Gereformeerde Gezindte denkt na over Schriftgezag en Bijbeluitleg – Flyer congres beschikbaar – Nieuwsbrief d.d. 27-7-2023

We sluiten de maand juli opnieuw af met een nieuwsbrief. De website ‘Oorsprong’ is afgelopen maand veel bezocht. We danken u voor uw interesse en steun. Achter de schermen wordt deze vakantie hard gewerkt aan het congres van 21 oktober 2023 D.V. In deze nieuwsbrief geven we u daar meer informatie over. Daarnaast houden we de ontwikkelingen rond het klassieke scheppingsgeloof en het daarop voortbordurende scheppingsparadigma in de gaten. We zijn dankbaar dat er in de Gereformeerde Gezindte (opnieuw) nagedacht wordt over Schriftgezag en Bijbeluitleg. Daarover hieronder meer. 


Congres ‘Bijbel & Wetenschap 2023’

Op zaterdag 21 oktober 2023 D.V. organiseren wij een congres in Hardinxveld-Giessendam. Dankzij hulp van familieleden en vrijwilligers is het mogelijk een dergelijk congres op te zetten. De organisatie ligt in handen van Jan van Meerten, maar zelf is hij fysiek zwak. Jan: “Hoewel de Heere het nog geeft dat ik op het ziekbed nog veel kan lezen en schrijven, lukt het niet goed om fysieke werkzaamheden op te pakken. Het wachten is momenteel op een donorhart, en dat kan nog wel een aantal jaren duren. Als gezin hopen we dat de behandeling in Zijn gunst mag zijn, dat de Heere dit wil zegenen en dat de Heere het nog wil gebruiken tot eer van Zijn Naam. Dankzij familieleden en kennissen is het toch mogelijk om een congres voor te bereiden. Zelf hoop ik ook in Hardinxveld aanwezig te kunnen zijn, desnoods op een stretcher.” 

Het thema van het congres is ‘verwondering‘. Verwondering over wat de Heere ons geeft in Zijn Woord, maar ook verwondering over wat Hij laat zien in het boek der natuur. De bekende Nederlandse Geloofsbelijdenis (NGB) laat zien wat de verhouding tussen deze twee ‘boeken’ is. Dankzij Gerda van de Werken hebben we sinds deze week een flyer van het congres. Zou u deze willen verspreiden onder familieleden, vrienden en kennissen? Het congres wordt gehouden in De Bron, Maasstraat 1, Hardinxveld-Giessendam én er is ook een livestream beschikbaar. De livestream zal verzorgd worden door Geloofstoerusting. Komt u ook? Of: Kijkt u ook mee? Meer informatie en de mogelijkheid tot aanmelden wordt gevonden via deze webpagina.

Anglospheric Conference on Creationism

Deze maand heeft de International Conference on Creationism (ICC) plaatsgehad aan de Cedarville University (zie ook de vorige nieuwsbrief). Deze universiteit is bekend vanwege zijn creationistische bachelor programma Aardwetenschappen. Een aantal creationistische geologen hebben hier hun eerste universitaire graad behaald. Op de ICC wordt hoogstaand peer-reviewed creationistisch onderzoek gepresenteerd. Helaas is het geen internationaal congres, maar eerder een congres met Angelsaksische wetenschappers (waarvan nog eens het gros van de academici uit de Verenigde Staten van Amerika komt). Lees ook hier de column van Jan van Meerten. Ir. Gert-Jan van Heugten was als wetenschapsjournalist aanwezig en deed verslag (hier zijn alle verslagen gebundeld en is een kritisch-sympathetische bespreking te vinden). De Proceedings laten nog even op zich wachten. Wanneer deze gepubliceerd zijn, zullen we dit kenbaar maken via ‘Oorsprong’.

Bundel ‘Inzicht: Wetenschap voor Gods Aangezicht’

Er is ruime belangstelling voor de bundel ‘Inzicht: Wetenschap voor Gods Aangezicht‘. Heeft u de bundel nog niet? Aanschaffen kan via dit bestelformulier. We houden hier een overzicht bij van alle reacties op de bundel. Deze maand verscheen er opnieuw een positieve recensie, geschreven door de Urker predikant ds. A. van Heteren, in Bewaar het Pand. Zelfs voor de systematisch theoloog dr. Gijsbert van den Brink, die een recensie schreef voor het Nederlands Dagblad, is de bundel niet een en al kommer en kwel. Al zijn we op diverse punten in zijn recensie een andere mening toegedaan. Geograaf drs. Hans Hoogerduijn heeft overigens deze maand via ‘Oorsprong’ gereageerd op de recensie van dr. Van den Brink.

