Overlijdensakte van Maria Sophia Honig (1861-1942)

Overlijdensakte van Maria Sophia Honig (1861-1942) uit de Burgerlijke Stand van de Gemeente Amersfoort.

Hierboven wordt de overlijdensakte van Maria Sophia Honig (1861-1942) weergegeven.1 Op 3 maart 1942 verscheen Felix Jacobus Pieter Maximiliaan de Meulder (1889-1949) voor de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de Gemeente Amersfoort om aangifte te doen van het overlijden van Maria Sophia. Felix Jacobus Pieter Maximiliaan was twee en vijftig jaar oud en kantoorbediende van beroep. Hij woonde te Utrecht en verklaarde dat Maria Sophia op 28 februari 1942 om half tien in de avond is overleden in de leeftijd van tachtig jaar. Maria Sophia was zonder beroep, geboren te Utrecht en woonachtig te Amersfoort.2 Ze was weduwe van Foeke Buitenrust Hettema en een dochter van wijlen de echtelieden Johannes Marinus Honig (1824-1905) en Elisabeth van Meerten (1824-1873).3

Voetnoten

Geboorteakte van Maria Sophia Honig (1861-1942)

Geboorteakte van Maria Sophia Honig (1861-1942) uit de Burgerlijke Stand van de Gemeente Utrecht.

Hierboven wordt de geboorteakte van Maria Sophia Honig (1861-1942) weergegeven.1 Op 8 juni 1861 verscheen Jacobus Arnoldus van Dugteren (1820-1876) voor de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de Gemeente Utrecht om aangifte te doen van de geboorte van Maria Sophia. Jacobus Arnoldus was veertig jaar oud en heel- en vroedmeester van beroep. Hij woonde te Utrecht aan de Smeebrug B53. Hij verklaarde dat Maria Sophia geboren was op 7 juni 1861 om twee uur in de nacht. Zij was een dochter van Johannes Marinus Honig (1824-1905) en Elisabeth van Meerten (1824-1873).2 Johannes Marinus was winkelier van beroep en het echtpaar woonde aan de Lijnmarkt E52 te Utrecht. De aangever had twee getuigen meegenomen: (1) Cornelis Martinus van Giessen (±1793-?), zeven en zestig jaar oud en stadsbode van beroep, en (2) Willem Hendrik Molijn (1803-1874), acht en vijftig jaar oud en stadsbode van beroep. Beide getuigen woonden te Utrecht.

Voetnoten

Overlijdensakte van Anthonia Hendrika Heijer (1860-1935)

Overlijdensakte van Anthonia Hendrika Heijer (1860-1935) uit de Burgerlijke Stand van de Gemeente Utrecht.

Hierboven wordt de overlijdensakte van Anthonia Hendrika Heijer (1860-1935) weergegeven.1 Op 14 augustus 1935 verscheen Jacobus Jan Lomwel (±1894-?) voor de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de Gemeente Utrecht. Jacobus Jan was veertig jaar oud en aanspreker van beroep. Hij verklaarde dat Anthonia Hendrika op 13 augustus 1935 om half elf in de ochtend is overleden in de leeftijd van vijf en zeventig jaar. Ze was zonder beroep en geboren en woonachtig te Utrecht.2 Ze was weduwe van Johannes Hendrik Honig (1860-1932) en de dochter van wijlen de echtelieden Hendrik Fredrik Heijer (1819-1892) en Anthonia Hendrica Haagen (1827-1912).

Voetnoten

Huwelijksakte van Johannes Hendrik Honig (1860-1932) en Anthonia Hendrika Heijer (1860-1935)

Huwelijksakte van Johannes Hendrik Honig (1860-1932) en Anthonia Hendrika Heijer (1860-1935) zoals weergegeven in de Burgerlijke Stand van de Gemeente Utrecht.

Hierboven wordt de huwelijksakte van Johannes Hendrik Honig (1860-1932) en Anthonia Hendrika Heijer (1860-1935) weergegeven.1 Op 16 juni 1887 verscheen dit aanstaande echtpaar voor de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de Gemeente Utrecht om in het huwelijk te worden bevestigd.

Johannes Hendrik Honig was zeven en twintig jaar oud en winkelier van beroep. Hij was geboren en woonachtig te Utrecht.2 Johannes Hendrik was de meerderjarige zoon van Johannes Marinus Honig (1824-1905) en wijlen Elisabeth van Meerten (1824-1873).3 Johannes Marinus was koopman van beroep.

