelf wijst erop dat het hier iets anders dan een letterlijke geschiedenis betreft. Ook de literaire vorm die God in Gen. 1 en 2 laat gebruiken, doet daar niets van af. Dit is even klaarblijkelijk als in 1926 door de kerken m.b.t. het spreken van de slang in Gen. 3 werd vastgesteld. Wel gaat het hier om bovennatuurlijke wonderen van God, die geloof vragen. Maar ze spelen zich in de tijd af, die begon in Gen. 1:1.

De kadertheorie wil de dagen van Genesis verklaren als literaire aanpassing (accommodatie) van God aan de mens. Maar daartegenover staat dat God van ons vraagt dat wij ons nu juist aan Hem en zijn letterlijke dagen aanpassen. Het vierde gebod in Ex. 20 zegt dit heel stellig (Let op “want”): Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen maar de zevende dag is de sabbat van de Heere uw God dan zult gij geen werk doen, (…). Want in zes dagen heeft de Heer de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daar in is. En Hij rustte op de zevende dag.

De gevolgen van de kadertheorie

De kadertheorie stelt dat het doel van Gen. 1 en 2 is het eren van God in het verbond door Israël. Daar zou de vertelvorm op gericht zijn. Mozes zou zo aan Israël een schets van God als de trouwe Verbondsgod hebben gegeven. Ook speciaal met het doel om te komen tot het vieren van de sabbat als een aan God gewijde dag.

Maar er is toch veel meer over Gen. 1 en 2 te zeggen? Moeten we niet beginnen met het feit dat God Zich Zelf verlustigt over Zijn werken? Vergelijk Ps. 104:24 met Gen.1:31-2:3. Ook Christus en zijn apostelen wijzen terug op dit begin m.b.t. de sabbat (Ex.20:8-11; Marc.2:27; Hebr.4:4), het beeld van God zijn (Gen.1:26; 1 Kor.11:7; Jak.3:9), het huwelijk en de man-vrouw verhouding (Gen. 2:18-25, Matt.19:4-6; 1 Kor.11:8; 1 Tim.2:13), heterofilie en homofilie (Rom.1:26-27), naaktheid en schaamte (Gen.2:25), het proefgebod (Gen.2:16-17), de vloek over de zonde (Gen. 2:17), de situatie van de zondeval (Gen. 3), en de daaraan door God verbonden moederbelofte.

Wanneer de dagen van Gen. 1 en 2 worden tot een “vertelvorm”, is heel Gods Schepping slechts een “verhaal”, geen feitelijke geschiedenis, en valt de vaste grond onder dit alles weg.

DRIEDELIGE SERIE VAN DR. DE MARIE OVER GENESIS EN DE EVOLUTIELEER
Artikel 1: Genesis tegenover evolutieleer.
Artikel 2: Dagen van Genesis en de kadertheorie.
Artikel 3: Derde weg: Genesis èn evolutieleer (verschijnt volgende week D.V.).

Deze gastbijdrage is met toestemming overgenomen van de website Een in Waarheid. Het originele artikel is hier te vinden.

Voetnoten

PERSBERICHT – Weet Magazine bespreekt gevaren van klimaatmodellen: IPCC-wetenschapper over klimaatmodellering: „Neutraliteit bestaat niet”

Noot van de redactie: Wij zijn bij ‘Oorsprong’ minder sceptisch op de ‘man-made-klimaatsverandering’. In onze ogen heeft prof. dr. ir. Wim de Vries in de bundel ‘Inzicht: Wetenschap voor Gods Aangezicht’ een evenwichtig verhaal geschreven, waarbij onder andere gewezen wordt op de menselijke verantwoordelijkheid vanuit scheppingsperspectief. Omwille van het debat delen wij dit persbericht van Weet Magazine.