Schriftgezag en Bijbeluitleg

We begonnen deze nieuwsbrief al met de opmerking dat er in de Gereformeerde Gezindte nagedacht wordt over Schriftgezag en Bijbeluitleg. Deze ontwikkelingen zijn natuurlijk al net zo oud als de Gereformeerde Gezindte zelf, maar recent heeft allerlei wind van leer ervoor gezorgd dat er opnieuw bezinning op dit punt noodzakelijk is. Afgelopen jaar riep dr. C.P. de Boer in het Reformatorisch Dagblad al op tot brede bezinning op het gebied van Schriftgezag en hermeneutiek. De Generale Synode 2022 van de Gereformeerde Gemeente zag de noodzaak tot bezinning ook in en stelde maar liefst drie academici aan om dit thema te onderzoeken (berichtgeving daarover is hier, hier en hier te lezen). Bovendien zijn er in De Saambinder twee series verschenen (één en twee), geschreven door predikant en theoloog dr. J.M.D. de Heer. Drs. J.M.J. Kieviet schreef eveneens een achtdelige serie rond de vraag of we de Bijbel anders zijn gaan lezen. Bekend is ook de bundel ‘Het Woord in geding‘ uit de hoek van bezwaarden binnen de voormalige Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKv). Dr. P. de Vries (HHK) besprak deze bundel hier. Het is bemoedigend dat de standpunten die in de artikelen en geschriften ingenomen worden, veelal Schriftgetrouw en opbouwend van aard zijn. We hopen en bidden dat de Heere deze stroom aan publicaties over Schriftgezag en Bijbeluitleg wil zegenen, voor de Gereformeerde Gezindte en ook voor allen daarbuiten. 

Vakantie

Wij wensen u nog een fijne en gezegende vakantie toe. We hopen dat u nog wat rust mag vinden, waar u uzelf ook zou mogen bevinden: thuis of op een vakantieadres. Bovenal wensen wij u (het vinden van) de Ware Rust toe. Zoals de bekende kerkvader Augustinus ook zegt: ‘Onrustig is ons hart, totdat het rust vindt in God’. Mocht u geologische of biologische verschijnselen tegenkomen die Schriftgetrouwe verklaringen behoeven, schroom dan niet om uw vragen of opmerkingen te mailen naar: info@oorsprong.info of in te sturen via het contactformulier. Nogmaals: een goede vakantie! 

Website 

De website ‘Oorsprong‘ wordt ook deze maand goed bezocht. Elke dag verschijnen er artikelen over het vraagstuk geloof en wetenschap. Welke artikelen worden veel gelezen of zijn nieuw? Hieronder een greep van vijf artikelen. Veel zegen bij het (her)lezen of het (opnieuw) kijken hiervan.

(1) Hoe is onze houding ten opzichte van de minste schepselen? (geschreven door dr. ir. Erik van Engelen).
(2) COLUMN: Wereldwijd oordeel (geschreven door Jan van Meerten).
(3) ‘Hoe ziet een wereld zonder insecten eruit?’ – Dr. Hans Kroon (Radboud Universiteit) te gast bij ‘Universiteit van Nederland’ (korte lezing door dr. Hans Kroon).
(4) Jona drie dagen levend in de vis? – Antwoord van dr. Paul op deze vraag (geschreven door dr. Mart-Jan Paul).
(5) Zoogdier bijt zich vast in dinosaurus – Psittacosaurus was lekker maaltje voor Repenomamus (geschreven door Jan van Meerten).

De volgende nieuwsbrief verschijnt, als de Heere leven en gezondheid geeft, op 31 augustus 2023 D.V. (Iemand laten) Aanmelden voor deze nieuwsbrief kan hier.

