Zomerconferentie 2023 van ‘Werkgroep voor studenten Gereformeerde Gemeente’ heeft als thema’s ‘Genderideologie’ en ‘Rein bewaren’

Het academische jaar is op de Nederlandse en Belgische (?) universiteiten weer geopend. Sommige studenten volgen voor het eerst college, anderen zitten al een aantal jaren op de universiteit. Studentenverenigingen starten het cursusjaar vaak met een bezinnend moment. Zo ook de ‘Werkgroep voor studenten van de Gereformeerde Gemeente’. Dit jaar wordt nagedacht over de zogenoemde ‘genderideologie’ en het thema ‘rein bewaren’.1

Inhoudelijke zaken

Op vrijdag 15 en zaterdag 16 september 2023 D.V. organiseert deze werkgroep een zomerconferentie voor studerenden. Predikant drs. A. Schreuder spreekt op vrijdagavond over het thema ‘Genderideologie’ en drs. G.J. Verbruggen op zaterdagmorgen over het thema ‘Rein bewaren’. In deze tijd van verwarring zijn dat twee belangrijke onderwerpen om samen over na te deken en door te spreken. Er is ook volop gelegenheid voor gesprek en ontmoeting. Op de website zien we ook nog literatuursuggesties, zoals de boeken van De Vries, Klaassen, Kuby, Mohler, Prosman en Zuiddam. Deze theologen en/of ethici staan bekend om hun conservatieve standpunt in deze kwestie en zijn (soms) veelvuldig aan het woord (geweest) via deze website. De genoemde boeken zijn over het algemeen goed ontvangen door bevindelijk gereformeerde geleerden. Ter oriëntering op de veranderde visie vanuit de kerk worden de boeken van De Bruijne, Erich, Leene en Loonstra genoemd.2 Op de genoemde boeken, die verandering voorstaan, is over het algemeen afwijzend gereageerd door bevindelijk gereformeerde geleerden. Toch is het ook goed om studenten met deze boeken in aanraking te laten komen en daar een goed gesprek over te voeren.

Praktische zaken

De conferentie wordt georganiseerd in het gebouw van het Hoornbeeck College te Gouda (Noordelijk Halfrond 10). De maaltijd start vrijdagmiddag op 17.30 uur en de lezing om 19.15 uur. Wanneer je zou willen overnachten dan kan dat, je moet dan wel je luchtbed en slaapzak meenemen. Op zaterdagmorgen start de lezing om 9.45 uur. De kosten zijn vijf euro per dagdeel exclusief de maaltijd en tien euro per dagdeel inclusief de maaltijd. Wil je de hele conferentie bijwonen bedragen de kosten inclusief de maaltijd 12,50 euro. Aanmelden is verplicht via www.werkgroepstudenten.nl en het betaalverzoek volgt in de week voorafgaande aan de conferentie via de e-mail.

Voetnoten

Weerbaar in een seculiere wetenschappelijke wereld – Bespreking ‘Ik geloof in God, de Schepper van hemel en aarde’

Recent las ik de brochure ‘Ik geloof in God, de Schepper van hemel en aarde’, een uitgave van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond, geschreven door dr. F.G. Immink. Dit is een belangrijke en goede brochure die ik graag aanbeveel.

Voor onze jongeren die gaan studeren in onze door en door seculiere maatschappij is het van groot belang dat ze ook in de wetenschappelijke wereld hun houvast blijven vinden in het Woord en dat ze kritische vragen durven stellen bij aannames waarop wetenschappelijke theorieën zijn gebaseerd. Iedere vorm van wetenschap gaat immers uit van een voorafgaand wereldbeeld. Wat is het van groot belang dat we onze jongeren leren dat we ‘het profetische Woord hebben, dat vast en zeker is’ ( 2 Petr. 1:19) en dat we op grond van dat Woord zeker mogen weten dat ‘de wereld tot stand gebracht is door het Woord van God, en wel zo dat de dingen die men ziet, niet ontstaan uit wat zichtbaar is’ (Hebr. 11:3).