WADDINXVEEN, 17 april 2024 – Klimaatmodellen spelen een belangrijke rol bij het bepalen van overheidsbeleid rond klimaatverandering. Volgens velen hebben die modellen een hoge mate van objectiviteit en betrouwbaarheid, maar er klinkt ook kritiek. Het kan zomaar zijn dat de modellenmaker bepaalde gewenste uitkomsten in zijn algoritme heeft verstopt. Weet Magazine legde in haar nieuwe aprilnummer, dat nu in de boekhandel ligt, die kritiek voor aan Bart van den Hurk. Hij is werkzaam voor het IPCC, de VN-organisatie die de risico’s van klimaatverandering evalueert. Vindt hij de kritiek terecht? „Voor mij is het duidelijk dat neutraliteit niet bestaat.

Kritiek op het gebruik van computermodellen bij het bepalen van beleid komt onder andere van Ronald Meester (wiskundige aan de Vrije Universiteit Amsterdam) en Marc Jacobs (datawetenschapper). In hun recent verschenen boek Van aardbeving tot zoönose waarschuwen ze ervoor dat een klimaatmodel een gevaarlijk instrument kan zijn in handen van politici. Ze huldigen het standpunt dat je niet met een model aan de slag moet gaan waarvan de inhoud geheim blijft, en zeker niet om daar dan maatschappelijk beleid op te bouwen. Ronald Meester: „Als het gaat over ons, mensen, en als het gaat over complexe zaken, dan moeten we ontzettend oppassen wat een model ons eigenlijk gaat vertellen. Wiskundige modellen hebben de schijn van pure wetenschap. Alles moet wetenschappelijk en cijfermatig geduid worden. Ze leveren het resultaat met een cijfer. Dat geeft de schijn van objectiviteit.

Hoewel Meester ook aangeeft dat modellen buitengewoon succesvol kunnen zijn, onderstreept hij dat modellen niet alleen de werkelijkheid beschrijven „Soms creëren ze zelf ook een werkelijkheid. Met de constructie van een model laten we zien welke ingrediënten wij daarin kennelijk van belang achten. En we laten daarin ook zien wat we onbelangrijk vonden en daarom hebben weggelaten. Een model is vaak eerder een mening in wiskundige vorm dan een verantwoorde voorspelling!

Desgevraagd erkent Bas van den Hurk van het IPCC dat neutraliteit ook rond klimaatmodellen niet bestaat. „Klimaatmodellen voorzien in een behoefte om een politiek proces te informeren. Het is dus onvermijdelijk dat er subjectieve keuzes worden gemaakt in het opstellen van scenarioʼs. Klimaatmodelleurs zijn zich hier in het algemeen erg van bewust. Ik zie dat het bij de selectie en presentatie van modelresultaten niet altijd duidelijk is welke subjectieve keuzes er zijn gemaakt, en dat er door andere keuzes andere resultaten worden verkregen. Er wordt daarom, ook bij het IPCC, steeds meer discussie gevoerd over die subjectieve keuzes. De aandacht verschuift langzaamaan van ʻsignaleren wat er mis isʼ naar ʻhet in kaart brengen van de resultaten van beleidskeuzesʼ. Voor zowel wetenschappers als beleidsmakers is het erg belangrijk om hun eigen subjectieve normatieve waarden expliciet onder woorden te brengen.

Het artikel in het aprilnummer van Weet Magazine maakt deel uit van een drieluik over het klimaat en klimaatverandering. In het volgende nummer van Weet Magazine wordt verder ingegaan op de kritiek op argumenten die pleiten voor klimaatverandering.

Online

Hieronder ziet u welke (online) media en of andere kanalen aandacht hebben besteed aan dit bericht:

(1) Weet Magazine: https://weet-magazine.nl/artikelen/persberichten/klimaatmodellering-neutraliteit-bestaat-niet/.
(2) Fundamentum: https://oorsprong.info/persbericht-weet-magazine-bespreekt-gevaren-van-klimaatmodellen-ipcc-wetenschapper-over-klimaatmodellering-neutraliteit-bestaat-niet/.
(3) Drimble: https://drimble.nl/dossiers/duurzaamheid/96250245/ipcc-wetenschapper-over-klimaatmodellering-neutraliteit-bestaat-niet.html.

