Jan van Meerten als doopgetuige aanwezig bij de doop van Maria Trebellius (1648-?)

Hierboven wordt de doopinschrijving van Maria Trebellius (1648-?) weergegeven. Zij werd op 10 maart 1648 gedoopt in de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente te Gorinchem. Haar vader was Joost (Aerts) van Burchgraeff en haar moeder was Geertruijd (Huijberts) Trebellius. Als getuigen waren Lijsbeth (Cornelis) en Jan (Everts) van Meerten.1

Voetnoten

Mijlpaal: drieduizend artikelen op oorsprong.info!

Vandaag heeft oorsprong.info opnieuw een mijlpaal bereikt: er staan drieduizend artikelen op de website. Net iets meer dan de helft van die artikelen gaan over de genealogie van het geslacht Van Meerten. Er is dus veel meer. Hartelijk bedankt voor uw betrokkenheid de afgelopen tijd. Hieronder volgt een top-10 van meest gelezen artikelen aller tijden. Bij het (her)lezen hiervan veel leesplezier en zegen toegewenst. Feedback kunt u geven via de pagina ‘Hier mag u uw hart luchten’. Het vorige ‘mijlpaal’-artikel is hier te vinden.

Top-10

  1. Rouwdienst en begrafenis Jerphaas Karel (Jarco) van Meerten (2015-2022).
  2. Er is wel degelijk een stikstofprobleem – Hoogleraar Wim de Vries reageert op tegenwerpingen.
  3. COLUMN: De les van de kokmeeuw.
  4. Homo-activist Leon Houtzager draaft door – Ds. Kort moet nog dieper door het stof.
  5. Tim Hofmans aanval op Pro-lifers is erger dan je denkt.
  6. “Adam niet geleerd, Christus niet begeerd” – Interview met Gereformeerd Venster.
  7. Gebed gevraagd voor ds. Kort (OGGiN) in de zaak Houtzager-Kort – Predikant wordt vandaag gehoord.
  8. ‘Kerngroep Bezinning GKV’ haakt vanwege doorwerking van moderne hermeneutiek af – Zaterdag 19 november 2022 studiedag voor verdere bezinning.
  9. Ds. Kort wordt op 16 februari 2022 gehoord – Zaak Houtzager-Kort één van lange adem.
  10. Livestream congres 2023.

Bruiloftskleed en Kerst

In Hét Gemeente Nieuws van 2 oktober 2023 schreef ik dat mannetjessmienten na de broedtijd ruien. Dat dan het versleten zomerse prachtkleed met opvallende kleuren vervangen wordt door een onopvallend verenkleed waardoor ze sterk op vrouwtjessmienten lijken.1

Nu is het half december. De mannetjes hebben allemaal hun fel gekleurde veren weer terug. De woerd op de foto heeft een prachtige kleurendiversiteit: kastanjebruine hals en ronde, relatief grote kop; voorhoofd en kruin goudgeel gekroond; borst grijsachtig roze, rest van lichaam grijs met wit en zwart op ‘achtersteven’. Opmerkelijk dat ze voor de winter er al zo bij vliegen! Dat ze nu al hun baltskleed, hun bruiloftskleed dragen!

Doet me denken aan de naderende Kerstdagen. Kerst staat voor de geboorte van Jezus Christus, Die naar de aarde is gekomen om mensen te verlossen van hun zonden. Wie in Hem als Redder gelooft, wacht de hemelse bruiloft van deze Koningszoon!

De predikant Pérégrin de la Grange werd met Guido de Brès, de opsteller van de Nederlandse geloofsbelijdenis, vanwege deze leer, op 31 mei 1567 opgehangen. Pérégrin de la Grange vroeg bij de galg om een borstel en toen men hem verbaasd vroeg waarvoor hij die gebruiken wilde, antwoordde hij op waardige wijze: “Dat is omdat ik ga naar de bruiloft van het Lam”, waarna hij zijn kleren afborstelde en zijn schoenen poetste. Hoe rijk om voordat de strenge winter van moeiten en koude komt, bekleed te zijn met het bruiloftskleed passend bij de hemelse bruiloft. Een heerlijker perspectief is er niet.

Dit artikel is met toestemming van de auteur overgenomen uit Het GemeenteNieuws. De volledige bronvermelding luidt: Kooij, H. van der, 2023, Bruiloftskleed en Kerst, Het GemeenteNieuws 22 (51): 9.

Voetnoten

Niet gevlogen!