Aandacht daarvoor in onze scholen en kerkelijke gemeenten is nodig. Aandacht voor de toerusting van onze jongeren waardoor ze mogen leren vast te staan op het Woord is onmisbaar. Een christenjongere mag weten niet een soort achtergebleven figuur te zijn die nog in mythes, legendes of fabels gelooft. Juist een christenjongere mag zonder gene of schaamte participeren en zich ontwikkelen in de wetenschap en die kritisch bevragen op atheïstische of seculiere aannames. Voor een christen biedt de wetenschap met al haar nieuwe inzichten juist steeds nieuwe lofzangen op de oneindige grootheid en wijsheid van onze Schepper.

Deze brochure biedt een waardevol bijbels houvast voor het als christen staan in de wetenschappelijke wereld en is het waard om met onze jongeren die gaan studeren, besproken te worden. Het is van harte mijn wens dat in onze gemeenten en scholen deze toerusting voor onze jongeren vorm krijgt, biddend dat de Heere jonge mensen door Zijn Geest verandert en vernieuwt en hen getuigen wil laten zijn van Zijn Zoon, onze Heere Jezus Christus, ook en juist in de seculiere wereld van de wetenschap.

De brochure ‘Ik geloof in God, de Schepper van hemel en aarde’ is te bestellen door het overmaken van 6,00 euro (incl. porto) op rekening NL25 INGB 0002 9370 21 t.n.v. Gereformeerde Bond, Apeldoorn o.v.v. brochure ‘Schepping’ én uw adres. Wie er vijf of meer bestelt, betaalt 5,00 euro per stuk.

Dit artikel is met toestemming overgenomen uit De Waarheidsvriend. De volledige bronvermelding luidt: Wezel, L. van, 2023, Weerbaar in een seculiere wetenschappelijke wereld, De Waarheidsvriend 111 (35): 11 (artikel).

Adembenemend complex – Onderzoeker met christelijke levensbeschouwing kan wetenschap bedrijven

In de wetenschap draait het om feitelijke gegevens, theoretische modellen en redelijke argumentatie. Kun je als gelovige christen hier je plaats innemen? De bundel Inzicht laat zien dat dat kan. Het geloof blijkt de achtergrondmuziek te vormen waardoor natuurwetenschappers met verwondering en dankbaarheid hun werk doen.

Wetenschappelijk onderzoek verrijkt ons inzicht in de werkelijkheid. Dankzij onderzoek hebben we beter inzicht gekregen in specifieke ziekten en zijn er geneesmiddelen ontwikkeld. Op landbouwuniversiteiten wordt onderzoek gedaan naar voedselproductie en veredeling van gewassen, zodat er voldoende te eten is. Technische universiteiten ontwikkelen nieuwe instrumenten en apparaten, bijvoorbeeld op het gebied van de communicatie, de vliegtuigbouw en de ruimtevaart.

Theoretisch

Er is ook wetenschappelijk onderzoek dat meer theoretisch van aard is en niet direct gericht is op praktische toepassingen. Dan gaat het er primair om beter inzicht te krijgen in dode materie, in levende organismen, in het sterrenstelsel of in het menselijke brein, om maar een paar terreinen te noemen. Wie werkzaam is in het wetenschappelijk onderzoek, leert een werkwijze aan waarbij onder meer oorzaak en gevolg, redelijke argumentatie, feitelijke gegevens, theoretische modellen en statistieken een grote rol spelen.

Achtergrondmuziek

Speelt het christelijke geloof in dat geheel ook nog een rol? De moderne wetenschapsbeoefening vindt plaats in ‘een setting waarin God niet voorkomt’. Althans, niet in deze zin dat bij een wetenschappelijk experiment, of bij een theoretisch model, goddelijk ingrijpen een factor is waarmee gerekend wordt. Die factor valt immers niet wetenschappelijk te toetsen. Hetgeen overigens niet wil zeggen dat onderzoekers geen godsdienstige overtuigingen zouden kunnen hebben die op de achtergrond wel degelijk een rol spelen. De bundel die ik hier bespreek, onder de mooie titel Inzicht, laat dat duidelijk zien. Ook wordt juist in de bijdragen van de natuurwetenschappers duidelijk dat het geloof de achtergrondmuziek vormt waardoor zij met verwondering en dankbaarheid hun werk verrichten. In die zin heb ik genoten van deze bundel artikelen.