Statistieken van de website oorsprong.info – April 2024

De maand april van dit jaar is alweer ten einde. In deze maand was er opnieuw meer websitebezoek dan in de vorige maand. Hieronder vindt u een top-10 van de drukst bezochte dagen (in het aantal weergaven). Daaronder vindt u een top-10 van meest gelezen artikelen in de maand april 2024. U kunt deze artikelen (nog een keer) lezen of bekijken door op de titel te klikken. (Opbouwende) kritiek op deze artikelen kan geleverd worden via de pagina ‘Hier mag u uw hart luchten’ (hier). De statistieken van de maand maart zijn hier gepubliceerd.

Top-10 drukste dagen

Hieronder de top-10 van de drukste dagen deze maand voor de website oorsprong.info. We zien dat het bezoek vaak komt door een nieuw gepubliceerd artikel. Of dat een ouder artikel opnieuw in de picture komt, doordat wijzelf, een vriend of kennis deze deelt via social media of e-mail.

  1. 30 april 2024 met 795 weergaven.
  2. 29 april 2024 met 472 weergaven.
  3. 9 april 2024 met 443 weergaven.
  4. 11 april 2024 met 375 weergaven.
  5. 3 april 2024 met 359 weergaven.
  6. 15 april 2024 met 321 weergaven.
  7. 8 april 2024 met 320 weergaven.
  8. 2 april 2024 met 318 weergaven.
  9. 4 april 2024 met 317 weergaven.
  10. 5 april 2024 met 266 weergaven.

Top-10 meest bezochte artikelen

Hieronder de top-10 van de meest bezochte artikelen van de maand april 2024. Er werden 184 artikelen gepubliceerd waarvan de meesten raakvlakken hadden met genealogie. Het aantal weergaven geldt alleen deze maand en het totaal aantal weergaven ‘aller tijden’ kan per artikel hoger liggen.

  1. Predikant en theoloog drs. C.J. Meeuse promoveert op 28 juni 2024 D.V. aan de Theologische Universiteit Apeldoorn met 333 weergaven.
  2. Rouwdienst en begrafenis Jerphaas Karel (Jarco) van Meerten (2015-2022) met 297 weergaven.
  3. ‘Het is de Verlichting, sufferd!’ – Over hoe de Verlichting doorwerkt in de orthodoxe kerken met 283 weergaven.
  4. Boekpresentatie nieuwe boek van dr. Maarten Klaassen op donderdag 23 mei 2024 D.V. met 141 weergaven.
  5. Wie is de vrouw van Kaïn? – Een antwoord van Jan Rein de Wit met 136 weergaven.
  6. Zijn degenen die vasthouden aan Gods Woord ‘niet meer van deze tijd’? – Bespreking van ‘De werken van Zijn handen’ met 135 weergaven.
  7. Helaas: (voorlopig) geen congressen en bijeenkomsten met Fundamentum vanwege lichamelijke zwakte organisator – Nieuwsbrief d.d. 30-4-2024 met 128 weergaven.
  8. COLUMN: Het hart en ‘Het Evangelie zonder kleine lettertjes’, ‘Dordt zoals je Dordt niet kende’ en ‘Hyperdordt’ – Een overzicht met 109 weergaven.
  9. Laat meisjes zichzelf zijn en reduceer hen niet tot hyperseksuele wezens met 106 weergaven.

