Doopinschrijving van Aletta van Meerten (1666-1744)

Hierboven wordt de doopinschrijving van Aletta van Meerten (1666-1744) weergegeven. Aletta werd op 23 juli 1666 gedoopt in de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente te Gorinchem.1 Zij was een dochter van Huijbert van Meerten en Eva Brouwer. Als getuigen waren Jan (Huijberts) Brouwer2, Aeltie (Ariens)3 zijn huisvrouw en Cornelis van Lieshout4 aanwezig.

Voetnoten

Elisabeth Lever als doopgetuige aanwezig bij de doop van Lambertus van Steenwinckel (1665-?)

Hierboven wordt de doopinschrijving van Lambertus Steenwinckel (1665-?) weergegeven. Adriaan werd op 9 augustus 1665 gedoopt in de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente te Gorinchem.1 Hij was een zoon van Michiel van Steenwinckel en Aletta van Rietbeeck. Als doopgetuigen waren ds. Vrechomius, Ds. Theod. Steenwinckel, Juf. Wildemans en Lysebeth Lever aanwezig.2

Voetnoten

Doopinschrijving van Adriaan Noordthoorn (1665-?)

Hierboven wordt de doopinschrijving van Adriaan Noordthoorn (1665-?) weergegeven. Adriaan werd op 15 juli 1665 gedoopt in de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente te Gorinchem.1 Hij was een zoon van Linnert (Arians) Noordthoorn en Berber (Hermanus). Als doopgetuigen waren Jacob Noorthoorn2 en Henderick (Jacobs) aanwezig.3

Voetnoten

Doopinschrijving van Mariechen van Meerten (1665-1749)

Hierboven wordt de doopinschrijving van Mariechen van Meerten (1665-1749) weergegeven. Mariechen werd op 25 maart 1665 gedoopt in de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente te Gorinchem.1 Zij was een dochter van Huijbert (Lamberts) van Meerten en Eva Brouwer. Als getuigen waren Lambert van Meerten2, Jan (Huijberts) Brouwer3, Elisabeth Lever4 en Aeltje (Ariens)5 aanwezig.

Voetnoten

Doopinschrijving van Apollonia van Meerten (1664-?)

Hierboven wordt de doopinschrijving van Apollonia van Meerten (1664-?) weergegeven. Apollonia werd op 1 juni 1664 gedoopt in de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente te Gorinchem.1 Zij was een dochter van Lambert van Meerten en Elijsabeth Lever. Als getuigen waren Adriaen Lever2, Huijbert van Meerten en zijn echtgenote Eva Brouwer (1637-?) aanwezig.3

Voetnoten

Lambert van Meerten als doopgetuige aanwezig bij doop Apollonia Lever (1664-?)

Hierboven wordt de doopinschrijving van Apollonia Lever (1664-?) weergegeven. Apollonia werd op 8 februari 1664 gedoopt in de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente te Gorinchem.1 Zij was een dochter van Adriaen Lever en Geertruijd Kien. Als getuige was Capt. Lambert van Meerten en zijn vrouw Elijsabeth Lever aanwezig.2

Voetnoten

Doopinschrijving van Maria Brouwer (1659-1731)

Doopinschrijving van Maria Brouwer (1659-1731). Maria werd op 26 oktober 1659 gedoopt in de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente te Gorinchem.1 Zij was een dochter van Adriaan Brouwer en Mayke (Adriaans). Als getuige was Jos Brouwer aanwezig.2

Voetnoten

Doopinschrijving van Johannes van Meerten (1659-?)

Hierboven wordt de doopinschrijving van Johannes van Meerten (1659-?) weergegeven. Johannes werd op 23 februari 1659 gedoopt in de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente te Gorinchem.1 Hij was een zoon van Lambert (Evertse) van Meerten en Marike (Huiberts) Trebellius. Als getuigen waren Peter Tuijre en Neesken (Jans) van Meerten (1637-?) aanwezig.2

Voetnoten

Doopinschrijving van Kernelia van Meerten (1654-?)