Matigheid

Ik raad aan om eerst de pittige bijdragen te lezen die onder de rubriek natuurwetenschappen staan. Dr. ir. Wim de Vries gaat met grote kennis van zaken in op klimaatverandering, biodiversiteit en milieuverontreiniging. In zijn bijdrage komt de ondertitel van de bundel mooi tot uitdrukking: Wetenschap voor Gods aangezicht. Het christelijke zit niet zozeer in de wetenschapsbeoefening als zodanig, maar in de levensbeschouwing van de onderzoeker. ‘De Bijbel leert ons niet dat we bij alles wat we eten of consumeren een schuldgevoel zouden moeten hebben. Feitelijk gaat het om de deugd van de matigheid’ (blz. 332).

Geleidelijke evolutie

Andere bijdragen in deze rubriek vragen van een leek eerlijk gezegd wel de hoogste inspanning. Bijvoorbeeld de bijdrage van dr. Erik van Engelen, getiteld ‘Complexiteit van leven’. Hij beschrijft de adembenemende complexiteit van het eenvoudigste leven op aarde en betoogt dat het onwaarschijnlijk is dat dit leven op een natuurlijke wijze tot stand kwam. Vanuit deze thematiek van de onherleidbare complexiteit van leven, zet hij een vraagteken bij de gedachte van een geleidelijke evolutie. ‘Onherleidbare complexiteit is dus een aanwijzing voor intelligent ontwerp’ (270). Zou het idee van een ‘intelligent ontwerp’ een aanwijzing kunnen zijn voor God als Schepper?

Enorme complexiteit

Het artikel van de sterrenkundige dr. Mart de Groot over de ‘fijnafstemming’ in het heelal, neemt ons bij de hand op de zoektocht naar het ontstaan en de ontwikkeling van het heelal. Hij is ervan onder de indruk hoe de fine-tuning van de vele fysische condities, zelfs in het verre heelal, leiden tot een bewoonbare aarde. Hij merkt op dat de oorsprong van de materie een van de grote geheimen in de natuurkunde blijft. Tevens stelt hij ook duidelijk dat levensbeschouwelijke en godsdienstige begrippen geen onderdeel zijn van thermodynamische natuurwetten. Maar, zo vraagt hij zich af, is juist op dit punt niet veelzeggend dat God een geestelijk wezen is, een bron van geestkracht en energie?

Ook de artikelen van dr. Peter Borger (over het genoom van de mens) en dr. Tjaart Krüger (over biomimetica) gaan in op de enorme complexiteit van genetisch materiaal van levende materie. Beperkte evolutie wordt geenszins ontkend, maar op grond van wetenschappelijk onderzoek worden er wel vraagtekens geplaatst bij het ontstaan van leven door evolutie. ‘De studie van de biologie door de jaren heen heeft laten zien dat het leven uitzonderlijk complex en interessant is opgebouwd. Er zijn geen processen in de natuur bekend die zo’n complexiteit kunnen veroorzaken’ (276).

Deugdelijk onderzoek

De bundel bevat ook een rubriek over wetenschapsvisies en filosofie. Dr. ir. Henk Jochemsen gaat in op de wetenschapsbeoefening als een sociale praktijk. Onderzoek wordt vaak in teamverband uitgevoerd en gedragen door academische instellingen. Ook al kunnen onderzoekers onderling van mening verschillen, dat rechtvaardigt niet de slogan die we tegenwoordig nogal eens horen: ‘wetenschap is ook maar een mening’. Daarmee doen we geen recht aan de resultaten van deugdelijk wetenschappelijk onderzoek. Interessant vond ikzelf trouwens de bijdrage van de wiskundige dr. ir. Kees roos over de grondslagenstrijd in de wiskunde. Niet alleen vanwege de rol die de Nederlandse wiskundige L.E.J. Brouwer daarin speelde, maar ook omdat hij de ingewikkelde stelling van Gödel – voor mij althans – enigszins inzichtelijk maakte.

Legitieme vragen

Voor wie zich afvraagt waarom ik dit allemaal voorschotel, noem ik twee redenen. Allereerst is het goed om kennis te nemen van de wetenschappelijke bedrijf en te beseffen dat er ook vanuit de wetenschappen zélf legitieme vragen gesteld kunnen worden bij de gangbare gedachte dat het leven spontaan is ontstaan via natuurlijke selectie. Uiteraard is de gedachte van een intelligent ontwerp voor de schepping nog niet hetzelfde als het geloof in de levende God. Maar het geloof in de drie-enige God houdt wel in dat Hij het werk van Zijn handen niet loslaat en door verzoening en verlossing zal vernieuwen. Geloof in God de Schepper is een wezenlijk onderdeel van het christelijk geloof.