Een stuk land van Jacob van Meerten in 1682

De Osenvorenreeks, te vinden in de studiezaal van Historische Kring Kesteren en omstreken (HKKO), bevat een schat aan informatie voor genealogisch onderzoek. Hieronder wordt naar protocol 692 verwezen uit dit Rechterlijk Archief Nederbetuwe. Het gaat hier Gerard Verhuet die driehonderd guldens beloofd aan Gisbert Willemsz van Estvelt en zijn zus Mariken Willems, met als onderpand één morgen bouwland. Omdat deze akte niet direct te maken heeft met bezit van de ‘Van Meertens’ hieronder alleen de situatieschets.1

Feedback & Vragen 2023: Hoe zit het met de nazaten van Jacob van Meerten en Hendersken van Roothuijsen?

Via het contactformulier krijgen we regelmatig vragen en opmerkingen, ook over genealogie. Daar zijn we heel dankbaar voor en geeft ook de gelegenheid om bepaalde beleidskeuzes of onduidelijkheden op te helderen. Schroom daarom niet om contact op te nemen via ons contactformulier.1 Ik kreeg via het contactformulier ook opmerkingen en vragen over de nazaten van Jacob van Meerten (1648-?) en Hendersken van Roothuijsen (?-?).2

Iemand stuurde een reactie in op het testament van Geertje van Meerten (1680-?). Toen ik deze transcriptie online zette wist ik (nog) niet zoveel over deze familie. Maar na twee jaar genealogisch spitten ben ik meer te weten gekomen over dit gezin en de nazaten daarvan. De reageerder gaf in haar eerste mail aanvullingen op de transcriptie. Ze gaf aan dat Geertje gedoopt is in 1685 te Ingen als dochter van Jacob van Meerten en Hendersken (Peters) van Roothuijsen. Geertje is niet in 1685 gedoopt maar in 1680, maar de rest is correct.3 De reageerder geeft nog andere gegevens: Het echtpaar kreeg nog drie kinderen. Peter van Meerten (gedoopt te Ingen in 1682), Adriaantje van Meerten (gedoopt te Ingen in 1687) en Dirk van Meerten (gedoopt te Ingen in 1690). Peter trouwde met Jantje van Lienden en kreeg twee zoons: Jacob en Hendrik. Adriaantje is mogelijk jong overleden. Dirk huwde met Gerritje de Koning. Hun zoon was Jacob van Meerten. Deze is gedoopt te Ommeren in 1736 en tante Geertje was doopgetuige. Bij Jacob van Meerten staat bij een sterretje dat hij een zoon was van Derck van Meerten en in 1648 gedoopt te Lienden.4 Of deze Derck dezelfde is als degene die op 21 februari 1641 te Lienden trouwde met Aeltgen Teunis. Hij zou eerder weduwnaar van Geertruit van Eck zijn.

In een reactie bevestigde ik de bovenstaande mail. Ik gaf nog aan dat zoon Hendrik (van Peter) nageslacht heeft tot het heden. Deze gegevens hoop ik, als de Heere het geeft, binnenkort online te zetten. In een tweede mail verwijst de reageerder naar Protocol 112. Dit protocol heb ik onlangs op de website geplaatst.5 Volgens de reageerder zijn de erfgenamen van Wouter en Jantje, de kinderen van Wouter en de broers en zus van Jantje. Dit is correct. Jantje was de tweede vrouw van Wouter. Hij is, zoals de reageerder ook aangeeft, eerder getrouwd geweest met Gerritje (Jansen) van Eck. Dit echtpaar heeft inderdaad kinderen die Jan en Hillebrandus heten. Adriaan van Donselaer was getrouwd met een dochter, Hendrina van Schaerdenburgh. Ook de genoemde Anna Judith was dochters van Wouter en Gerritje en zij was inderdaad getrouwd met Cornelis Jacobse.6 Wat de reageerder niet wist is dat Jantje eveneens een dochter is van Jacob en Hendersken. Het is dus niet Adriaantje die verkeerd weergegeven is, maar daadwerkelijk Jantje van Meerten.

Ten slotte gaf ik aan dat Peter ook nog een dochter met de naam Adriaantje (overleden in 1816) en zij trouwde met Willem van Merkesteijn. Het parenteel van Peter hoop ik dit najaar online te zetten. Genealogie is een complex vakgebied om mee bezig te zijn. Twee weten meer dan één, daarom waardeer ik het meedenken ten zeerste. Heeft u ook vragen of opmerkingen? Schroom dan niet om contact op te nemen (zie inleiding).

