Parenteel van Hendrik van Meerten (1840-1878) en Catharina Elisabeth ter Hoeve (1848-1926)

Hendrik van Meerten werd op 22 juni 1840 geboren te Utrecht1 als zoon van Hendrik van Meerten (1791-1860) en Elisabeth Fukkink (1802-1865). Het parenteel van zijn ouders is hier te vinden. Hij is overleden op 7 maart 1878 te Utrecht.2 Hij trouwde op 2 augustus 1871 te Utrecht3 met Catharina Elisabeth ter Hoeve. Catharina Elisabeth ter Hoeve werd op 8 januari 1848 te Winterswijk4 geboren als dochter van Abraham ter Hoeve (1816-1858) en Hanna Berendina Kobus (1820-1863). Zij is overleden op 17 augustus 1926 te Utrecht.5

Kinderen

Uit dit huwelijk werden vier kinderen geboren:

  1. Hendrik van Meerten. Hij werd geboren op 19 april 1872 te Utrecht6 en overleed op 1 april 1930 te Hilversum.7 Hij trouwde op 18 december 1905 te Baarn8 met Cornelia Petronella Greidanus, geboren op 16 februari 1871 te Achtkarspelen9 en overleden op 18 januari 1960 te Amsterdam.10 Zij was een dochter van Sijtze Greidanus (1843-1914) en Jitske Kuipers (1843-1929). Het parenteel van dit echtpaar is hier te vinden.
  2. Abraham van Meerten. Hij werd geboren op 23 mei 1874 te Utrecht11 en overleed op 21 oktober 1955 te Utrecht.12 Hij trouwde op 26 juli 1898 te Apeldoorn13 met Johanna Margaretha Louisa Oosterbeek, geboren op 11 december 1879 te Arnhem14 en overleden op 1 juli 1960 te Utrecht.15 Zij was een dochter van Hendrik Jan Oosterbeek (1854-1920) en Johanna ter Hoeve (1851-1931). Het parenteel van dit echtpaar is hier te vinden.
  3. Hendricus van Meerten. Hij werd geboren op 20 december 1875 te Utrecht16 en overleed op 11 februari 1877 te Utrecht.17
  4. Catharinus Elisaberthus van Meerten. Hij werd geboren op 7 april 1878 te Utrecht18 en overleed op 12 september 1878 te Utrecht.19

Overige informatie over dit echtpaar

Dit parenteel wordt momenteel verder aangevuld en compleet gemaakt.

Voetnoten

Mijlpaal: achttienhonderd artikelen op oorsprong.info!

Vandaag heeft oorsprong.info opnieuw een mijlpaal bereikt: er staan achttienhonderd artikelen op de website. Ondertussen minder dan de helft van de artikelen gaan over de genealogie van het geslacht Van Meerten. Er is dus veel meer. Hartelijk bedankt voor uw betrokkenheid de afgelopen tijd. Hieronder volgt een top-10 van meest gelezen artikelen aller tijden. Bij het (her)lezen hiervan veel leesplezier toegewenst. Feedback kunt u geven via de pagina ‘Hier mag u uw hart luchten’. Het vorige ‘mijlpaal’-artikel is hier te vinden.

Top-10

  1. Rouwdienst en begrafenis Jerphaas Karel (Jarco) van Meerten (2015-2022).
  2. Er is wel degelijk een stikstofprobleem – Hoogleraar Wim de Vries reageert op tegenwerpingen.
  3. COLUMN: De les van de kokmeeuw.
  4. Homo-activist Leon Houtzager draaft door – Ds. Kort moet nog dieper door het stof.
  5. Gebed gevraagd voor ds. Kort (OGGiN) in de zaak Houtzager-Kort – Predikant wordt vandaag gehoord.
  6. “Adam niet geleerd, Christus niet begeerd” – Interview met Gereformeerd Venster.
  7. Ds. Kort wordt op 16 februari 2022 gehoord – Zaak Houtzager-Kort één van lange adem.
  8. ‘Kerngroep Bezinning GKV’ haakt vanwege doorwerking van moderne hermeneutiek af – Zaterdag 19 november 2022 studiedag voor verdere bezinning.
  9. Tim Hofmans aanval op Pro-lifers is erger dan je denkt.
  10. Ds. Kort door Gerechtshof opgeroepen voor hoorzitting – Een tweede aangifte tegen de Oud Gereformeerde predikant.