Spitten in het wapenboek van Maximiliaan Louis van Hangest d’Yvoy (20) Het rouwbord van Willem Hendrick Bartolotti van den Heuvel tot Beichlingen (1698-1763)

Het wapenboek van Maximiliaan Louis van Hangest d’Yvoy (1753-1831) geeft een schat aan informatie over glazen, graven en wapen- en rouwborden. Veel van deze informatie is door de achterliggende oorlogen verloren gegaan, maar dankzij het wapenboek Van Hangest d’Yvoy kan er een reconstructie worden gemaakt. In deze serie wil het wapenboek doorkruisen op telgen uit het geslacht Van Meerten. Ervan uitgaande dat de copyright verstreken is, heb ik specifieke uitsneden gemaakt.1 Het boek is te bezichtigen via het ledendeel van Koninklijk Nederlandsch Genootschap voor Geslacht- en Wapenkunde (KNGGW).2 De twintigste bijdrage in deze serie gaat over het rouwbord van Willem Hendrick Bartolotti van den Heuvel tot Beichlingen (1698-1763).

Het rouwbord van Willem Hendrick Bartolotti van den Heuvel tot Beichlingen was te vinden in kerk van Ingen. De tekst op het rouwbord luidt “O. 27 Septb. 1763”. In het midden zien we het familiewapen van Bartolotti van den Heuvel. Aan de linkerkant van dit rouwbord zien we de wapens van: Bartolotti van den Heuvel, Van Erp, Thibaut, De Jonge, Boubois, De Bitter, Van Nispen en Van Sloten. Aan de rechterkant zien we de wapens van: Van Goltsteijn, Van Brakell, De Cock van Delwijnen, Van Millinck, Van Meeckeren, Tempier, Van Meerten en Vaeck.

Uitleg: Willem Hendrick Bartolotti van den Heuvel tot Beichlingen was de zoon van Johan Baptista Bartolotti van den Heuvel tot Beichlingen en Geertruijdt Dorothe van Goltsteijn. Vader Johan Baptista was de zoon van Guillelmo Bartolotti van den Heuvel en Jacoba van Erp. Opa Guillelmo was de zoon van Willem Bartolotti van den Heuvel en Margaretha Thibaut. Oma Jacoba was de dochter van Arnout van Erp en Jacomina de Jonge. Overgrootvader Willem was de zoon van Christiaan van den Heuvel en Jenne de Boubois. Overgrootmoeder Margaretha was de dochter van Hendrik Thibaut en Margaretha van Nispen. Overgrootvader Arnout was de zoon van Andries van Erp en Christina de Bitter. Overgrootmoeder Jacomina was de dochter van Jacob de Jonge en ? van Sloten. Moeder Geertruijdt was de dochter van Adriaan Johan van Goltsteijn en Catharina van Brakell. Opa Adriaan Johan was de zoon van Johan van Goltsteijn en Geertruida de Cock van Delwijnen. Oma Catharina was de zoon van Johan van Brakell en Hendricke van Millinck. Overgrootvader Johan was de zoon van Johan van Goltsteijn en Catharina van Meeckeren. Overgrootmoeder Geertruida was de dochter van Gijsbert de Cock van Delwijnen en Maria van Meerten.3 Overgrootvader Johan was de zoon van Lodewijk van Brakell en Catrina Tempier.4 Overgrootmoeder Hendricke was Johan van Millinck en Margarita Vaeck.5

Voetnoten

Mijlpaal: zevenendertighonderd artikelen op oorsprong.info!

Vandaag heeft oorsprong.info opnieuw een mijlpaal bereikt: er staan zevenendertighonderd artikelen op de website. Net iets meer dan de helft van die artikelen gaan over de genealogie van het geslacht Van Meerten. Er is dus veel meer. Hartelijk bedankt voor uw betrokkenheid de afgelopen tijd. Hieronder volgt een top-10 van meest gelezen artikelen aller tijden. Bij het (her)lezen hiervan veel leesplezier en zegen toegewenst. Feedback kunt u geven via de pagina ‘Hier mag u uw hart luchten’. Het vorige ‘mijlpaal’-artikel is hier te vinden.