Anthonia Hendrika Heijer was zeven en twintig jaar oud. Zij was geboren en woonachtig te Utrecht.4 Anthonia Hendrika was de meerderjarige dochter van Hendrik Fredrik Heijer (1819-1892) en Anthonia Hendrica Haagen (1827-1912). Hendrik Fredrik was zonder beroep en Anthonia Hendrica was winkelierster.

De afkondigingen van dit voorgenomen huwelijk hebben zonder stuiting plaats gehad op 5 juni 1887 en op 12 juni 1887. Ze hebben overlegd hun geboorteakten, de overlijdensakte van de moeder van de bruidegom en een certificaat van voldoening aan de militie. De vader van de bruidegom en de ouders van de bruid waren bij de ceremonie aanwezig en verklaarden hun toestemming te geven tot dit voorgenomen huwelijk. Hierna heeft het aanstaande echtpaar de vragen van de ambtenaar beantwoordt met ‘ja’.

Als getuigen had het echtpaar de volgende personen meegebracht:
– Hendrikus van Meerten (1829-1902), acht en vijftig jaar oud, godsdienstonderwijzer van beroep, wonende te Utrecht en oom van de bruidegom.5 – Anton Gerrit Honig6, twee en zestig jaar oud, koopman van beroep, wonende te Utrecht en oom van de bruidegom.
– Johann George Deur (1859-1919), zeven en twintig jaar oud, predikant van beroep, wonende te Leerbroek en zwager van de bruid.7 – Fouke Buitenrust Hettema (1862-1922)8, vijf en twintig jaar oud, leraar aan een gymnasium, wonende te Zwolle en een zwager van de bruidegom.9

Voetnoten

Tweede artikel van Altenoweb in de discussie rond de baraminologie van de rode panda (Ailurus fulgens) en het werk van dr. Mátyás Cserháti

Vorig jaar schreef ik een artikel naar aanleiding van het baraminlogische werk van de uit Hongarije afkomstige bio-informaticus dr. Mátyás Cserháti.1 Cserháti publiceerde twee in-depth artikelen over de baraminologische indeling van de rode panda (Ailurus fulgens). Dit werd opgemerkt via de naturalistische website Panda’s Thumb door evolutiebiologe dr. Gerdien de Jong. De Jong schreef op de voornoemde website een kritisch artikel.2 Cserháti publiceerde via deze website zijn Engelstalige kritiek op het artikel van De Jong.3 De Jong is nu bezig met een 19-delige kritiek op het werk van de bio-informaticus.4 Bioloog Alteno volgde de discussie en schreef er twee artikelen over. Het eerste artikel heb ik hier kort samengevat.5 Het tweede artikel wil ik hieronder kort samenvatten. Omdat dit tweede artikel veel verwijzingen bevat kan deze samenvatting kort zijn.6

Holobaramin

Het tweede artikel van Alteno legt de focus op baraminologie. Allereerst verwijst Alteno naar een citaat van De Jong in het artikel op Panda’s Thumb, namelijk dat men bij baraminlogie met statistische clustering werkt en daarmee denkt te komen tot onoverbrugbare biologische discontinuïteit. In het artikel op de website ‘Oorsprong’ gaat Cserháti ook kort in op baraminologie. Alteno: “Er bestaan verschillende soorten baramins waarbij men op zoek is naar het holobaramin.” Om deze stelling te onderbouwen citeert Alteno zeer uitgebreid vanaf de website van de Creation Biology Society.7 Alteno komt tot de conclusie dat je het holobaramin zowel van boven naar beneden (vanuit het apobaramin) als van beneden naar boven (vanuit het monobaramin) kunt benaderen. Dit is correct, al is het uiteindelijk altijd te doen om te komen tot een holobaramin.

De werkwijze van Cserháti

Alteno ziet dat de werkwijze van Cserháti statistisch van aard is, net zoals Baraminic Distance. Wanneer de bioloog verder hierop zoekt, komt hij op de website van ‘de tendentieuze NCSE’.8 Alteno staat kritisch tegenover NCSE, maar noemt het gelezen artikel over baraminologie ‘verder goed leesbaar’. Hij ziet wel dat de auteur, Alan Gishlick, foutief ervan uitgaat dat ‘de verwantschap van leven het alleenrecht is van hen die in common descent geloven’. Na een groot citaat uit het artikel van Gishlick komt Alteno aan het einde van zijn artikel. In het slotakkoord geeft hij aan dat de werkwijze van Cserháti ‘een statistische benadering op basis van overeenkomsten en verschillen’ is. Het komt er volgens Alteno op aan ‘wat de wiskundige resultaten biologisch betekenende afhankelijkheid van de gekozen parameters en het belang van de biologische interpretatie’.