Voetnoten

De Baron over Cuijlenburgs Hofstad en Everhard Godfried van Meerten

In De Baron (jaargang 3 nummer 1) staat een artikel over Cuijlenburgs Hofstad en de eigenaren van deze hofstad. Het artikel is geschreven door Rien van Doorn en bevat ook de naam van een ‘Van Meerten’. Hieronder meer informatie over de relatie tussen deze eigenaar en de hofstad.1

Informatie

Hierboven ziet u een penseeltekening van Kuylenborgs Hofstad te Maurik, te vinden in het Gelders Archief.2 De hofstad is eerst in bezit geweest van de Remonstrantse predikant Christianus Sopingius. Hij weigerde de Acte van Stilstand te ondertekenen en trok zich terug in de Betuwe, maar kon geen predikant meer worden. In 1651 verkopen zijn vrouw en kinderen Cuijlenburgs Hofstad aan jonker Everhard Godfried van Meerten en zijn vrouw Elisabeth van Goltsteijn. “De nieuwe eigenaren, Evarerd Godefrid van Meerten en Elisabeth van Golsteijn hebben de hofstad waarschijnlijk verpacht. Aan wie is echter onbekend. Het duurt even voordat er informatie te vinden is over de volgende eigenaren.” Van Doorn schrijft daarna over nog over verschillende andere eigenaren. In 1928 is de hofstad door een felle brand verwoest (zo laat de Tielsche Courant weten). De bezitters van het land (de familie Bus) bouwde op deze plaats een nieuwe boerderij. In het lijstje van eigenaren en bewoners op bladzijde 13 wordt bij 1651 Everhard Godfried van Meerten en Elisabeth van Goltsteijn ook genoemd.3

Voetnoten

Flyer congres ‘Bijbel & Wetenschap’ op 21 oktober 2023 D.V.

De flyer is hier in pdf-vorm te downloaden. Helpt u mee met de verspreiding? Meer informatie over het congres is hier te vinden. Met dank aan Gerda van de Werken voor het ontwerpen van deze flyer

Parenteel van Jacob van Meerten (1648-?) en Hendersken van Roothuijsen (?-?)

Jacob van Meerten werd op in september 1648 geboren te Lienden1 als zoon van Derck van Meerten (?-?) en Derckjen Gijsberts (?-?). Hij is overleden op ? te ?. Hij trouwde op 24 februari 1678 te Lienden2 met Hendersken van Roothuijsen. Hendersken van Roothuijsen werd op ? te ? geboren als dochter van Peter van Roothuijsen (?-?) en ? (?-?). Zij is overleden op ? te ?.

Kinderen

Uit dit huwelijk werden ten minste de volgende vijf kinderen geboren:

  1. Geertjen van Meerten. Zij werd geboren in het jaar 1680 te Ingen3 en overleed op ? te ?. Vermoedelijk is zij ongehuwd en kinderloos overleden.
  2. Peter van Meerten. Hij werd geboren in het jaar 1682 te Ingen4 en overleed op ? te ?. Hij trouwde op ? te ? met Jantjen van Lienden, geboren in 1692 te Ingen en overleden op ? te ?. Zij was een dochter van Bart van Lienden (?-?) en Metje van Hemert (?-?).
  3. Jantjen van Meerten. Zij werd geboren in het jaar 1685 te Ingen5 en overleed op ? te ?. Zij trouwde op ? te ? met Wouter van Schaerdenburgh, geboren op ? te ? en overleden op ? te ?. Hij was een zoon van Brantsen van Schaerdenburgh en (?-?).
  4. Adriaentjen van Meerten. Zij werd geboren in het jaar 1687 te Ingen6 en overleed op ? te ?. Vermoedelijk is zij op relatief jonge leeftijd ongehuwd en kinderloos overleden.
  5. Dirck van Meerten. Hij werd geboren in het jaar 1690 te Ingen7 en overleed op ? te ?. Hij trouwde op 6 februari 1734 te Ommeren met Gerritje Koningh, geboren op ? te ? en overleden op ? te ?. Zij was een dochter van ? Koningh (?-?) en (?-?). Voordat zij in het huwelijk trad met Dirck was ze getrouwd met Rutger Francken (?-<1734).