Vlak voor de pont naar Amerongen is vanaf de Rijndijk in de Ecksche waarden bij Eck en Wiel een langgerekt waterstroompje te zien. Een fraai landschapselement, rijk aan moerasvogels. Op 16 november was het zonnig weer: op naar deze plek. Want bij zon in het zuiden, kun je vogels aan de noordkant van de dijk goed bekijken. Het watertje bleek rijk te zijn aan velden van losgewoelde wortelstokken van waarschijnlijk Gele Plomp, én rijk aan watervogels. Ik de dijk af, sluipend het weiland in. Het had pas flink geregend, want het grasland was sompig en drassig. Droogvoets, ik had natuurlijk wel oude schoenen aan, kon ik niet naderen. Gebruikmakend van enkele Meidoorns wist ik Smienten en Wintertalingen te fotograferen. Maar ook Watersnippen, snippen met zeer lange snavels! Bij mijn komst hielden veel vogels het voor gezien. Wegvliegende Watersnippen trokken hun kenmerkende, zigzaggende vlucht. Een collega sprak daarom ooit van een militaristische vogelsoort. Niet alle vogels gingen er vandoor. Zelfs toen ik zonder dekking aan de rand van het water stond, bleef de Watersnip van de foto gedrukt staan. Vertrouwend op zijn schutskleur! Hoe weet die vogel dat hij die heeft? Door zo nu en dan in een waterspiegel te kijken? Ook bij wat lopen aan de rand van het water, op nog geen tien meter, is de vogel niet gevlogen. U ziet nu zijn opvallende strepen op kop en rug, én zijn snavel die hij bij het zoeken naar voedsel graag ergens insteekt. Een immer boeiend schepsel.

Dit artikel is met toestemming van de auteur overgenomen uit Het GemeenteNieuws. De volledige bronvermelding luidt: Kooij, H. van der, 2022, Niet gevlogen!, Het GemeenteNieuws 21 (48): 7.

Waar is de ark gebleven? – De Weet Scheurkalender 2024, te bestellen in de webshop van Weet Magazine

Ieder jaar weer een bestseller: de Weet Scheurkalender. De makers van Weet Magazine hebben in deze scheurkalender iedere dag een interessant of grappig feit beschreven. De zaterdag en zondag worden samengevoegd. Vragen zoals ‘Praten ze in Spanje sneller?’, ‘Hoe ving Simson 300 vossen?’ en ‘Worden krabben verliefd?’ worden beantwoord. De Weet Scheurkalender 2024 is te koop in de webshop van Weet Magazine. Wees er snel bij, anders is het volgende jaar al begonnen!1

Voorwoord

In het voorwoord bij de scheurkalender is te lezen dat jonge kinderen zo’n honderd tot tweehonderd vragen per dag stellen. Naarmate we volwassen worden, worden er steeds minder vragen gesteld. Maar nog steeds zijn dat er tientallen per dag. Dat is wel een achteruitgang, want van vragen stellen en antwoorden verwachten wordt men wijs.2 De redactie van Weet Magazine geeft aan dat met deze scheurkalender weer een aantal raadsels worden opgelost. De redactie: “Met deze christelijke scheurkalender op de keukentafel (of op het toilet) zul je je geen dag vervelen. We wensen je veel leesplezier toe!

Indeling en auteurs

De weetjes zijn in verschillende categorieën ingedeeld: (1) Bijbelse archeologie, (2) Heelal, (3) Geschiedenis, (4) Vraag maar raak, (5) Schepping, evolutie en apologetiek, (6) Weet wat je eet, (7) Inzicht, (8) Psychologie en taal, (9) Geologie, paleontologie en dino’s, (10) Techniek, (11) Relaties, seksualiteit en medische ethiek, (12) Cartoon en (13) Raadsel van de maand. Het prikkelt daarmee veel interessegebieden. Aan de inhoud werkten de volgende personen mee: Pieter Beens, Gerard Feller, Gert-Jan van Heugten, Herman Ligtenberg, Daniël Linzel, Sarah van der Maas, Jan van Meerten, Klaas Roos en Kees Visser. De eindredactie werd verzorgd door Johan Démoed, Loïs van Kleef, Daniël Linzel, Klaas Roos en Kees Visser. De cartoons zijn afkomstig van Klaas Roos. Ondergetekende schreef dus ook mee met deze scheurkalender. Wanneer er een (inhoudelijk) foutje ontdekt wordt in deze scheurkalender dan wordt de speurneus verzocht dit aan de redactie kenbaar te maken. De Weet Scheurkalender 2024, warm aanbevolen!