Dr. Peter Borger

Alteno besteedt ook nog één korte alinea aan moleculair bioloog dr. Peter Borger.9 Hij geeft aan dat hij onbekend is met wat Borger over de reuzenpanda heeft gezegd. Het gaat in de discussie hoofdzakelijk om de rode panda (Ailurus fulgens) en niet om de reuzenpanda (Ailuropoda melanoleuca). Waarom de gedachten van Borger over de reuzenpanda relevant zijn voor deze discussie ontgaat mij een beetje. Ongetwijfeld zijn Borger, Cserháti en De Jong het eens over de indeling van de reuzenpanda bij de beren (Ursidae). Borger richt zich volgens Alteno, in onderscheid van baraminologie, op essentiële/onveranderlijke genen.

Ten slotte

Het is te prijzen dat Alteno zich met dit artikel verdiept heeft in de theorievorming van baraminologie. Het begrijpen van deze creationistische werkhypothese is nuttig en nodig om de discussie tussen De Jong en Cserháti te volgen. Wanneer De Jong klaar is met haar 19-delige reeks hoop ik dat Cserháti bereid gevonden kan worden om te reageren op haar stevig gefundeerde kritiek.

In Memoriam: Chemicus Edgar Korteweg (1969-2023) overleden

Afgelopen zaterdag 4 maart 2023 is de chemicus Edgar Korteweg plotseling overleden in de leeftijd van 53 jaar. Korteweg was afgestudeerd chemicus en actief in het schepping-evolutie-debat. Hij was actief door onder andere video’s te maken en artikelen te schrijven.

Levensloop

Edgar Gerardus Johannes Jacobus Korteweg werd geboren op 2 november 1969 te Waalwijk en overleed op 4 maart 2023 te Amsterdam.1 Korteweg was leerling van het Willem van Oranje College te Waalwijk. Bij behaalde zijn propadeuse Medisch Chemisch HLO aan het Dr. Struijcken Instituut, na een blauwe maandag Natuurkunde gestudeerd te hebben aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) studeerde hij af als Analytisch Chemicus aan de Hanze Hogeschool te Groningen. Daarna ging hij voor een mastergraad Chemistry & Physics naar de Universiteit Utrecht. Helaas kon hij die opleiding door privé omstandigheden niet afmaken en schreef zich uit in 2004. Korteweg was chemisch analist en heeft diverse werknemers gekend.2

Bezwaren tegen UGA en Deep Time

Korteweg had ernstige bezwaren tegen Universele Gemeenschappelijke Afstamming en Deep Time. Vanuit zijn achtergrond schreef hij artikelen over kwantumfysica, kernfusie, zwaartekracht, informatietheorie en biochemie. Hij publiceerde deze artikelen vooral via ResearchGate en Academia3. Via ResearchGate deed hij dat via twee kanalen Eg Ko4 en E.G.J.J. Korteweg.5 Daarnaast had hij een eigen YouTube-kanaal met als naam ‘The Way Truth and Life’. Hij gebruikte dit kanaal voor Bijbelstudies maar ook voor creationistische theorievorming en het uitdagen van Universele Gemeenschappelijke Afstamming en Deep Time. Korteweg had zo zijn eigen stijl en de inhoud van de video’s kon niet iedereen bekoren. Dat leidde tot soms vernietigende reacties in de ‘comments’ onder de video’s. Korteweg schuwde in reactie hierop stellige taal niet.

Creationistisch werk

Zoals gezegd was Korteweg kritisch naar Universele Gemeenschappelijke Afstamming en Deep Time. Hij schreef ook artikelen en maakte video’s ten faveure van het scheppingsparadigma. Hij stuurde bijvoorbeeld ooit een video door, naar aanleiding van een artikel in Weet Magazine, waarin hij liet zien dat er verschillende lagen sneeuw in één dag kunnen vormen. Hij schreef als reactie: “Je ziet hier megaduidelijk dat er in één dag al verschillende lagen gevormd wordt. Waarschijnlijk een gevolg van wisselende temperaturen in de atmosfeer. Dus ja, het kan tevens gepaard gaan met O-isotoopverschillen. In één dag! Hoe duidelijker moet het nog zijn (…).” Hij trok mijns inziens wel een wat grote broek aan door de video ‘Icecore dating proven false’ te noemen.6 Hij deelde ook video’s dat aardgas geen miljoenen jaren nodig heeft om te ontstaan. Hij startte dit experiment in 13 juli plaatste sindsdien wekelijks een filmpje hiervan om de voortgang te bestuderen.7 Hoewel we stellige uitspraken en radicale taal in mijn ogen tot het minimum moeten beperken, bedacht hij leuke experimenten voor scheikundepractica in het Voortgezet Onderwijs. Laat de leerlingen maar ervaren dat chemische processen ook snel kunnen gaan en dat deze processen niet zozeer afhangen van de hoeveelheid beschikbare tijd, maar eerder afhangen van de gegeven omstandigheden. Dit wordt overigens veelal ook onderschreven door naturalistische geologen en geleerden uit aanverwante vakgebieden. We zullen de creativiteit en gedrevenheid van Edgar Korteweg missen!