Meer informatie over dit echtpaar

Dit parenteel wordt nog verder compleet gemaakt. Hieronder volgen tijdelijk de linkjes naar artikelen op deze website die onder meer dit echtpaar vermelden. Later, als de Heere leven geeft, willen we dit omwerken tot een overzichtelijk en leesbaar geheel.

Voetnoten

Ir. Gert-Jan van Heugten ging als wetenschapsjournalist naar de International Conference on Creationism (ICC) van 2023 – Enkele kritisch-sympathetische gedachten

Technisch chemicus ir. Gert-Jan van Heugten was deze maand aanwezig op de International Conference on Creationism (ICC). Een bezoek aan dit In-Depth congres is een rijke ervaring voor mensen die uitgaan van het klassieke scheppingsgeloof. Vier dagen lang luisteren naar en spreken/discussiëren met gelijkgestemden is zeer waardevol.

Bij de opening van de International Conference on Creationism (ICC) in het gebouw van Cedarville University zat de zaal vol mensen. Bron: Keaton Halley (MA), apologeet bij CMI.

Wetenschapsjournalist

Ir. Gert-Jan van Heugten was er als verslaggever namens Weet Magazine en Logos Instituut. Hij heeft deze taak als wetenschapsjournalist goed opgepakt en heeft voor diverse kanalen verslag gelegd. Zo zullen de komende tijd twee (?) populair-wetenschappelijke artikelen verschijnen in het populair-wetenschappelijke tijdschrift Weet Magazine. Daarnaast hield Van Heugten een liveblog bij op de website van Logos Instituut1 en deed hij verslag voor de media Reformatorisch Dagblad2 en CVandaag.3 Bovendien was Van Heugten in de vroege ochtend (voor hem althans) drie keer aanwezig in de livestream van Logos Instituut.4 Petje af voor de output in verslagen en livestreams. In de voetnoten kunt u het allemaal nalezen. Zeker nu de Proceedings een maand uitblijven is het waardevol om zijn verslagen te lezen en zó een indruk te krijgen hoe hij de ICC 2023 heeft beleefd.

Calimero-idee

Er was, zoals gezegd, ook een livestream georganiseerd door Logos Instituut. Ik had het wel met Van Heugten te doen. Hij moest vóór zes uur in de ochtend al op, om tegen zes uur (voor hem althans) in de livestream aanwezig te zijn, en daarna had hij een lange dag voor de boeg om ’s avonds laat pas weer onder de wol te kunnen. Bij het beluisteren van de livestream kreeg ik indruk van een Calimero-idee. Wij kleine en zielige Nederlandstalige creationisten, kunnen niet anders dan overleven met Amerikaanse wetenschappelijke argumenten. Maar ook andersom dat de Amerikanen denken die kleine en zielige Nederlanders te moeten helpen door op hun uitnodigingen in te gaan.5 Het is inderdaad belangrijk om Angelsaksische conferenties te bezoeken, maar niet omdat wij Amerikanen per se nodig hebben. Maar om te netwerken en ideeën uit te wisselen. Creationisten moeten internationaal kijken, zodat ze niet iedere keer het wiel opnieuw zelf uit hoeven te vinden. In Nederland zijn genoeg geleerden die het klassieke scheppingsgeloof belijden en die met Psalm 127 in hun achterhoofd mee kunnen bouwen aan een scheppingsparadigma waarbinnen de zondeval en de zondvloed een sleutelrol vervullen.6 We hoeven ons niet blind te staren op de Amerikaanse situatie (de VS heeft, by the way, maar liefst twintig keer zoveel inwoners dan Nederland) en bovendien moet ik denken aan psalm 146 in de berijming van 1773. In het tweede vers zingt de dichter: ‘Vest op prinsen geen betrouwen, waar men nimmer heil bij vindt; zoudt g’ uw hoop op mensen bouwen? Als Gods hand hun geest ontbindt, keren zij tot d’ aarde weer, storten met hun aanslag neer’. De Heere regeert! Ter bemoediging ook het volgende. Met het aantal Nederlandstalige geleerden zouden we op z’n minst vijf bundels zoals Inzicht kunnen volschrijven7 en zou het zelfs lukken om een Nederlandstalig congres a la ICC te organiseren, met papers, abstracts en posters. In 2014/2015 schreef ik achter de schermen al zo’n voorstel uit. Wanneer ik dit draaiboek nog eens bestudeer, zou ik sommige geleerden niet meer uitnodigen vanwege wijziging in standpunt of omdat zij overleden zijn. Veel geleerden zouden echter nog steeds inzetbaar zijn. Helaas is het bovengenoemde voorstel afgewezen vanwege andere prioriteiten, maar in principe zou dit haalbaar kunnen zijn.8 In vergelijking met de ICC zou geologie op een Nederlandstalig congres een ondergeschoven kindje zijn, maar daarentegen zou een Nederlandstalig ICC-achtig congres meer theologie en archeologie bevatten. De Heere heeft ons in Nederland (en Europa) nog zoveel goeds gegeven. We hoeven daarom niet te wanhopen! In mijn bijdrage aan de visiebijeenkomst van 2023 (zie hierboven) gaf ik ook aan dat het niet nodig is om jezelf en anderen een Calimero-idee aan te praten. Bovendien houdt dit Calimero-idee ook de karikatuur en onkunde van Gould c.s. in stand dat het zogenoemde creationisme slechts een Amerikaanse bijzonderheid (of bizarriteit) zou zijn.