Voetnoten

Predikanten verbonden aan het geslacht ‘Van Meerten’

In de voorbijgegane eeuwen zijn er diverse predikanten geweest die verbonden zijn aan het geslacht ‘Van Meerten’. Soms als directe telg uit dat geslacht, soms als aangetrouwde predikant of als kind uit de vrouwelijke lijn. Hieronder wil ik een overzicht bieden van de predikanten die verbonden zijn aan het geslacht ‘Van Meerten’. De nog in leven zijnde predikanten worden, vanwege privacy, niet vermeld. De lijst wordt, als de Heere het geeft, in de loop van de tijd verder compleet gemaakt.

Gerardus van Aalst (1678-1759). Hij werd geboren in september 1678 te ? en is overleden op 29 juni 1759 te Westzaandam. Predikant in de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente te Vuren en Dalen (1704), Sommelsdijk (1706) en Westzaandam (1715). Emeritus-predikant vanaf 1755. Hij was getrouwd met Aletta van Meerten (1666-1744). Het parenteel van deze predikant is hier te vinden.

Johannes Brands (1769-1804). Hij werd geboren rond mei/juni 1769 te Roswinkel en is overleden op 4 september 1804 te Ommeren. Predikant in de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente te Ommeren (1791). Hij was getrouwd met Adriana van Meerten (1772-1802). Het parenteel van deze predikant is hier te vinden.

Hendrik van Griethuijsen (1851-1907). Hij was de schoonzoon van Elisabeth van Meerten (1824-1873) (parenteel).

Anthonie Gerrit Honig (1864-1940). Hij was de zoon van Elisabeth van Meerten (1824-1873) (parenteel).

Hermannus Joannes Krom (1792-1850). Hij was de zoon van Elisabeth Esther van Meerten (1770-1838) (parenteel).

Johannes Hermannus Krom (1768-1827). Hij werd geboren op 8 maart 1768 te Tiel en is overleden op 23 december 1827 te Gouda. Predikant in de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente te Ochten (1790), Noordeloos (1792), Poortvliet (1793), Loenen aan de Vecht (1797) en Gouda (1799). Hij was getrouwd met Elisabeth Esther van Meerten (1770-1838). Het parenteel van deze predikant is hier te vinden.

Wout van Laar (1948-2010).

Samuel la Lau (1779-1846). Hij was de schoonvader van Dirk Karel van Meerten (1804-1886) (parenteel).

Dirk Karel van Meerten (1804-1886). Hij werd geboren op 5 december 1804 te Gouda en is overleden op 10 juni 1886 te Gouda. Predikant in de Nederlandse Hervormde Kerk te Standdaarbuiten (1827) en Oud-Beijerland (1830). Emeritus-predikant vanaf 1 oktober 1876. Het parenteel van deze predikant is hier te vinden.

Hendrik van Meerten (1766-1830). Hij werd geboren op 9 april 1766 te Arkel en is overleden op 14 september 1830 te Gouda. Predikant in de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente te Wadenoijen (1789), Bedijkte Schermer (1795) en Gouda (1798). Emeritus-predikant vanaf januari 1830. Het parenteel van deze predikant is hier te vinden.

Leonard van Meerten (1731-1802). Hij werd geboren op 7 augustus 1731 te Gorinchem en is overleden op 29 oktober 1802 te Leiden. Predikant in de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente te Arkel (1755) en Koudekerk (1780). Ontslagen in 1791. Het parenteel van deze predikant is hier te vinden.

Ludovicus van Toulon (1702-1763). Hij was de schoonvader van Leonard van Meerten (1731-1802) en van Martinus Adrianus van Meerten (1736-1815).

Hubertus Trebellius (Hubertus Arnoldus van Heynsbergen) (?-1615). Predikant in de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente te Renkum en Schelluinen (1606). Hij was de schoonvader van Lambert (Everts) van Meerten en Jan (Everts) van Meerten.

Willem Leonard Voorduin (1760-1834).

Henrinus Jacobus Engelinus Westerman Holstijn (1874-1943). Predikant in de Nederlands Hervormde Kerk te Herwijnen (1899). Hij was de schoonvader van Maria Francoise Wilhelmina van Meerten (1902-1979).