Als tweede: de bundel begint met een rubriek ‘Theologische fundamenten’ en er worden ook ‘Lessen uit de kerkgeschiedenis’ getrokken. Daarin staan waardevolle en lezenswaardige artikelen, die ik nu niet allemaal voor het voetlicht kan halen. Dat rechtvaardigt deze boekbespreking. Mij valt echter wel op dat door de discussie over schepping en evolutie de uitleg van Genesis 1-11 zozeer wordt toegespitst op het vraagstuk van de historiciteit, dat we wel uit moeten kijken dat we de geestelijke strekking van het scheppingsbericht en de beeldende taal van de Bijbel niet uit het oog verliezen.

Sleeptouw

De thematiek van deze bundel werpt allerlei hermeneutische en filosofische vragen op. Sommige bijdragen gaan daar expliciet op in (onder andere die van dr. Wim van Vlastuin en dr. Pieter Boonstra). Wat echter niet zou hebben misstaan, is het gesprek over de meer geesteswetenschappelijke invalshoek. Bij het lezen van de Bijbel zijn we namelijk niet alleen in gesprek met de natuurwetenschappen, maar ook met de geesteswetenschappen. Zeker als het gaat over begrippen als ‘historiciteit’ en ‘geschiedenis’. In eindig met een ongevraagd advies: blijf ook de hedendaagse Angelsaksische en de Duitstalige bijbelwetenschap lezen en laat je niet te veel op sleeptouw nemen door de Amerikaanse evangelicale en neocalvinistische literatuur.

De bundel ‘Inzicht: Wetenschap voor Gods Aangezicht’ is hier te bestellen.

Dit artikel is met toestemming overgenomen uit De Waarheidsvriend. De volledige bronvermelding luidt: Immink, F.G., 2023, Adembenemend complex. Onderzoeker met christelijke levensbeschouwing kan wetenschap bedrijven, De Waarheidsvriend 111 (35): 10-12 (artikel).

‘Gezaag aan gezag’ – Dr. Gert van den Brink sprak in Nijmegen over Schriftgezag

Dr. Gert van den Brink sprak voor de Kerngroep Bezinning GKv en CSFR Quo Vadis te Nijmegen. Hij sprak over Schriftgezag, een veelbesproken onderwerp. Met dank aan Geloofstoerusting is deze lezing opgenomen en hieronder te bekijken. Het tweede deel is hier te bekijken.

De Romeinse kruikjes van Bart van Meerten – Piet Verwoert over Bart in Het Gemeentenieuws

Luchtfoto van De Nieuwe Waaij te Lienden. Bron: Google Maps.

In Het Gemeentenieuws van 16 augustus 2023 schreef Piet Verwoert een stukje over Bart van Meerten, zogenoemde Koning van de Marspolder. Een leuk stukje!

Bart werd ook wel Bart den Bom genoemd.1 Bart is geboren in 1909 te Lienden en was steenfabrieksarbeider van beroep. Bart werkte onder meer aan de ontgronding van het ‘Gat van Staal’. Daar groef hij Romeinse kruikjes op. Hij liet een puntgaaf urnkruikje zien aan de steenovenbaas de heer Nollen. Verwoert schrijft: “Hij pikte het gelijk in “’k Kreeg er gin stuiver veur vodje.” Toen hij later nog vier Romeise [sic] kruikjes opgroef, riep Bart de baas. “Hedde ze gezien. Bar mooie kruikjes wah. Gelijk sloeg ‘k er met de bats over her. Kas kepot allemaol. Ik gunde ze hem nie.”” Hij was tegen de ontgrondingen, maar het bleek vechten tegen de bierkaai te zijn. Bart zei: “Daor zy ‘k vierkant tege. Maar ’t zal wel weer deur gaon. Vechte tege ’t kapitaol kunde toch nie.

N.a.v.: Verwoert, P., 2023, Humor in Rivierenland. ‘Op waoter greui niks…’, Het Gemeentenieuws 22 (33): 3.

Voetnoten

Hoe hebben vissen de zondvloed overleefd?