Mankracht, tijd en geld vs. beleid en prioriteit

In de livestream schemerde ook door waarom er opgekeken wordt tegen creationisten in de Verenigde Staten. De eerste reden is dat er meer mankracht zou zijn. Daar heb ik het hierboven al over gehad. Wanneer je de VS vergelijkt met Europa dan zal het aantal geleerden dat een klassiek scheppingsgeloof wil belijden even groot zijn. Denkend aan de geschiedenis van Elisa en de jongen (2 Koningen 6:16-17) is het aantal mensen overigens niet relevant. De tweede reden zou de factor tijd zijn. De meeste Nederlandstalige creationisten moeten het creationistische onderzoek, als daar al sprake van is, meestal laten plaatsvinden in hun spaarzame vrije tijd. Tenminste zo is de gedachte. Veelal drukke wetenschappers hebben niet zoveel vrije tijd dus persoonlijk onderzoek schiet er vaak bij in. Een onterechte gedachte als je het mij vraagt. Onderzoek voor een naturalistische instelling kan óók ingezet worden vóór het scheppingsparadigma. Zo gaf bioloog dr. Willem Binnenveld aan dat veel evolutieonderzoek op het gebied van de micro-evolutie plaatsvindt. Deze micro-evolutionaire veranderingen binnen een basistype vormen geen enkele uitdaging voor het belijden van een klassiek scheppingsgeloof.9 Veel wetenschappelijk onderzoek vormt géén uitdaging voor het scheppingsparadigma en veroorzaakt ook geen wrijving daarmee. Een wetenschapper die voor een naturalistische instelling onderzoek doet naar micro-evolutionaire veranderingen zal deze onderzoeksresultaten ook kunnen gebruiken binnen het scheppingsparadigma.10 De derde reden zou geld zijn. In Amerika zou meer geld gestoken worden in creationistisch onderzoek. Geld hoeft, ook in Nederlandse (of Europese) context, geen probleem te zijn. In het verleden heb ik ervaren dat als er, in afhankelijkheid en afwachting van de onmisbare zegen van de Heere, een plan ligt, dat het geld er óók op Zijn tijd komt. Als mensen, tijd en/of geld niet de grootste problemen opleveren, hoe komt het dan dat Nederlandstalig creationistisch onderzoek (d.i. bij creationistische organisaties), in afhankelijkheid en tot eer van onze Schepper, niet tot nauwelijks van de grond komt? Dat ligt in mijn ogen vooral aan het beleid en de prioriteit van de willekeurige creationistische organisatie.11 Wanneer een specifieke organisatie bijvoorbeeld kiest voor ‘outreach’ en niet of nauwelijks voor onderzoek, dan is het logisch dat het creationistische onderzoek bij die organisatie niet of nauwelijks uit de verf komt. Het heeft immers niet de prioriteit die het zou moeten hebben.12