Congres over ‘Bijbel & Wetenschap’ 2023 – 11. Dr. Kenneth P. Coulson – Cambrian Stromatolites and their implications for Creation Geology

Op 21 oktober 2023 organiseerden Fundamentum en Geloofstoerusting een congres over ‘Bijbel & Wetenschap’ met als subthema ‘Verwondering’.1 In het avondprogramma was er een lezing van aardwetenschapper dr. Kenneth P. Coulson. Zijn lezing droeg de titel ‘Cambrian Stromatolites and their implications for Creation Geology‘. Veel zegen bij het kijken en luisteren! Vragen kunnen gesteld worden via het contactformulier: https://oorsprong.info/contact/.

Voetnoten

Congres over ‘Bijbel & Wetenschap’ 2023 – 10. Dr. Danny R. Faulkner – The current status of Creation Astronomy

Op 21 oktober 2023 organiseerden Fundamentum en Geloofstoerusting een congres over ‘Bijbel & Wetenschap’ met als subthema ‘Verwondering’.1 In het avondprogramma was er een lezing van dr. Danny R. Faulkner, astronoom bij Answers in Genesis. Zijn lezing droeg de titel ‘The current status of Creation Astronomy‘. Veel zegen bij het kijken en luisteren! Vragen kunnen gesteld worden via het contactformulier: https://oorsprong.info/contact/.

Kerk en slavernij? (4) – Bijdrage van dr. Dick de Vos aan het debat over de rol van de kerk

Slavernij is verwerpelijk en de regering heeft excuses aangeboden voor de Nederlandse betrokkenheid. In het navolgende gaat het er geenszins om ook maar iets af te doen van eventuele kerkelijke betrokkenheid. Wat verkeerd is, moet aan het licht worden gebracht. Maar als er naar de kerk wordt gewezen in verband met slavernij, dan moet dit met onderbouwing gebeuren.

Betrokkenheid van de kerk

In een vorige bijdrage is er op gewezen dat A. Merz, G. Harinck, R.M. Allen en M. Stoutjesdijk1 menen dat er een instituut Gereformeerde Kerk is, dat met alle lidmaten sterk bij slavernij is betrokken.2 Zo’n veertig auteurs hebben in een uitgebreid onderzoek over slavernij in verband met Amsterdam weinig of niets over de kerk gerapporteerd.3 Genoemde auteurs Merz en de anderen stellen dan4:

“Nochtans was de rol van de Amsterdamse classis in de Gereformeerde Kerk (de bevoorrechte kerk in de Nederlandse Republiek) van groot belang, omdat zij (a) betrokken was bij de start van de koloniale ondernemingen; (b) verantwoordelijkheid droeg voor de overzeese koloniale kerken (samen met de classis van Walcheren); en (c) regelmatig te maken had met (voormalige) tot slaaf gemaakte en vrije zwarten op Nederlands grondgebied (zie bijv. Hondius 2008).”

Overheid en gereformeerde religie

De gereformeerde religie was de publieke religie die door de overheid door het publieke recht was toegelaten. De overheid was de hoogste macht, ook voor de kerk. Een kerkorde moest in het geval van Holland door de Staten van Holland worden goedgekeurd. Die Staten hebben nooit een kerkorde goedgekeurd, de Dordtse Kerkorde 1619 werd bij provisie (voorlopig) goedgekeurd. Opgemerkt wordt dat er naast de publieke gereformeerde religie, ook getolereerde en verboden religies waren. Er was vrijheid van geweten.5

Het gereformeerde kerkverband volgens de Dordtse Kerkorde 1619

De gereformeerde kerk, dat is de plaatselijke kerk of gemeente.6 Die is compleet kerk (maar niet het totale kerkverband). Alle kerkelijke macht berust bij de plaatselijke kerk. Die wordt door de kerkenraad permanent geregeerd. De kerkelijke vergaderingen mogen alleen kerkelijke zaken behandelen. Meerdere plaatselijke kerken of gemeenten in een bepaald regionaal gebied vormen een kerkverband, geen kerk (!), verbonden door de belijdenis. Zij komen bijeen in de classicale vergadering. Dit is geen hogere maar een meerdere vergadering. Die mag alleen doen wat de kerkenraad niet kan afdoen of wat speciaal tot het werk van de meerdere vergadering behoort. Voor de provincie is er de provinciale synode. Voor de gehele Republiek is er de generale of nationale synode. Meerdere plaatselijke kerken of gemeenten vormen een kerkverband. De overheid heeft toezicht op de ambtelijke vergaderingen, moet voor synodale vergaderingen toestemming verlenen. De classicale vergadering komt 1x per kwartaal samen, de provinciale synode 1x per jaar, de generale of nationale synode 1x per 3 jaar. Het kerkverband of de ‘kerk’ volgens Merz en anderen bestaat dus niet tussen twee classicale of synodale vergaderingen. Meerdere vergaderingen kunnen voor het afdoen van zaken deputaten benoemen. Professor G. Harinck kan de beschreven structuur aan zijn mede-auteurs nader uitleggen. Het is namelijk de structuur van zijn Gereformeerde Kerk vrijgemaakt (die thans is gefuseerd).