Top-10

  1. Rouwdienst en begrafenis Jerphaas Karel (Jarco) van Meerten (2015-2022).
  2. Er is wel degelijk een stikstofprobleem – Hoogleraar Wim de Vries reageert op tegenwerpingen.
  3. COLUMN: De les van de kokmeeuw.
  4. “Adam niet geleerd, Christus niet begeerd” – Interview met Gereformeerd Venster.
  5. Homo-activist Leon Houtzager draaft door – Ds. Kort moet nog dieper door het stof.
  6. Tim Hofmans aanval op Pro-lifers is erger dan je denkt.
  7. ‘Kerngroep Bezinning GKV’ haakt vanwege doorwerking van moderne hermeneutiek af – Zaterdag 19 november 2022 studiedag voor verdere bezinning.
  8. Gebed gevraagd voor ds. Kort (OGGiN) in de zaak Houtzager-Kort – Predikant wordt vandaag gehoord.
  9. Ds. Kort wordt op 16 februari 2022 gehoord – Zaak Houtzager-Kort één van lange adem.
  10. ‘Het Evangelie zonder kleine lettertjes’, ‘Dordt zoals je Dordt niet kende’ en ‘Hyperdordt’ – Een overzicht.

Spitten in het wapenboek van Maximiliaan Louis van Hangest d’Yvoy (19) Het rouwbord van Catharina van Brakell (?-1691)

Het wapenboek van Maximiliaan Louis van Hangest d’Yvoy (1753-1831) geeft een schat aan informatie over glazen, graven en wapen- en rouwborden. Veel van deze informatie is door de achterliggende oorlogen verloren gegaan, maar dankzij het wapenboek Van Hangest d’Yvoy kan er een reconstructie worden gemaakt. In deze serie wil het wapenboek doorkruisen op telgen uit het geslacht Van Meerten. Ervan uitgaande dat de copyright verstreken is, heb ik specifieke uitsneden gemaakt.1 Het boek is te bezichtigen via het ledendeel van Koninklijk Nederlandsch Genootschap voor Geslacht- en Wapenkunde (KNGGW).2 De negentiende bijdrage in deze serie gaat over het rouwbord van Catharina van Brakell (?-1691).

Het rouwbord van Catharina van Brakell was te vinden in kerk van Ingen. De tekst op het rouwbord luidt “O. 17 Novb 1691”. In het midden zien we in een gedeeld schild de familiewapens Van Brakell en Van Goltsteijn. Catharina was getrouwd met Adriaan Johan van Goltsteijn (?-1684).3 Aan de linkerkant van dit rouwbord zien we de wapens van: Van Brakell, Tempier, Van Meerten en Van den Bosch. Aan de rechterkant zien we de wapens van: Van Millinck, Vaeck, Van Bremt en Van Wees.

Uitleg: Catharina van Brakell was een dochter van Johan van Brakell en Hendrike van Millinck. Vader Johan was een zoon van Lodewijk van Brakell en Catrina Tempier. Opa Lodewijk was een zoon van Johan van Brakell en Johanna van Meerten.4 Oma Catrina was een dochter van Gerard Tempier en Helena van den Bosch. Moeder Hendrike was een dochter van Johan van Millinck en Margarita Vaeck. Opa Johan was een zoon van Lambrecht van Millinck en Anna van Bremt. Oma Margarita was een dochter van Hendrick Vaeck en Anna van Wees. Deze lijn komt overeen met de kwartierstaat die op deze website is gepubliceerd.5

Voetnoten

Spitten in het wapenboek van Maximiliaan Louis van Hangest d’Yvoy (18) Het rouwbord van Johan Reinoud van Goltsteijn (?-1695)

Het wapenboek van Maximiliaan Louis van Hangest d’Yvoy (1753-1831) geeft een schat aan informatie over glazen, graven en wapen- en rouwborden. Veel van deze informatie is door de achterliggende oorlogen verloren gegaan, maar dankzij het wapenboek Van Hangest d’Yvoy kan er een reconstructie worden gemaakt. In deze serie wil ik het wapenboek doorkruisen op telgen uit het geslacht Van Meerten. Ervan uitgaande dat de copyright verstreken is, heb ik specifieke uitsneden gemaakt.1 Het boek is te bezichtigen via het ledendeel van Koninklijk Nederlandsch Genootschap voor Geslacht- en Wapenkunde (KNGGW).2 De achttiende bijdrage in deze serie gaat over het rouwbord van Johan Reinoud van Goltsteijn (?-1695).