COLUMN: Naar de maan?

Op 16 november 2022 werd vanaf het Kennedy Space Center in Florida een raket gelanceerd met daarin de Orioncapsule. ‘Three’, ‘two’, ‘one’ (…) ‘and lift off for Artemis One. We rise together, back to the moon and beyond’, zo luidde het commentaar. Het is al meer dan vijftig jaar geleden dat er voor het laatst mensen op de maan liepen.

Artemis I, zoals dit project van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA genoemd werd, was een voorbereidende vlucht voor een bemande maanlanding medio 2025. Artemis II (medio 2024) wordt de tweede voorbereidende vlucht. Artemis III is dan de werkelijke bemande missie. Hierbij moeten op z’n minst twee mensen een voet op het maanoppervlak zetten. Toegegeven: een huzarenstukje van NASA. Maar mag alles wat kan?

De maan werd geschapen op de vierde dag ‘tot tekenen en tot gezette tijden’ (Genesis 1:14). Dr. Peter Korevaar liet op een Nederlands congres zien dat het bestaan van de maan wijst op de Schepper. Twee zaken: (1) De maan stabiliseert onze aardas. Zonder de maan wordt het landleven bedreigd door extreme klimaatschommelingen. (2) De maan zorgt voor getijden. Zonder de maan zou zeeleven bijna volledig uitsterven. Dit is vanaf de aarde te onderzoeken, maar mag je ook naar de maan toe?

Of wetenschappelijk onderzoek christelijk verantwoord is, hangt af van twee zaken: (1) is het ethisch verantwoord (kán het bijvoorbeeld mensenlevens kosten)?, en (2) is het uit bevrediging van nieuwsgierigheid en arrogantie of tot Gods eer? Kan onderzoek op de maan tot Gods eer zijn? Door spiegels op de maan te zetten, zijn we erachter gekomen dat de maan van ons af beweegt. Echter met zo’n snelheid dat het een probleem is voor het naturalistische model. Toch vraag ik mij af of we niet beter met onze beide benen op de grond kunnen blijven. De missies kosten een kapitaal, zijn milieubelastend en veruit het meeste maanonderzoek is niet tot Gods eer, maar eerder een meewerken aan de nieuwe toren van Babel.

Bij de eerste maanlanding in 1959 schreef ds. C. Hegeman in De Saambinder: ‘De Heere wordt onteerd en het mensdom leeft in grote verdwazing. Letten wij toch op de vermeende ‘titanische’ macht der wereldgroten en al de uitvindingen van deze tijd; dat men plannen heeft om zon, maan en andere planeten te gaan bezoeken. Doch het Woord van God wordt waarheid: “Maar d’Opperheer, Die Zijn geduchte stoel, Op starren sticht, en grondvest op de wolken, Zal lachen met dat vruchteloos gewoel. En spotten met de waan der dwaze volken”.’ Naar de maan? Laten we daar voorzichtig mee zijn! Helaas trekken naturalisten zich van dáár niets van aan. Laten we het aan de Heere overlaten of Hij met deze kromme stok nog een rechte slag wil geven.

Dit artikel verscheen eerder in het gezinsblad ‘Om Sions Wil’ en is met toestemming van de redactie hier overgenomen. De volledige bronvermelding luidt: Meerten, J.W. van, 2023, Naar de maan?, Om Sions Wil 2023 (5): 11. Hier is wat meer te lezen over ‘Om Sions Wil’.

ANDERE COLUMNS UIT 'OM SIONS WIL' JAARGANG 2023

Vrijmoedige Studentenpartij voor academische vrijheid – Andere visie op de evolutietheorie weggelachen tijdens VU-college

Vorige maand werd de Vrijmoedige Studentenpartij (VSP) opgericht en ze kregen na studentenverkiezingen twee zetels in de studentenmedezeggenschapsraad van de Vrije Universiteit. De studentenpartij staat voor academische vrijheid en keert zich tegen de woke-ideologie.1

De oostzijde van het hoofdterrein van de Vrije Universiteit. Bron: Wikipedia.