Verkeerde voorstelling

Een gereformeerd kerkverband bestaat uit louter plaatselijke kerken. Een meerder verband van kerken, zoals een classis, functioneert slechts tijdelijk, namelijk enkel als vergadering, en alleen voor de duur van de vergadering. Er is dus geen structuur van een classis in een landelijke kerk. Ten onrechte beweren genoemde auteurs, dat er een structuur is van de classis in een kerk. Behalve de kerkenraad zijn er slechts tijdelijke vergaderingen van meerdere verbanden van kerken. Die verbanden zijn geen kerk. Kerk is alleen plaatselijk.

Onjuiste rol van de Amsterdamse classicale vergadering

Een kerkelijke vergadering kan niet betrokken zijn bij het starten van een onderneming. Beheerszaken zijn voorts gescheiden van de kerkelijke vergadering. De classicale vergadering doet slechts wat de plaatselijke kerk niet kan afdoen of wat speciaal tot haar taak behoort. De classicale vergadering is niet hoger dan de kerkenraad van de plaatselijke kerk en kan voor die kerk niet verantwoordelijk zijn. De classicale vergadering heeft slechts met een zaak van de plaatselijke kerk te maken als die kerk de zaak bij de classicale vergadering brengt. Het eventuele “regelmatig te maken hebben met (voormalige) tot slaaf gemaakte en vrije zwarten op Nederlands grondgebied” ligt allereerst bij de plaatselijke kerkenraad.

Het artikel van D.G. Hondius7, dat Merz en de andere auteurs noemen, heeft niets te maken met de classicale vergadering Amsterdam. Een groot deel gaat over de Joodse geloofsgemeenschap. Hondius concludeert: “Uit deze verslagen blijkt dat er vrije en onafhankelijke zwarte vrouwen en mannen in Amsterdam waren. Zij leefden op zichzelf, hadden geen vrees, vochten openlijk op straat, zorgden voor zichzelf en elkaar, en hadden families en relaties.”

Conclusie

De hoog- en zeergeleerde auteurs A. Merz, G. Harinck, R.M. Allen en M. Stoutjesdijk hebben getracht de kerk als slavernijschuldige aan te wijzen en het onafhankelijke Amsterdam-onderzoek dat geen relatie kerk-slavernij toonde, te ontkrachten. Zij hebben de plank volstrekt misgeslagen. Dat kan professor G. Harinck nu aan zijn mede-auteurs bevestigen. Zij hebben verder een artikel van D.G. Hondius – nota bene mede-projectgroepslid – willen gebruiken als steun. Dat artikel steunt hen niet. Het werkt juist tegen hen. Van betrokkenheid van de classicale vergadering Amsterdam is daaruit niet gebleken.

© Gereformeerd Venster. Dit artikel is met toestemming overgenomen uit de digitale nieuwsbrief Gereformeerd Venster. Abonneren kan via info@gereformeerdvenster.nl of www.gereformeerdvenster.nl. Een abonnement op deze nieuwsbrief is gratis!

De uitleg van de Schrift en de regel van het geloof en van de liefde

Ongetwijfeld is ons meer dan eens gevraagd: Kun je in het kort zeggen wat de Bijbelse boodschap is? Die vraag speelt bij verantwoording van het geloof naar buitenstaanders, bij het overbrengen van de boodschap aan een nieuwe generatie. Je komt hier bij de catechese. In de Vroege Kerk ging het dan overigens niet in de eerste plaats om overdracht van de boodschap aan een nieuwe generatie, maar om onderricht aan hen die wilden toetreden tot de kern. De vraag is ook binnen welke kaders zich de uitleg van het Woord en de prediking moet bewegen.