De hele aarde was tijdens de zondvloed met water bedekt. In de kolkende watermassa hebben zoet en zout water zich vermengd. Hoe hebben de zoetwater- en zoutwatervissen dat overleefd?

Inderdaad “hebben (…) veel zeedieren de zondvloed niet overleefd”. Bron: Pixabay.

Niemand van ons is erbij geweest. We weten niet hoe zout het water was voor en tijdens de zondvloed. En waarschijnlijk hebben inderdaad veel zeedieren de zondvloed niet overleefd. We moeten dus bescheiden zijn als we antwoorden zoeken. Maar tegelijk hoeft deze vraag ons ook niet in twijfel te brengen of de zondvloed wel echt gebeurd is. Er zijn meerdere dingen die naar een antwoord wijzen.

1. De ‘fonteinen des groten afgronds’ braken open.

De zondvloed is waarschijnlijk samengegaan met grote aardbewegingen en vulkaanuitbarstingen. Dat kan ook veroorzaakt worden door de grote veranderende waterdruk op de aardkorst. Bij onderzeese uitbarstingen kunnen grote hoeveelheden zout worden opgelost in het water. Tegelijk werden ook de ‘sluizen des hemels geopend’. Dat zorgde voor veel zoet water. Mogelijk waren er ook grote ijspartijen die smolten en plaatselijk voor veel zoet water zorgden. Er kunnen dus grote verschillen zijn geweest in zoutconcentraties tussen verschillende plekken op aarde. Datzelfde geldt voor de temperatuur van het water. Op de plaatsen waar de ene vissoort kon overleven, kon de andere dat waarschijnlijk niet.

2. Veel zeedieren kunnen een grote verandering in zoutgehalte overleven.

Zeesterren bijvoorbeeld, overleven het als de zoutconcentratie zes keer zo klein wordt. Vissoorten als zalm, gestreepte zeebaars en Atlantische steur, schieten kuit in zoet water en worden volwassen in zout water. Ook paling kan in zowel zout als zoet water leven.

3. Door natuurlijke selectie zijn na de zondvloed mogelijk zoet- en zoutwater soorten ontstaan binnen vissenfamilies

Veel vissenfamilies bevatten zowel zoet- als zout water soorten. Denk aan de steur, paddenvis, beensnoek, moddersnoek, haring, zalm/forel, meerval, stekelbaars en platvis. Het zou dus goed kunnen dat ten tijde van de zondvloed veel vissoorten nog het vermogen hadden om zich aan te passen aan grote verschillen in zoutgehalte. In de loop van duizenden jaren hebben door natuurlijke selectie veel soorten deze eigenschap verloren. Ze zijn gespecialiseerd geworden in zout of zoet water.

4. Veel vissoorten kunnen gedurende hun leven ook een verandering aan in zoutgehalte.

Soms is het mogelijk om zoet en zoutwater vissen in één aquarium te houden.

Bron: Batten, D., Sarfati, J., Wieland, C., Catchpoole, D., 2009, Hoe bestaat het! 60 vragen over schepping, evolutie en de Bijbel (Utrecht: Uitgeverij De Banier).

Dit artikel is met toestemming van de redactie overgenomen uit het Daniël. De bronvermelding luidt: Walhout, W., 2023, Hoe hebben vissen de zondvloed overleefd?, Daniël 77 (9): 28.

NGK-predikant schrikt van ‘transgender-brochure’ NPV: terecht?

Dit artikel is samen met drs. Elise van Hoek geschreven.

‘NPV laat echte transgenders pastoraal in de kou staan met eenzijdige brochure’, stelde ds. Ernst Leeftink. Namens NPV-Zorg voor het leven reageren we desbevraagd op zijn bevindingen. Leeftink start met de observatie dat grote groepen christenen ‘ongenuanceerd’ elke vorm van transitie afwijzen op basis van twee argumenten. Als eerste de beïnvloeding vanuit woke denken en als tweede de door God gegeven orde van man en vrouw.1

Leeftink parafraseert enkele teksten uit de NPV-brochure waar hij de vinger bij wil leggen.2 Hij wordt ‘erg boos en verdrietig’ omdat de brochure God als Schepper en architect benoemt en vanuit theologisch-ethische argumenten pleit om de weg van transitie niet te gaan. In zijn verweer beroept Leeftink zich op publicaties van Douma die hij ‘volstrekt genegeerd’ vindt in de literatuurlijst aan het einde van de brochure.