Afscheidsdienst

Morgen zal om 10.00 uur de afscheidsdienst worden gehouden in de aula van Uitvaartcentrum Bloemendaal te Waalwijk (Bloemendaalweg 38). Na afloop hoopt de familie en kennissen samen te komen in Borrel- en Eetcafé De Galgenwiel te Waalwijk (Smeelelaan 124). U kunt daar de familie condoleren.8

Voetnoten

Mijlpaal: zestienhonderd artikelen op oorsprong.info!

Vandaag heeft oorsprong.info opnieuw een mijlpaal bereikt: er staan zestienhonderd artikelen op de website. De meeste artikelen gaan over de genealogie van het geslacht Van Meerten, maar er is veel meer. Hartelijk bedankt voor uw betrokkenheid de afgelopen tijd. Hieronder volgt een top-10 van meest gelezen artikelen aller tijden. Bij het (her)lezen hiervan veel leesplezier toegewenst. Feedback kunt u geven via de pagina ‘Hier mag u uw hart luchten’. Het vorige ‘mijlpaal’-artikel is hier te vinden.

Top-10

  1. Rouwdienst en begrafenis Jerphaas Karel (Jarco) van Meerten (2015-2022).
  2. Er is wel degelijk een stikstofprobleem – Hoogleraar Wim de Vries reageert op tegenwerpingen.
  3. COLUMN: De les van de kokmeeuw.
  4. Homo-activist Leon Houtzager draaft door – Ds. Kort moet nog dieper door het stof.
  5. Gebed gevraagd voor ds. Kort (OGGiN) in de zaak Houtzager-Kort – Predikant wordt vandaag gehoord.
  6. Ds. Kort wordt op 16 februari 2022 gehoord – Zaak Houtzager-Kort één van lange adem.
  7. “Adam niet geleerd, Christus niet begeerd” – Interview met Gereformeerd Venster.
  8. Tim Hofmans aanval op Pro-lifers is erger dan je denkt.
  9. ‘Kerngroep Bezinning GKV’ haakt vanwege doorwerking van moderne hermeneutiek af – Zaterdag 19 november 2022 studiedag voor verdere bezinning.
  10. Ds. Kort door Gerechtshof opgeroepen voor hoorzitting – Een tweede aangifte tegen de Oud Gereformeerde predikant.

Is de aarde echt in zes dagen geschapen? – Dr. Mart-Jan Paul werd bevraagd door CIP

Is de aarde echt in zes dagen geschapen? Prof. dr. Mart-Jan Paul denkt van wel en heeft weinig begrip voor christenen die de evolutietheorie moeiteloos omarmen. Prof. dr. Mart-Jan Paul beantwoordt verschillende vragen van Rik Bokelman (CIP). Dit interview is opgenomen en met dank aan CIP hieronder terug te kijken.

Aruba in cassatie tegen het homohuwelijk – Dr. Roelof Bisschop stelt Kamervragen over ‘ideologisch kolonialisme’ van Nederland

Het Antilliaans Dagblad meldde eind februari 2023 dat Aruba in cassatie gaat tegen het homohuwelijk. Dit hoger beroep is nodig omdat het Gemeenschappelijk Hof van Justitie uitgesproken heeft dat paren van hetzelfde geslacht met elkaar moeten kunnen trouwen. Volgens het Hof is de uitsluiting van een huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht in strijd met het discriminatieverbod. Direct na de gerechtelijke uitspraak dienden de Arubaanse oppositiepartijen Accion 21, RAIZ en Movimiento Arubano Soberano (MAS) een initiatiefwetsvoorstel in waarin het huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht wordt opengesteld. Behandeling daarvan kan nu echter pas plaatsvinden nadat duidelijk wordt wat de Hoge Raad in Nederland hierover beslist. Dr. Roelof Bisschop (SGP) sprak van ‘ideologisch kolonialisme’ en stelde afgelopen woensdag Schriftelijke Kamervragen over deze kwestie aan de Staatssecretaris voor Koninkrijksrelaties en Digitalisering drs. Alexandra C. van Huffelen (D66).