Die vraag is niet van vandaag of gisteren. Ik noemde al de Vroege Kerk. Ter beantwoording van deze vraag ontstond in de tweede eeuw na Chr. de zogenaamde geloofsregel regula fideï. Met de geloofsregel wilde men zich ook afschermen tegen onbijbelse kaders. Zakelijk komt de geloofsregel overeen met de Apostolische Geloofsbelijdenis: een doopbelijdenis van de gemeente van Rome. De concrete verwoording van de geloofsregel vertoonde verschillen, maar zakelijk kwam het op hetzelfde neer.

Men beleed dat de levende God de drie-enige God is. Men beleed Jezus als de Zoon van God, Die mens werd Die stierf ter verzoening van de zonden, Die opstond uit de dood, Die ten hemel is opgevaren en weer zal komen om levenden en doden te oordelen. Men beleed ook – en dan citeer ik de Geloofsbelijdenis van Nicea die iets uitgebreider is dan de Apostolische Geloofsbelijdenis – de Heilige Geest als Heere Die levend maakt. Dankzij de vernieuwende werking van Gods Geest is er een kerk en de kern van haar boodschap is de vergeving van zonden.

Met de geloofsregel wordt allereerst al duidelijk dat het bij de Scheper van hemel en aarde en de God en vader van Jezus Christus om dezelfde persoon gaat. De Heilige Geest Die onder de nieuwe bedeling door apostelen heeft gesproken, sprak onder de oude bedeling door profeten. Wezenlijk is dat wij ervan overtuigt zijn dat niet alleen de Vader God is, maar ook de Zoon en niet alleen de Zoon, maar ook de Heilige Geest en dat er toch maar één God is. Leg je zo geen raster over de Schrift? Nee, dit is een leesvrucht van de Schrift en wie God niet erkent en belijdt als de drie-enige God is blind voor de kern van de Bijbelse boodschap. De geloofsregel wil onze ogen openen voor die kern en ons bij die kern bewaren.

De Reformatie heeft zonder enige reserve de Apostolische Geloofsbelijdenis en de beslissingen van de eerste vier oecumenische concilies aanvaard. De Reformatoren wensten dan ook geen nieuwe kerk te stichten, maar beoogden een reformatie van de katholieke Kerk. De Kerk van de Reformatie is een gereformeerde of hervormde katholieke Kerk. In de Heidelbergse Cate­chis­mus wordt aansluitend bij de Kerk van vóór de Reformatie de inhoud van het geloof uit­een­gezet aan de hand van de Apostolische Geloofsbelijdenis, van de levenspraktijk aan de hand van de Tien Geboden en de praktijk van het gebed aan de hand van het Onze Vader. De gereformeerde belijdenis wil niets meer zijn dan een uitwerking en nadere ontvouwing van de Apostolische Geloofsbelijdenis.

De gereformeerde belijdenis is uitgebreider dan het credo en heeft niet minder dan het credo de bedoeling onze ogen voor de Bijbelse boodschap te openen en ons erbij te bewaren. In de belijdenis is een gelaagdheid. We kunnen niet zeggen dat elke afwijking ervan de zaligheid raakt. Het raakt wel het welbevinden van de kerk. De kerk spreekt in de belijdenis uit over welke zaken in haar midden eenstemmigheid moet zijn.

De kern van de gereformeerde belijdenis

Voor ons is goed te weten dat de gereformeerde belijdenis voor een zeer groot deel verwoordt wat alle klassieke christenen geloven. Met de Vroege Kerk belijdt zij de drie-enige God en Jezus als God Die mens werd. De gereformeerde belijdenis verwoordt de betekenis van het kruis. Plaatsvervangend droeg Christus de toorn van God. Zij heeft daarbij gedachten van de middeleeuwse theoloog Ansel-mus van Canterbury verdiept en verwerkt. In navolging van Augustinus wordt de erfzonde en de noodzaak van wedergeboorte beleden.

Hier zitten wij bij kernen die gereformeerden, luthersen, anglicanen en baptisten als zij dat in de klassieke zin zijn gemeenschappelijk hebben. Dan zijn er punten waarvoor dat niet geldt. De leer van de sacramenten, elementen van de toekomstleer en van de leer van verkiezing.

De belijdenis geeft op een aantal essentiële vragen een antwoord, namelijk wie is God, wie is Christus, wat betekent het kruis van Christus, hoe wordt je een christen? Voor wie de gereformeerde belijdenis erkent, is belangrijk dat hij beseft dat dit haar functie is. Voor iedereen die biddend de Bijbel leest en anderen daartoe aanspoort, moet helder zijn welke kaders zijn onopgeefbaar voor het verstaan van de Bijbelboodschap.