Ten slotte

Van Heugten heeft mooi werk geleverd door van zijn bezoek aan de International Conference on Creationism (ICC) uitgebreid verslag te doen via diverse kanalen. Het is heel waardevol om de ICC te bezoeken en vier dagen lang met gelijkgestemden te spreken en te discussiëren. Zodat ideeën uitgewisseld worden, we niet opnieuw het wiel uit hoeven te vinden en op die wijze zelf het veld weer ingegaan kan worden voor nieuw onderzoek of vervolgonderzoek. De ICC hoeft niet bezocht te worden met een Calimero-idee. In Europa (en in Nederland) zijn genoeg geleerden die uitgaan van het klassieke scheppingsgeloof waar we mee zouden kunnen samenwerken. Als de wil, het beleid en de prioriteit er maar ruimte voor bieden.

Voetnoten

‘We zijn blij met de verschijning van dit boek’ – Bespreking van de bundel ‘Inzicht: Wetenschap voor Gods aangezicht’

We zijn blij met de verschijning van dit boek waarin bijdragen van meerdere Nederlandstalige wetenschappers staan. Zij laten zien dat geloof en wetenschap met elkaar verbonden zijn. Ieder doet dit vanuit zijn eigen wetenschapsgebied en is ervan overtuigd dat we in de wetenschap rekening hebben te houden met de Schepper van deze wereld en met Zijn openbaring. De gangbare wetenschap houdt geen rekening met Gods handelen. De auteurs in dit boek doen dat wel. Zij laten zien dat elke wetenschap zijn eigen vooronderstellingen heeft.

Het boek bevat bijdragen over theologie, kerkgeschiedenis, wetenschapsvisie, natuurwetenschappen en biologie. Het gaat ook over klimaatverandering en ‘maakbaarheid van het leven.’ Gods Woord is het kader voor de artikelen in dit boek. Veel jongeren (en ook ouderen) krijgen te maken met opvattingen in de wetenschap die strijdig zijn met Gods Woord. Dan is het goed dit boek ter hand te nemen. Enkele sprekende zaken willen wij eruit lichten.

Geschiedschrijving

De Bijbel bevat werkelijke geschiedenis, is openbaring van God en geen product van menselijke verbeelding. De historische betrouwbaarheid van de Bijbelse gegevens moet niet gerelativeerd worden. Als dat wel wordt gedaan betekent dit dat de Bijbel wordt gezien als de menselijke verwerking van Gods openbaring. Dan wordt de Bijbelse boodschap ontdaan van haar kracht en ernst. Er is een hoofdstuk gewijd aan de historiciteit van Genesis 1-11 waarin schepping, zondvloed en torenbouw van Babel behandeld worden. We citeren enkele regels van blz. 44 en 45 “Wie uitgaat van de eenheid van het boek Genesis kan geen duidelijk onderscheid maken tussen de historiciteit van de eerste en die van de latere delen… De historiciteit van het eerste Bijbelboek kan niet bewezen worden, maar er zijn wel duidelijke argumenten voor dit standpunt. Dan vormt het boek inderdaad het fundament van de wereldgeschiedenis.”

Het Nieuwe Testament over de vroegste geschiedenis

Het Nieuwe Testament gaat uit van de historiciteit van Genesis 1-11. Jezus en de discipelen hebben duidelijk hierover gesproken. We geven enkele regels weer van blz. 77 “Wie de waarachtigheid van de beginhoofdstukken van de Schrift op de helling zet, kan moeilijk de woorden van Jezus en Zijn discipelen nog ernstig nemen. De schepping van één man en één vrouw, Adam en Eva, een historische zondeval met desastreuse gevolgen voor de hele mensheid en de schepping waarvoor de mens zorg moest dragen, de Bijbelse chronologie, de wereldwijde zondvloed – het maakt allemaal deel uit van het onderwijs van Jezus en Zijn discipelen. Het is wezenlijk voor de boodschap van het Evangelie dat Jezus naar deze aarde kwam als mens om de mensheid te kunnen verlossen. God heeft de mensheid na de zondeval niet weggevaagd om daarna nieuwe mensen te scheppen. Hij heeft Zijn Zoon gezonden om de gevolgen van de overtreding van de mens teniet te doen. Daarom hangt het verlossingswerk van Jezus zo nauw samen met de eerste hoofdstukken van Genesis. Gum deze elementen weg uit het Nieuwe Testament, en de boodschap is niet meer intact.”