De kritiek van ds Leeftink vraagt om een reactie. Inderdaad noemen wij Douma niet, evenmin als het lezenswaardige rapport dat in 1996 uitgebracht werd door het prof. dr. G.A. LindeboomInstituut waaraan Velema, maar ook de huidige ethici Jochemsen en Boer, meewerkten. Tussen de jaren negentig en 2023 liggen impactvolle culturele ontwikkelingen. Bewust kozen wij daarom voor actuele lectuur, waarbij we een zorgvuldige selectie maakten. Voor het denken in het spoor van Douma – en de actualisatie daarvan in de huidige cultuur – zou Leeftink echter het in de literatuurlijst opgenomen boek van James K. Beilby, Paul Rhodes Eddy e.a. kunnen lezen. Laten wij overigens wel heel voorzichtig zijn om precies in te vullen hoe vroegere eminente ethici over ingrijpende ontwikkelingen vandáág zouden spreken.

De NPV heeft een decennialange ervaring met de (voorheen sporadische) problematiek van genderdysforie. De conclusie van ds. Leeftink dat de NPV transitie louter op grond van Gods schepping afwijst, doet geen recht aan het geheel van de aangevoerde argumenten. Hoewel we de Bijbel als fundament van ons denken nemen, zijn er ook medische en sociaal-culturele argumenten die meewegen. De opmerking dat ‘lichamelijkheid daarmee met stip boven de psyche’ wordt gesteld, is onzorgvuldig geconcludeerd. Ook de conclusie dat de NPV hiermee transgenders in de kou laat staan, is onterecht. Wel is het zo dat de brochure niet primair op hulpvragers is gericht, maar ingaat op ontwikkelingen rond sekse en gender in de samenleving en op de relatie tussen cultuur en identiteit. Laat het een bemoediging voor ons allen zijn dat een vrouw die zichzelf non-binair noemt, zei: “Dit is de meest liefdevolle tekst die er op dit moment in Nederland bestaat.”

Is daarmee alles gezegd? Dat denken we niet. Uit de reactie van Leeftink proeven we de vraag naar hoe om te gaan met mensen met genderdysforie, genderincongruentie, genderproblemen of hoe we de actualiteit ook benoemen. Dat appel herkennen en delen we bij de NPV: er is een groot belang bij evenwichtige en actuele woorden en daden. Daarbij is nog genoeg te doen, waaronder ook een academische doordenking vanuit verschillende disciplines om de huidige gendervragen het hoofd te bieden.

Dit artikel is met toestemming overgenomen van de website CVandaag. Het originele artikel is hier te vinden.

Voetnoten

Statistieken van de website oorsprong.info – Augustus 2023

De maand augustus 2023 is alweer ten einde. Deze maand was er in verband met de vakantie iets minder websitebezoek dan de vorige maand. Hieronder vindt u een top-10 van de drukst bezochte dagen (in het aantal weergaven). Daaronder vindt u een top-10 van meest gelezen artikelen in de maand augustus 2023. U kunt deze artikelen (nog een keer) lezen of bekijken door op de titel te klikken. De statistieken van de maand juli zijn hier gepubliceerd.

Top-10 drukste dagen

Hieronder de top-10 van de drukste dagen deze maand voor de website oorsprong.info. We zien dat het bezoek vaak komt door een nieuw gepubliceerd artikel. Of dat een ouder artikel opnieuw in de picture komt, doordat wijzelf, een vriend of kennis deze deelt via social media of e-mail.

  1. 21 augustus 2023 met 766 weergaven.
  2. 18 augustus 2023 met 590 weergaven.
  3. 23 augustus 2023 met 583 weergaven.
  4. 25 augustus 2023 met 558 weergaven.
  5. 31 augustus 2023 met 547 weergaven.
  6. 22 augustus 2023 met 462 weergaven.
  7. 19 augustus 2023 met 438 weergaven.
  8. 15 augustus 2023 met 435 weergaven.
  9. 24 augustus 2023 met 390 weergaven.
  10. 29 augustus 2023 met 323 weergaven.