Het centrum van Oranjestad, de hoofdstad van Aruba. Bron: Wikipedia.

Bekendheid

Bisschop vraag allereerst of de staatssecretaris bekend is met de artikelen uit het Antilliaans Dagblad1 en Amigoe2 over de kwestie. Het Kamerlid vraagt bevestiging of het legitiem is voor Caribische landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden om in cassatie te gaan ‘indien zij van mening zijn dat [er] inbreuk is gemaakt op hun autonome bevoegdheden op grond van het Statuut’. De derde vraag gaat over het onderschrijven door de staatssecretaris van de opvatting dat de rechter niet op de stoel van de politiek mag gaan zitten. Bisschop vraagt in de vierde Kamervraag aan de staatssecretaris Of zij de constatering deelt dat het Gemeenschappelijk Hof van Justitie ‘geen opdracht heeft om een harmoniserende uitleg toe te passen die leidt tot steeds uniformere wetgeving in de landen van het Koninkrijk’. Indien dit niet het geval is, wil Bisschop graag weten met welke literatuur en jurisprudentie de staatssecretaris haar opvatting kan onderbouwen.

Geen internationaal recht

Dr. Roelof Bisschop constateert dat er momenteel geen internationaal recht ‘bestaat voor paren van gelijk geslacht om te trouwen’. De SGP’er vraagt de staatssecretaris of zij ook de vrijheid wil ‘verdedigen van de landen van het Koninkrijk om zich te houden aan de ondergrens van het internationaal recht zolang het Statuut zelf geen nadere voorschriften geeft inzake het familierecht en discriminatie’. Nederland zou respect moeten passen ‘voor het primaat van de democratie in de landen van het Koninkrijk’. Bisschop vraagt of de staatssecretaris zich kan voorstellen dat de druk vanuit Nederland om Nederlandse wetgeving over te nemen ‘ervaren kan worden als ideologisch kolonialisme’. De invoering van het homohuwelijk stuit in Caribische landen bij velen op grote bezwaren. De laatste vraag gaat over de bereidheid van de staatssecretaris om in het kader van de dialoog ‘ook in contact te treden met vertegenwoordigers van lokale gemeenschappen die deze bezwaren hebben, waaronder kerken’.3

Ten slotte

Het is goed dat dr. Roelof Bisschop de vinger bij de zere plek legt. Opvallend is dat er zoveel tegenstand tegen het homohuwelijk bestaat in de Caribische landen van ons Koninkrijk der Nederlanden. Invoeren van het homohuwelijk lijkt zo meer op dwang. Veel inwoners lijken er namelijk niet op zitten te wachten. We zijn daarom met politicus en indiener Bisschop benieuwd naar de antwoorden van de staatssecretaris.4

Voetnoten

Feedback & Vragen 2023: Verwarren creationisten de leeftijd van de aarde met het ontstaan van het christendom?

Binnenkort verschijnt de bundel ‘Inzicht: Wetenschap voor Gods aangezicht’ bij uitgeverij De Banier.1 De presentatieavond zal op 30 maart 2023 D.V. plaatsvinden. Her en der ben ik wat reclame aan het maken voor de bundel en de presentatieavond.2 Dat levert zowel positieve als negatieve feedback op en ook contra-argumenten. Hoewel in de bundel de leeftijd van de aarde geen hoofdthema is van de bundel, had iemand hier toch een aanmerking over. Hij gaf aan dat creationisten de leeftijd van de aarde verwarren met het ontstaan van het christendom.

Kritiek

De kritiek luidde als het volgt, licht aangepast om de anonimiteit te waarborgen:

“Ik worstel al jaren met de vraag dat mensen claimen dat de aarde ongeveer 7000 jaar bestaat, terwijl wetenschappers claimen dat gevonden beenderen van oude mensen en dieren misschien wel 3,5 miljoen jaar oud zijn. Voor mij zelf leg ik dit uit door de groepentheorie in de wiskunde toe te passen en te zeggen dat het christendom 7000 jaar geleden is gesticht en dat voor sommigen dat gelijk staat aan het ontstaan van de leefbare wereld op deze aarde. Dit wordt vaak niet gewaardeerd en begrepen.”