Vrije Universiteit

Het is geen verrassing dat de ideologie van het transgenderisme oprukt op de universiteiten.2 Dat dit ook op de Vrije Universiteit zo gaat is tragisch ziende op het verleden, maar gezien de recente ontwikkelingen ook niet verrassend. De universiteit laat haar christelijke wortels los en is nauwelijks meer te onderscheiden van een seculiere instelling.3 Wel zijn er gelukkig nog een aantal christelijke en bijbelgetrouwe hoogleraren in dienst, die theologie en natuurwetenschap wensen te beoefenen voor Gods aangezicht. Of dit aantal toe- of afneemt kan ik niet zeggen. VSP had graag gezien dat de partij overbodig was geweest. De voorzitter is de 22-jarige psychologiestudent Marlon Uljee. Hij geeft aan dat het niet langer kan dat ‘studenten hun mening inslikken en docenten niet meer vrijuit les durven geven’. Na het nieuws over het op non-actief zetten van dr. Laurens Buijs (UvA) zijn docenten aan de Vrije Universiteit óók voorzichtiger geworden om hun mening te geven over een bepaalde kwestie.4

Andere visie op de evolutietheorie weggelachen

Toen Uljee op de universiteit zijn eerste colleges volgde, merkte hij al snel dat men niet openstond voor andere geluiden. Tijdens een college kwam de evolutietheorie aan de orde. Als christen kijkt Uljee anders naar deze theorie dan een mainstream seculier student. Een open gesprek daarover werd echter niet tot nauwelijks getolereerd. Tegen RD-journalist Anne Lok-Vader zegt hij: “Zelf kijk ik daar als christen anders tegenaan. Maar mijn visie werd weggelachen en niet serieus genomen. Het idee was: zo moet je het zien en zó moet je het leren voor het tentamen. Na afloop kwamen medestudenten naar me toe: Wat moedig en dapper dat je dat durfde te zeggen; ik durf dat niet.” Waarom durven die studenten dat niet? Uljee geeft aan dat ze bang zijn voor buitensluiting en uit angst met meel in de mond praten. “Zelf kan ik daar wel mee omgaan, maar ik vind het erg als medestudenten geïsoleerd komen te zitten of niet zichzelf durven te zijn. Ik voel me moreel verplicht me voor hen in te zetten.” G. Kornet reageerde in een RD-opiniestuk op het interview en gaf aan dat ‘als studenten bijvoorbeeld met iets anders naar voren komen dan de evolutietheorie, dan worden ze weggehoond en uitgelachten [sic]. Studenten zijn ook bang om ertegen in te gaan vanwege eventuele lage beoordelingen en uitsluiting’. Kornet noemt het ‘vreselijk dat zo’n studentenpartij nodig is op de universiteit die dr. Abraham Kuyper in 1880 met eigen middelen oprichtte om wat meer kennis onder zijn volgelingen te kunnen brengen’. Kornet geeft aan dat hij voor deze beginjaren van de VU veel respect heeft. Vooral als hij erover leest hoe deze zogenoemde kleine luyden geld daarvoor bijeenbrachten. Hij noemt het ‘schandalig’ hoe deze erfenis nu wordt verkwanseld.5

Ten slotte

Het is helaas een bekend fenomeen dat wanneer er alternatieven aangedragen worden voor de evolutietheorie, in de zin van Universele Gemeenschappelijke Afstamming, dit niet zonder consequenties is voor de student of academicus.6 Gelukkig is dit niet altijd het geval, maar er zijn talloze voorbeelden te noemen waar dit wél zo is.7 Dat is vreemd, want juist een natuurwetenschappelijke theorie (hoe sterk ook) kan per definitie niet verheven worden tot heilige graal of alles overheersend dogma. Daarom wijzen veel voorstanders van bijvoorbeeld Intelligent Design in de biologie op academische vrijheid. Creationisten in Nederland hebben zelfs jarenlang het project Fair Science voor academische vrijheid in leven gehouden.8 Ziende op het interview is het geen overbodige luxe om dit initiatief nieuw leven in te blazen. Het is teleurstellend om te zien dat deze inperking van academische vrijheid ook geldt voor de universiteit van dr. Abraham Kuyper, waar men in de vorige anderhalve eeuw streefde naar een eigen christelijke wetenschap.