Top-10 meest bezochte artikelen

Hieronder de top-10 van de meest bezochte artikelen van de maand augustus 2023. Er werden 79 artikelen gepubliceerd waarvan de meesten raakvlakken hadden met genealogie. Het aantal weergaven geldt alleen deze maand en het totaal aantal weergaven ‘aller tijden’ kan per artikel hoger liggen.

  1. Rouwdienst en begrafenis Jerphaas Karel (Jarco) van Meerten (2015-2022) met 1.016 weergaven.
  2. Dr. Pieter Omtzigt en een Nieuw Sociaal Contract – (Creationistische) Lessen uit zijn gelijknamige boek met 596 weergaven.
  3. Heeft Noach zwarte mensen vervloekt en veroordeeld tot slavernij? – Preek van ds. J. Koppelaar (HHK) over Genesis 9:25 met 493 weergaven.
  4. PERSBERICHT: Congres over ‘Bijbel & Wetenschap’ in Hardinxveld-Giessendam met 203 weergaven.
  5. ‘Zou de wereld beter af zijn zonder religie?’ – Bespreking van ‘Schurken en heiligen’ met 163 weergaven.
  6. Zijn onfeilbaar Woord – Een nieuwe serie van dr. J.M.D. de Heer over het lezen van de Bijbel met 154 weergaven.
  7. ‘De Heere geve Godvrezende Jochebeds en biddende Monica’s, opdat we van Hem nog een Mozes en Augustinus zouden ontvangen’ – Bespreking ‘Inzicht: Wetenschap voor Gods aangezicht’ en Studenten mogen geen congres over Intelligent Design organiseren op de campus met 132 weergaven.
  8. ‘Understanding a Gigantic Mass-Kill Fossil Deposit within the Redwall Limestone of Grand Canyon’ – Dr. Steven Austin sprak voor de livestream van Logos Research Associates met 128 weergaven.
  9. Finse politicus, Päivi M. Räsänen, spreekt zich uit tegen praktiserende homoseksualiteit en riskeert gevangenisstraf – Vrijheid van meningsuiting en godsdienst in het geding met 120 weergaven.
  10. Wetenschapsbijbel – Leven in een veranderende wereld met 113 weergaven.

Parenteel van Jan van Meerten (1859-1930) en Mijntje van der Linden (1864-1932)

Jan van Meerten werd op 7 juni 1859 te Lienden1 geboren als zoon van Jan van Meerten (1821-1866) en Teuntje van Zoelen (1823-1906). Het parenteel van zijn ouders is hier te vinden. Hij overleed op 4 december 1930 te Nijmegen.2 Hij trouwde op 30 mei 1884 te Kesteren3 met Mijntje van der Linden. Mijntje van der Linden werd op 11 januari 1864 te Kesteren4 geboren als dochter van Cornelis Dirk van der Linden (1816-1887) en Geurtje van Wetten (1825-1888). Zij is overleden op 3 februari 1932 te Arnhem.5

Kinderen

Uit dit huwelijk zijn twaalf kinderen voortgekomen. De eerste acht kinderen worden wél als parenteel weergegeven. De laatste vier kinderen niet omdat dezen ná 1900 geboren zijn. Alle nu bekende kinderen zijn overleden. Openbare informatie rond de laatste vier kinderen wordt op deze website in aparte artikelen besproken. Volg de linkjes in de voetnoten hieronder voor meer openbare informatie over de overleden kinderen.