Wat behoort iedereen uit de Bijbel af te lezen? Welke zaken zijn wel belangrijk, maar raken niet de zaligheid. Daarin heeft de gereformeerde belijdenis al een gelaagdheid. Wie het credo niet aanvaardt, kan geen christen zijn. Dat kunnen we niet zeggen als het gaat om de gereformeerde belijdenis in haar geheel. Ik zou ook de lutherse belijdenis of een baptistische belijdenis willen noemen.

Een belijdenis noemt naast de zaken die essentieel zijn voor het christenzijn, zaken die zij wezenlijk acht voor het welbevinden van een kerk en dan gaan de wegen uiteen van hen die veel gemeenschappelijk hebben. Het is van belang het verschil tussen die twee te zien, al is het niet in alle gevallen even gemakkelijk waar het een begint en het ander eindigt.

Er is een houding: ja, maar ik aanvaard gewoon de hele Bijbel en ik hoef geen kaders aan te geven. In de gemeente waartoe ik behoor, zien we daar ook de noodzaak niet van in. Het grote bezwaar is dat men dan eigen Bijbelverstaan echt een op een met de Bijbel zelf laat samenvallen en er geen gelaagdheid meer is. Naast binding aan de belijdenis – of om een ander woord te gebruiken – vaste kaders, is er de vrijheid van de exegese. We hoeven niet over elk aspect van een Bijbeltekst gelijk te denken. Er mag verschil van inzicht zijn over elementen van de Bijbelse boodschap.

In een belijdenis of met een kader geef je aan waarover er eenheid moet zijn. Binnen die eenheid mag er verscheidenheid zijn. Dat valt voor wij er erg in hebben weg als wij kort door de bocht zeggen: ‘Wij houden ons alleen aan de Bijbel.’ Besef dan namelijk dat er medechristenen zijn die dat niet minder willen en toch de Bijbel op een aantal zaken anders verstaan.

Waarover moet hoe dan ook eenstemmigheid zijn?

Een van de kleurrijkste negentiende-eeuwse Schotse theologen was ongetwijfeld John Duncan. Zijn jongste dochter Maria Dorothea trouwde met een Duitse lutherse predikant. Samen emigreerden zij naar Amerika. Duncan had niet alleen een nauwe geestelijke band met zijn dochter, maar voelde zich ook verbonden aan zijn schoonzoon, terwijl zijn schoonzoon reserves had bij de gereformeerde belijdenis, zoals Duncan die had bij de lutherse. In alle openheid sprak Duncan daar met zijn schoonzoon en dochter over en omgekeerd en je vindt dat terug in hun correspondentie. Hij schreef eens aan zijn dochter dat over de volgende leerstukken tussen alle christenen eenstemmigheid behoort te zijn:

  1. De volledige inspiratie van de Schrift.
  2. De drie-eenheid.
  3. De val in Adam.
  4. Zaligheid enkel uit genade door Jezus Christus, Die God en mens is in één persoon.
  5. Verlossing door Zijn bloed.
  6. Wedergeboorte door de Heilige Geest.
  7. Rechtvaardiging door het geloof alleen.
  8. Heiliging door Gods Geest.
  9. De plicht van de gelovigen om de sacramenten te gebruiken.

Ik hoop dat wij dat Duncan allen nazeggen en dan worden ons ook hier weer kaders aangereikt waarbinnen de Schriftuitleg zich dient te bewegen. Kaders die wij niet als rasters zullen ervaren, maar als leesvrucht van Bijbelonderzoek.

Ik wijs in dit verband ook op Groen van Prinsterer. Hij brengt in zijn geschrift Proeve over de middelen waardoor de waarheid wordt gekend en gestaafd het volgende naar voren: ‘Wicleff, Huss, Luther, Zwinglius, Calvijn, Spener, Whitefield en Wesley predikten dezelfde leer. Volslagen bederf, verzoening in het bloed van Christus, noodzakelijkheid van bekeering en heiligmaking, het nietsbetekenende van eigen geregtigheid; dezelfde leer in al wat zaligheid raakt. Onderling, en met de gelovigen van alle tijden en kerkgenootschappen eensgezind, bouwden zij op het Evangelie en behoorden tot de algemeene christelijke kerk, aan geen tijd, of plaats, of kerkgenootschap verbonden, wier eenheid van geen pauselijk bestuur, maar van Gods Woord en Geest afhankelijk, niet materieel, zoo als in de roomsche kerk, maar geestelijk is.’