Voetnoten

‘Jerusalem’ – Op 10 mei 2014 hield Weet Magazine een lezersevent in het Omniversum

Op 10 mei 2014 hield Weet Magazine een lezersevent in het Omniversum. In de gigantisch grote koepel werd een documentaire over Jeruzalem vertoond. Voor de vertoning van de film sprak oudtestamenticus prof. dr. Mart-Jan Paul over ‘Het vroegere Jeruzalem‘. Afgelopen week zagen we dat deze documentaire nog af en toe wordt vertoond in het Omniversum. Data voor de vertoning zijn hier te vinden. Let wel op dat het Omniversum tegenwoordig is samengegaan met het Museon. Dr. Paul heeft onlangs voor Christenen voor Israël een lezing gegeven over Jeruzalem. Deze is hier terug te kijken. Mocht u, bijna tien jaar geleden, het lezersevent gemist hebben dan is die op deze wijze te herhalen. Thuis of onderweg de lezing van Mart-Jan Paul en daarna de documentaire in het Omniversum. Hieronder is de trailer van de documentaire ‘Jerusalem‘ te bekijken.

Parenteel van Abraham van Meerten (1874-1955) en Johanna Margaretha Louisa Oosterbeek (1879-1960)

Abraham van Meerten werd op 23 mei 1874 geboren te Utrecht1 als zoon van Hendrik van Meerten (1840-1878) en Catharina Elisabeth ter Hoeve (1848-1926). Het parenteel van zijn ouders is hier te vinden. Hij is overleden op 21 oktober 1955 te Utrecht.2 Hij trouwde op 26 juli 1898 te Apeldoorn3 met Johanna Margaretha Louisa Oosterbeek. Johanna Margaretha Louisa Oosterbeek werd op 11 december 1879 te Arnhem4 geboren als dochter van Hendrik Jan Oosterbeek (1854-1920) en Johanna ter Hoeve (1851-1931). Zij is overleden op 1 juli 1960 te Utrecht.5

Kinderen

Uit dit huwelijk werden ten minste drie kinderen geboren. Omdat twee van de drie kinderen minder dan 120 geleden geboren zijn, zal daarvan alleen de naam en de geboorte- en overlijdensdatum worden weergegeven. Maar omdat deze kinderen al zijn overleden, wordt in de voetnoten alle openbare informatie rond deze kinderen weergegeven.

  1. Cora Johanna Catharina van Meerten. Zij werd geboren op 5 augustus 1899 te Salatiga en overleed op 15 april 1970 te Vleuten-De Meern.6 Zij is ongehuwd en kinderloos overleden.
  2. Jan van Meerten (1904-1993).7
  3. Catharina Elisabeth van Meerten (1916-2005).8

Overige informatie over dit echtpaar

Dit parenteel wordt momenteel verder aangevuld en compleet gemaakt.

Voetnoten

Parenteel van Hendrik van Meerten (1872-1930) en Cornelia Petronella Greidanus (1871-1960)

Hendrik van Meerten werd op 19 april 1872 geboren te Utrecht1 als zoon van Hendrik van Meerten (1840-1878) en Catharina Elisabeth ter Hoeve (1848-1926). Het parenteel van zijn ouders is hier te vinden. Hij is overleden op 1 april 1930 te Hilversum.2 Hij trouwde op 18 december 1905 te Baarn3 met Cornelia Petronella Greidanus. Cornelia Petronella Greidanus werd op 16 februari 1871 te Achtkarspelen4 geboren als dochter van Sijtze Greidanus (1843-1914) en Jitske Kuipers (1843-1929). Zij is overleden op 18 januari 1960 te Amsterdam.5

Kinderen

Uit dit huwelijk werden ten minste twee kinderen geboren. Omdat deze kinderen minder dan 120 geleden geboren zijn, zal alleen de naam en de geboorte- en overlijdensdatum worden weergegeven. Maar omdat deze kinderen al zijn overleden, wordt in de voetnoten alle openbare informatie rond deze kinderen weergegeven.