Het rouwbord van Johan Reinoud van Goltsteijn was te vinden in kerk van Ingen. De tekst op het rouwbord luidt “De Wel. Ed: Geb. Heer Johan Reinoud van Golstein tot Blijwerven in leve heemraad in Neder Betuwe. O. 27 Novemb. 1695”. In het midden zien we het familiewapen Van Goltsteijn. Aan de linkerkant zien we de wapens Van Goltsteijn, De Cock van Delwijnen, Van Meeckeren en Van Meerten. Aan de rechterkant zien we de wapens Van Brakell, Millinck, Tempier en Vaeck.

Uitleg: Johan Reinoud van Goltsteijn was een zoon van Adriaan Johan van Goltsteijn en Catharina van Brakell. Vader Adriaan Johan was de zoon van Johan van Goltsteijn en Geertruid de Cock van Delwijnen. Opa Johan was een zoon van Willem van Goltsteijn en Catharina van Meeckeren. Oma Geertruid was een dochter van Gijsbert de Cock van Delwijnen en Maria van Meerten.3 De vrouwelijke lijn was via moeder Catharina van Brakell. Zij was een dochter van Johan van Brakell en Hendrike van Millinck. Opa Johan was een zoon van Lodewijk van Brakell en Catrina Tempier. Oma Hendrike was een dochter van Johan van Millinck en Margarita Vaeck. Dit rouwbord komt overeen met een eerder op deze website gepubliceerde kwartierstaat.4

Voetnoten

Spitten in het wapenboek van Maximiliaan Louis van Hangest d’Yvoy (17) Het rouwbord van Adriaan Johan van Goltsteijn (?-1684)

Het wapenboek van Maximiliaan Louis van Hangest d’Yvoy (1753-1831) geeft een schat aan informatie over glazen, graven en wapen- en rouwborden. Veel van deze informatie is door de achterliggende oorlogen verloren gegaan, maar dankzij het wapenboek Van Hangest d’Yvoy kan er een reconstructie worden gemaakt. In deze serie wil ik het wapenboek doorkruisen op telgen uit het geslacht Van Meerten. Ervan uitgaande dat de copyright verstreken is, heb ik specifieke uitsneden gemaakt.1 Het boek is te bezichtigen via het ledendeel van Koninklijk Nederlandsch Genootschap voor Geslacht- en Wapenkunde (KNGGW).2 De zeventiende bijdrage in deze serie gaat over het rouwbord van Adriaan Johan van Goltsteijn (?-1684).

Het rouwbord van Adriaan Johan van Goltsteijn was te vinden in kerk van Ingen. De tekst op het rouwbord luidt “O. 18 Julij. 1684”. In het midden zien we het familiewapen Van Goltsteijn. Aan de linkerkant zien we de wapens Van Goltsteijn, Van Meeckeren, Van Egmond en Schul. Aan de rechterkant zien we de wapens De Cock van Delwijnen, Van Meerten, De Ruijter en Van Eck.