Hermeneutiek

Hermeneutiek was een vak binnen de theologie dat zich bezighield met de regels voor een goede Bijbeluitleg. Nu is hermeneutiek een onderdeel van de moderne filosofie geworden waarbij wordt nagedacht over wat verstaan eigenlijk is. Ook in onze tijd dienen we er van uit te gaan dat we de Bijbel Goddelijk gezag toekennen. De nieuwe hermeneutiek doet dat niet. Die gaat voorbij aan het belangrijke reformatorische inzicht dat de Heilige Geest Zichzelf gebonden heeft aan het door Hem geïnspireerde Woord. Dat houdt in dat de Heilige Geest christenen nooit kan leiden in een richting die daaraan tegengesteld is. In Gods Woord ligt ons houvast. Zo zegt de Bijbel duidelijk dat Adam en Eva de eerste mensen waren. De nieuwe hermeneutiek zegt dat Paulus kind was van zijn tijd. Hij sloot zich aan bij wat de mensen toen dachten, namelijk dat Adam en Eva de eerste mensen waren. Wij weten nu meer. Hetzelfde geldt van vrouwelijke ambtsdragers. Daar is in de nieuwe hermeneutiek plaats voor, terwijl Gods Woord het tegenovergestelde zegt.

De kerkvaders

De kerkvaders in de 1e en 2e eeuw gaan uit van de historische betrouwbaarheid van Genesis. Zij bevestigen het gezag van de Schriften als een betrouwbaar en historisch spreken van God. We citeren wat we lezen op blz. 124 “De vroege Kerk laat het zien: op Zijn Woord kunt u het wagen, op welk vakgebied dan ook. Dat stelt christelijke wetenschappers voor de vraag: Durf ik het Woord van God te vertrouwen wanneer dat aanspraken maakt op mijn terrein van de wetenschap? Met de apostel Petrus gaat dat soms aanvankelijk tegen eigen inzicht in, maar het dan toch wagen en uiteindelijk bevestigd worden: ‘Op Uw Woord zal ik het net uitwerpen’ (Luk. 5:5).”

De bundel ‘Inzicht: Wetenschap voor Gods Aangezicht’ is hier te bestellen.

Dit artikel is met toestemming overgenomen uit Bewaar het Pand. De volledige bronvermelding luidt: Heteren, A. van, 2023, Boekbespreking, Bewaar het Pand 58 (13): 10.

Tegenstellingen #2 Is de Bijbel waar? – Een serie met mr. Kees van der Staaij en dr. ir. Erik van Engelen

Deze video is opgenomen samen met dr. ir. Erik van Engelen.

Daniël Online heeft een serie video’s op genomen over de onrust die er heerst in Nederland rond klimaatverandering, godsdienstvrijheid en de betrouwbaarheid van de Bijbel. Willemijn Kok en Hesther Stijnen gaan hierover in gesprek met politicus mr. Kees van der Staaij en wetenschapper dr. ir. Erik van Engelen. Met dank aan Daniël Online kunnen we deze video ook hieronder delen.

Frans en Gerard van Hoeven dragen een hofstede op aan Jacob van Meerten en Hendersken van Roothuijsen

De Osenvorenreeks, te vinden in de studiezaal van Historische Kring Kesteren en omstreken (HKKO), bevat een schat aan informatie voor genealogisch onderzoek. Hieronder wordt protocol 701 (folio 107v.) weergegeven uit dit Rechterlijk Archief Nederbetuwe. Het gaat om een hofstede die Frans en Gerard van Hoeven opdragen aan Jacob van Meerten en Hendersken van Roothuijsen.1

De volledige transcriptie luidt:

Protocol 701 (folio 107v.)

Frans ende Gerard van Hoeven hebben opgedraegen aen Jacob van Meerten ende Henrickje Peters haere hofstede bestaende in een groot ende kleijn huijs groot omtrent een hondt daer oost oost ende noorden een gemeijne straet, zuijden Herman Adriaensz ende west Peter Gerritsz, voor de somme van vijffhondert gulden den 24e december 1682. Geregistreert den 8e januarij 1683.

Voetnoten