Home » Algemeen » PERSBERICHT: Christenjongeren die in evolutie geloven twijfelen vaker aan Bijbel – Enquête onder christelijke jongeren geeft opvallende resultaten

WADDINXVEEN, 12 januari 2021 – De laatste jaren maakt het idee dat je de Bijbel en de evolutietheorie met elkaar kunt verbinden, opgang in Nederland. Mensen die dit standpunt huldigen, beweren vaak dat je christenjongeren er geen gunst mee bewijst als je ze een recente, zesdaagse schepping leert. Dat zou op latere leeftijd namelijk leiden tot geloofstwijfel, als die jongeren ervan overtuigd raken dat de evolutietheorie waar is. Ze zouden dan samen met het scheppingsgeloof de hele Bijbel overboord gooien. Een enquête onder christenjongeren suggereert dat eerder het tegenovergestelde het geval is.

“Dit laat zien dat juist de christenjongeren die niet in een recente schepping geloven, minder geneigd zijn de Bijbel als het betrouwbare Woord van God te beschouwen.” Bron: Pixabay.

In haar meest recente uitgave publiceerde het christelijke populairwetenschappelijke tijdschrift Weet Magazine de resultaten van een enquête over geloofstwijfel onder 289 leden van christelijke studentenverenigingen. Via de enquête werd de studenten onder andere gevraagd hoe ze over schepping en evolutie dachten, waar ze geloofstwijfels over hadden, en hoe ze aankeken tegen de Bijbel.

Evolutiegeloof

De jongeren kregen onder andere de stelling ‘De Bijbel is Gods Woord en daarom te vertrouwen’ voor de kiezen. Van de jongeren die in een recente schepping geloofden, was 76% het daar roerend mee eens. Bij de jongeren die niet in een recente schepping geloofden, lag dat aantal slechts op 32%. Degenen die een recente schepping ontkenden, antwoordden op deze vraag ook vaker ‘weet ik niet’ (14%) of ‘een beetje mee eens’ (40%). Dit laat zien dat juist de christenjongeren die niet in een recente schepping geloven, minder geneigd zijn de Bijbel als het betrouwbare Woord van God te beschouwen.

Twijfel en geloofsopvoeding

Verder bleek uit de vragenlijst dat ruim 50% van de studenten vond dat er tijdens hun opvoeding (veel) te weinig aandacht was voor lastige vragen over het geloof. Zo’n 45% vond dat er wel voldoende aandacht voor was. Op de vraag waar studenten dan precies over twijfelden, noemden zij vaak de psychologische verklaarbaarheid van het geloof (43%), het lijden in de wereld (34%), fouten en contradicties in de Bijbel (32%) en ‘slechte’ wetten of opdrachten in de Bijbel (ook 32%). Ook onderwerpen als wetenschap (24%), miljoenen jaren (21%) en de evolutietheorie (18%) zorgden bij veel studenten voor twijfel.

De enquête werd afgenomen door Geloofsverdediging.nl, een initiatief van Stichting Apologica. Deze stichting geeft cursussen en lezingen over apologetiek en organiseert een jaarlijkse 5-daagse summerschool voor christelijke studenten.

Weet Magazine is een tweemaandelijks verschijnend populairwetenschappelijk tijdschrift dat nieuws uit de natuur, techniek en wetenschap beschrijft vanuit een christelijk perspectief. Abonnee worden kan via de website van Weet Magazine.