Uitleg: Adriaan Johan van Goltsteijn was een zoon van Johan van Goltsteijn en Geertruida de Cock van Delwijnen. Vader Johan was een zoon van Johan van Goltsteijn en Catharina van Meeckeren. Moeder Geertruida was een dochter van Gijsbert de Cock van Delwijnen en Maria van Meerten.3 Opa Johan was een zoon van Johan van Goltsteijn en Hendricke van Egmont. Oma Catharina was een dochter van Rense van Meeckeren en Elisabeth Schul. Opa Gijsbert was een zoon van Johan de Cock van Delwijnen en Anna de Ruijter. Oma Maria was een dochter van Dirck van Meerten en Bertha van Eck van Panthaleon.4 Deze lijnen komen overeen met een eerder op deze website gepubliceerde kwartierstaat.5

Voetnoten

Spitten in het wapenboek van Maximiliaan Louis van Hangest d’Yvoy (16) Mogelijk het rouwbord van Martina van Bemmel (?-1623)

Het wapenboek van Maximiliaan Louis van Hangest d’Yvoy (1753-1831) geeft een schat aan informatie over glazen, graven en wapen- en rouwborden. Veel van deze informatie is door de achterliggende oorlogen verloren gegaan, maar dankzij het wapenboek Van Hangest d’Yvoy kan er een reconstructie worden gemaakt. In deze serie wil ik het wapenboek doorkruisen op telgen uit het geslacht Van Meerten. Ervan uitgaande dat de copyright verstreken is, heb ik specifieke uitsneden gemaakt.1 Het boek is te bezichtigen via het ledendeel van Koninklijk Nederlandsch Genootschap voor Geslacht- en Wapenkunde (KNGGW).2 De zestiende bijdrage in deze serie gaat over het mogelijke rouwbord van Martina van Bemmel (?-1623).

Het mogelijke rouwbord van Martina van Bemmel (?-1623) was te vinden in de kerk van Ingen. Heet mogelijke rouwbord, want er staat een andere naam als tekst op dit rouwbord. Is dit een foutje van Van Hangest d’Yvoy. Van Bertha van Bemmel, weduwe van Gijsbert van Hardenbroeck, weten we namelijk dat zij overleden is in het jaar 1650. Dit komt ook overeen met gegevens in andere originele bronnen. De enige dochter die bij mijn weten dan nog over is, dat is Martina van Bemmel. De tekst op het rouwbord luidt “Jufr. Beerta van Bemmel is in den Heere gerust, den 1 Januarij 1623”. In het midden zien we het familiewapen Van Bemmel. Als het om Bertha zou zijn gegaan, dan was hier een dubbelwapen te zien. Aan de linkerkant van dit rouwbord zien we de wapens van: Van Bemmel en Van Meeckeren. Aan de rechterkant zien we de wapens van: Van Meerten en Van Eck.

Uitleg: Martina van Bemmel was een dochter van Heijmerick van Bemmel en Anna van Meerten.3 Vader Heijmerick was de zoon van Johan van Bemmel en Bertha van Meeckeren. Moeder Anna was een dochter van Dirck van Meerten en Bertha van Eck van Panthaleon.4

Voetnoten

Geboorteakte van Sijbilla Hendrika Vermeer (1907-2000)

Geboorteakte van Sijbilla Hendrika Vermeer (1907-2000) uit de Burgerlijke Stand van de Gemeente Schoten.

Hierboven wordt de geboorteakte van Sijbilla Hendrika Vermeer (1907-2000) weergegeven.1 Op 5 september 1907 verscheen Hendrik Jan Vermeer (1884-1957) voor de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de Gemeente Schoten. Hendrik Jan was twee en twintig jaar oud, behanger van beroep en woonachtig te Schoten. Hij verklaarde dat Sijbilla Hendrika op 5 september 1922 om half vijf in de ochtend is geboren. Haar moeder was Teuntje van Meerten (1884-?), zonder beroep.2 Het echtpaar woonde aan de Generaal Cronyéstraat nummer 137 rood. Hendrik Jan deed de aangifte samen met: (1) Alexander Hendricus Jacobus de Jong (1885-1972), twee en twintig jaar oud, ambtenaar van beroep en woonachtig te Haarlem, en (2) Johannes Kramer (1877-1956), dertig jaar oud, politiebeambte van beroep en woonachtig te Schoten.

Voetnoten