  1. Teuntje van Meerten. Zij werd geboren op 3 december 1884 te Kesteren6 en het is de auteur (nog) onbekend wanneer zij is overleden. Zij trouwde op 17 mei 1907 te Hemmen7 met Hendrik Jan Vermeer, geboren op 1 november 1884 te Wageningen8 en overleden op 3 december 1957 te Haarlem.9 Hij was een zoon van Teunis Vermeer (1830-1915) en Sijbilla Hendrika Derksen (1842-1917). Het parenteel van dit echtpaar is hier te vinden.
  2. Geurtje van Meerten. Zij werd geboren op 4 oktober 1886 te Kesteren10 en het is de auteur (nog) onbekend wanneer zij is overleden. Zij trouwde op 10 mei 1919 te Hemmen11 met Cornelis Wezelman, geboren op 17 februari 1876 te Enkhuizen12 en overleden op 29 september 1945 te Medemblik.13 Hij was een zoon van Harme Wezelman (1845-1884) en Anna Maria Kroeb (1844-1928). Het parenteel van dit echtpaar is hier te vinden.
  3. Jansje van Meerten. Zij werd geboren op 8 juni 1889 te Kesteren14 en het is de auteur (nog) onbekend wanneer zij is overleden. Zij trouwde op 17 juni 1910 te Hemmen15 met Hendrik Muller, geboren op 17 juli 1884 te Valburg16 en overleden op 25 oktober 1956 te Nijmegen.17 Hij was een zoon van Jan Muller (1857-1931) en Maria Adriana Johanna van Beek (1860-1941). Het parenteel van dit echtpaar is hier te vinden.
  4. Cornelia van Meerten. Zij werd geboren op 5 augustus 1891 te Kesteren18 en is overleden op 11 mei 1961 te Nijmegen.19 Zij trouwde op 13 november 1913 te Hemmen20 met Peter Geurts, geboren op 11 april 1889 te Dodewaard21 en overleden op 17 november 1958 te Nijmegen.22 Hij was een zoon van Dirk Geurts (1861-1931) en Margrieta Cornelia van Binsbergen (1867-1893). Het parenteel van dit echtpaar is hier te vinden.
  5. Meggelina van Meerten. Zij werd geboren op 16 oktober 1893 te Kesteren23 en is overleden op 18 september 1979 te Amsterdam. Zij trouwde op 6 augustus 1919 te Amsterdam24 met Willem Roof, geboren op 21 maart 1895 te Ouder Amstel en overleden op 5 mei 1945 te Amsterdam.25 Hij was een zoon van Bernardus Roof (1872-?) en Adriana Sluijter (1872-1913). Het parenteel van dit echtpaar is hier te vinden.
  6. Derkje Willemina van Meerten. Zij werd geboren op 18 januari 1896 te Kesteren26 en is overleden op 9 mei 1983 te Alkmaar. Zij trouwde op 18 mei 1922 te Hemmen27 met Hendrik den Ambtman, geboren op 17 augustus 1896 te Zoelen28 en overleden op 2 juni 1982 te Alkmaar. Hij was een zoon van Martinus Hendrikus den Ambtman (1847-1936) en Hendrijna van der Linden (1852-1913). Het parenteel van dit echtpaar is hier te vinden.
  7. Jan van Meerten. Hij werd geboren op 22 januari 1898 te Hemmen29 en het is de auteur (nog) onbekend wanneer hij is overleden. Hij trouwde op 9 november 1922 te Hemmen30 met Zegerina Hendrika van der Woerdt, geboren op 20 februari 1900 te Dodewaard31 en het is de auteur (nog) onbekend wanneer zij is overleden. Zij was een dochter van Gerrit Hendrik van der Woerdt (1865-1932) en Maaike Elizabeth Blom (1874-1945). Het parenteel van dit echtpaar is hier te vinden.
  8. Cornelis van Meerten. Hij werd geboren op 11 juni 1900 te Hemmen32 en is overleden op 23 augustus 1991 te Andelst. Hij trouwde op 18 december 1923 te Dodewaard33 met Janna Maria van der Woerdt, geboren op 22 december 1901 te Dodewaard34 en overleden op 18 november 1964 te Andelst.35 Zij was een dochter van Gerrit Hendrik van der Woerdt (1865-1932) en Maaike Elizabeth Blom (1874-1945). Het parenteel van dit echtpaar is hier te vinden.
  9. Mijntje van Meerten (1903-1930).36
  10. Johanna Petronella Frederika van Meerten (1905-1975).37
  11. Bertha Hendrina van Meerten (1907-1989).38
  12. NN van Meerten (1910-1910).39

Overige informatie over dit echtpaar

Dit parenteel wordt momenteel verder aangevuld en compleet gemaakt.

Voetnoten

Doopinschrijving van Johanna Storm (1786-1841)

Hierboven wordt de doopinschrijving van Johanna Storm (1786-1841) weergegeven.1 Zij werd gedoopt op 12 februari 1786 in de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente van Zoelen. Johanna was een dochter van Hendrik Storm (?-?) en Herremijntje van Hemert (?-?). Zij was geboren op 5 februari 1786. Als getuige was Stijntje van Hemert aanwezig.2

Voetnoten