Reactie

De groepentheorie in de wiskunde is de studie van groepen. Deze groepen worden gebruikt om de symmetrie van een wiskundig object meet te beschrijven. Uit de bovenstaande beschrijving wordt niet duidelijk hoe de reageerder deze wiskunde wil gebruiken voor de creationistische vaststelling van de leeftijd van de aarde. Wel begrijp ik de worsteling van deze persoon met de leeftijd van de aarde. De aarde kan niet tegelijkertijd 7.000 en miljarden jaren oud zijn. Deze worsteling zullen veel creationisten ervaren. Daarom bestrijden creationisten ook theorieën van Deep Time en proberen ze natuurwetenschappelijke aanwijzingen te vinden voor een (veel) jongere aarde.

Creationisten verwarren echter het ontstaan van het christendom niet met de leeftijd van de aarde. Het ontstaan van het christendom is redelijk goed gedocumenteerd. De mensen van die weg (Handelingen 9:2) werden in Anthiochië voor het heerst Christenen genoemd (Handelingen 11:26). Over de cultuurgeschiedenis van deze nieuwe religie in de Grieks-Romeinse wereld schreef dr. Daniël de Waele een interessant boek, ‘Ontluikend Christendom’.3 Het christendom is ontstaan in de eerste eeuw na Christus uit het zendingswerk van de apostelen van de Heere Jezus Christus. Dit is nu ongeveer 2000 jaar geleden. Creationisten verwarren dus niet het ontstaan van het Christendom met de leeftijd van de aarde. De leeftijd van de aarde wordt door hen berekend met behulp van onder andere de geslachtsregisters in Genesis 5 en 11. Ter onderbouwing en discussie zie bijvoorbeeld het artikel van Jeremy Sexton met als titel ‘Evangelicalism’s search for Chronological Gaps in Genesis 5 and 11: A Historical, Hermeneutical, and Linguistic Critique’.4

Dit staat, zoals de reageerder ook al aangaf, in schril contrast met de naturalistische ontstaansgeschiedenis. In deze evolutionair-naturalistische ontstaansgeschiedenis kent de mens een gemeenschappelijke voorouder met de moderne mensapen. Een interessant boek dat het naturalistische verhaal beschrijft is ‘Evolution: The Human Story’ van dr. Alice Roberts et al.5 Het is niet vreemd dat de reageerder in verwarring raakt en niet meer weet waar hij voor moet kiezen. De neiging om een compromis te sluiten is daarom ook niet vreemd. Zelf wil ik onverkort vasthouden aan de Schrift (en de belijdenisgeschriften). Als daaruit blijkt dat de mensheid relatief recent geschapen is, en dat is mijns inziens het geval, dan hebben we niets anders te doen dan dit te accepteren. Vervalt daarmee de gehele wetenschap? Dat is niet het geval. Veel creationisten erkennen de ruime variatie binnen het baramin van de mensachtigen. Ze proberen de verschillende fossielen te duiden in de scheppingsmozaïek van leven. Uiteraard levert dat onderlinge discussie op. We hebben de werkelijkheid immers niet in onze broekzak. Een interessant boek voor de duiding van aapachtige en mensachtige fossielen is ‘Contested Bones’ van Christopher Rupe (MSc.) en dr. John Sanford.6 De mensachtige fossielen stammen dan volgens creationisten allen van Adam en Eva af. Creationisten betwijfelen ook de datering rond deze menselijke fossielen. Daarvoor verwijs ik graag naar het (nog) niet gepubliceerde sedimentaire onderzoek van drs. Tom Zoutewelle in de Olduvaikloof.7

Het compromis dat de reageerder wil sluiten is niet mogelijk. Het ontstaan van het christendom en de leeftijd van de aarde (mensheid) zijn twee onafhankelijke zaken die we niet met elkaar moeten verwarren. Het christendom is één van de openbaringsvormen van het verbond. Dat wil dus niet zeggen dat het geloof in God de Schepper even oud is als het christendom. De verschillende openbaringsvormen van het verbond zijn: (1) De particuliere vorm (Adam tot Abraham), (2) De patriarchale vorm (Abraham tot Mozes), (3) De nationale vorm (Mozes tot Christus), en (4) de internationale of kerkelijke vorm (het Nieuwe Testament en daarna). Zo is het daarmee aan elkaar te koppelen, maar dat is wat anders dan de leeftijd van de aarde gelijkstellen met het ontstaan van het christendom.

Voetnoten