Het gaat om de boodschap van de ene Naam, de twee wegen en drie stukken. Deze boodschap is diep en met grote kracht verwoord in de Heidelbergse Catechismus. Dr. H.F. Kohlbrugge zei op zijn sterfbed grote kracht verwoord in de Heidelbergse Catechismus. Dr. H.F. Kohlbrugge zei op zijn sterfbed tegen jonge mensen: ‘De Heidelberger, de eenvoudige Heidelberger houdt daaraan vast mijn kinderen.’ Ik zeg het hem van harte na.

De uitleg van de Schrift en de regel van de liefde

Naast de regel van het geloof spraken de kerkvaders over de regel van de liefde. Schriftuitleg dient erop gericht te zijn liefde tot God en de naaste te bevorderen. In zijn boekje De doctrina christiana (Over de christelijke leer) dat anders dan de titel ons doet vermoeden vooral over Schriftuitleg en prediking gaat, stelt de kerkvader Augustinus deze regel uitvoerig aan de orde. De kerkvader brengt naar voren dat uitleg en prediking haar doel mist als zij niet gericht is op opbouw in de liefde. Een uitleg kan exegetisch gezien minder gelukkig zijn en toch qua boodschap recht doen aan de regel van de liefde. Als het goed is – en dat zou ik net iets meer dan de kerkvader willen benadrukken – gaan die twee samen.

Van meer belang is dat wij het horen van de regel van de liefde zeker in onze tijd snel anders invullen dan wat ermee wordt bedoeld. Ik denk aan het volgende. Liefde betekent dat wij elkaar moeten aanvaarden zoals we zijn, omdat God dat ook doet. We moeten elkaars gedrag niet veroordelen. Alleen zo spreekt de Schrift niet over liefde en dat heeft de Vroege Kerk ook niet gedaan.

Natuurlijk moeten wij als wij elkaar waarschuwen – of een prediker zijn gehoor waarschuwt – dat in liefde en bewogenheid doen. Maar dan waarschuwen omdat de liefde tot God en tot de naaste ontbreekt of niet juist functioneert.

De regel van de liefde bepaalt ons bij de noodzaak van wedergeboorte en het dragen van Christus’ beeld. Daarop moet Schriftuitleg gericht zijn en dat is helemaal in de lijn van wat Paulus schreef in 2 Tim. 3:16-17: ‘Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot weerlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is; Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaakt toegerust.’

Als het gaat om het leven tot eer van God, het liefhebben van God boven alles en onze naaste als onszelf, laten de Tien Geboden ons concreet zien hoe dat gestalte krijgt. De liefde betekent niet de opheffing, maar de vervulling van de wet. Het gebed van de liefde vervangt niet de Tien Geboden, maar laat zien op welke manier die moeten worden vervuld. In dankbaarheid, in wederliefde op Gods liefde geopenbaard in het kruis van Christus en uitgestort in het hart door de Heilige Geest. Gewezen moet worden naar de Zaligsprekingen en breder de Bergrede, naar de apostolische vermaningen. Daar vinden we de regel van de liefde in nieuwtestamentische context.

In de Heidelbergse Catechismus wordt naast de Apostolische Geloofsbelijdenis, de Tien Geboden uitgelegd. Je kan zeggen naast de regel van geloof wordt de regel van de liefde ontvouwd. Goede Schriftuitleg dringt tot omgang met God. Dan kom je bij het Onze Vader uit als norm van al onze gebeden. En het is uiteraard niet toevallig dat de Heidelbergse Catechismus uitloopt op de bespreking van het Onze Vader. Gebruik in uw Bijbeluitleg en bij uw doorgeven van de Bijbelse boodschap de Apostolische Geloofsbelijdenis, de Tien Geboden en het Onze Vader als kaders.

Het gaat erom dat het geloof dat eenmaal aan de heiligen is overgeleverd het huis wordt waarin wij wonen. Dat wij godzalig leven, leven tot eer van God en door Christus in de kracht van de Heilige Geest toegang tot de Vader zoeken en zo de verborgen omgang met God beoefenen.

Deze gastbijdrage is met toestemming overgenomen van de website van dr. P. de Vries. Het originele artikel is hier te vinden.