  1. Hendrik Cornelis van Meerten (1907-1992).6
  2. Johan Frederik van Meerten (1911-1965).7

Overige informatie over dit echtpaar

Dit parenteel wordt momenteel verder aangevuld en compleet gemaakt.

Voetnoten

Parenteel van Gerrit van Meerten (1835-1875) en Gerarda Johanna Frijlink (1834-1911)

Gerrit van Meerten werd op 7 oktober 1835 geboren te Utrecht1 als zoon van Hendrik van Meerten (1791-1860) en Elisabeth Fukkink (1802-1865). Het parenteel van zijn ouders is hier te vinden. Hij is overleden op 27 februari 1875 te Amsterdam.2 Hij trouwde op 1 december 1858 te Utrecht3 met Gerarda Johanna Frijlink. Gerarda Johanna Frijlink werd op 5 maart 1834 te Utrecht4 geboren als dochter van Pieter Anthonie Frijlink (1797-1853) en Hendrikje de Kruijf (1792-1868). Zij is overleden op 4 mei 1911 te Utrecht.5

Kinderen

Dit huwelijk bleef, bij weten van de auteur, kinderloos.

Overige informatie over dit echtpaar

Dit parenteel wordt momenteel verder aangevuld en compleet gemaakt.

Voetnoten

Overlijdensakte van Teunis Zeger van Meerten (1795-1868)

Overlijdensakte van Teunis Zeger van Meerten (1795-1868) uit de Burgerlijke Stand van de Gemeente Kesteren.

Hierboven wordt de overlijdensakte van Teunis Zeger van Meerten (1795-1868) weergegeven.1 Op 5 oktober 1868 verscheen Jan van Zetten (1822-1885) voor de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de Gemeente Kesteren om aangifte te doen van het overlijden van zijn schoonvader. De ambtenaar in functie was Willem Pieter van der Zande (1800-1882). Jan was vijf en veertig jaar oud en arbeider van beroep. Hij deed de aangifte samen met Arnoldus van Ingen (1822-1874), zes en veertig jaar oud, arbeider van beroep en schoonzoon van de overledene. Beide getuigen woonden in de Gemeente Kesteren. Zij verklaarden dat Teunis Zeger op 4 oktober 1868 om één uur in de middag is overleden in de leeftijd van twee en zeventig jaar en negen maanden. Teunis Zeger was geboren op 14 december 1795 te Ingen en woonachtig te Oudewaard. Hij was weduwnaar van Willemina Winkelman (1793-1848) en de zoon van wijlen de echtelieden Cornelis van Meerten (?-1806) en Maria van Ingen (?-1802).

Voetnoten

Overlijdensakte van Maria van Meerten (1821-1894)

Overlijdensakte van Maria van Meerten (1821-1894) uit de Burgerlijke Stand van de Gemeente Kesteren.

Hierboven wordt de overlijdensakte van Maria van Meerten (1821-1894) weergegeven.1 Op 19 februari 1894 verscheen Willem van Zetten (1850-1904) voor de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de Gemeente Kesteren om aangifte te doen van het overlijden van zijn moeder. Willem was vier en veertig jaar oud en arbeider van beroep. Hij deed de aangifte samen met Teunis de Kruiff (1853-1914), veertig jaar oud en gemeenteveldwachter van beroep. Zij verklaarden dat Maria op 19 februari 1894 om drie uur in de nacht is overleden in de leeftijd van twee en zeventig jaar. Ze was geboren en woonachtig te Kesteren.2 Maria was de weduwe van Jan van Zetten (1822-1885) en een dochter van wijlen de echtelieden Teunis Zeger van Meerten (1795-1868) en Willemina Winkelman (1793-1848).

Voetnoten