Doopinschrijving van Kernelia van Meerten (1654-?). Kernelia werd op 14 oktober 1654 gedoopt in de Nederduitsch Gereformeerde Gemeente te Gorinchem.1 Zij was een dochter van Lambert (Everssen) van Meerten en Maericke (Huijbers) Trebelijis. Als getuigen waren Huijbertie (Huijberse) Trebelijis2 en Jan (Dircks)3 aanwezig.

Voetnoten

Beeldenstorm

Een bezoekster van de tentoonstelling ‘Exodus’, opgezet door het Bijbels Museum, heeft geprobeerd een kunstwerk van Marieke Ploeg te vernielen. De tentoonstelling bestond uit 3000 beeldjes van de godin Asjera, waarvan er honderden werden beschadigd. De vrouw handelde uit ‘religieuze’ motieven.

Een Asjera-beeldje in het Reuben and Edith Hecht Museum te Haifa, Israel. Bron: Wikipedia

De meeste reacties waren afwijzend. Toch zijn de Asjera’s van Marieke Ploeg geen onschuldige kunstuitingen, maar berusten ze op moderne theologische opvattingen. Wie is Asjera? En wat heeft het Bijbels Museum bewogen om zoveel Asjera’s ten toon te stellen? Asjera is een Kanaänitische vruchtbaarheidsgodin, vaak afgebeeld met vruchten, bloemen en dadels, of simpelweg als een houten paal. Israël heeft in de donkerste perioden van haar geschiedenis de dienst aan de levende God vermengd met afgoden als Asjera. De meest gruwelijke afgod was de Moloch, aan wie kinderoffers werden gebracht (Lev. 20:3). Ook liet Israël zich verleiden tot offers aan Baäl om zo welvaart af te dwingen.

Asjera werd bij herhaling als vrouw naast Baäl geplaatst (1 Kon. 15:13; 1 Kon. 18:19; 2 Kon. 23:7). Het dieptepunt in de koningsgeschiedenis van Juda is de regering van Manasse geweest. Hij liet een Asjera plaatsen in de tempel van Jeruzalem (2 Kon. 21:7). De Statenvertaling vertaalt Asjera met het ‘beeld van het bos’ omdat de afgoderij vaak in bossen plaatsvond. De afgodische daad van Manasse is de directe aanleiding geweest tot de ballingschap. ‘En zij zullen tot een roof en plundering worden van al hun vijanden’ (2 Kon. 21:14).

Onbijbelse theorie

Sinds de vorige eeuw is de gedachte in de wetenschap populair geworden dat de God van Israël, net als de goden van de omringende volkeren, een Asjera naast Zich zou hebben gehad. Raphael Patai was in 1967 de eerste historicus die beweerde dat de Israëlieten naast Jahweh ook Asjera aanbaden. Sindsdien heeft deze theorie steeds meer opgang gemaakt. Men meent dit te mogen concluderen uit archeologische vondsten in het Nabije Oosten. Ook in ons land is hierover geschreven, onder meer door de oudtestamenticus Bob Becking in de bundel “Een God alleen…? Over monotheïsme in Oud-Israël en de verering van de godin Asjera” (1998).

Op zich is het geen nieuws dat de Israëlieten voor de ballingschap andere goden aanbaden. Toch mogen we daaruit niet de conclusie trekken dat het monotheïsme in Israël pas na langere tijd ontwikkeld zou zijn uit veelgodendom. Profeten en godvrezende koningen hebben steeds ondubbelzinnig de afgoderij veroordeeld. De waardering voor het polytheïsme past veeleer bij de moderne mens die zich verzet tegen de ene en unieke waarheid. De moderne mens wil zich niet vastleggen op de ene en geopenbaarde waarheid. Dan liever vele goden.

Israëls profeten hebben die veelheid altijd in de scherpste bewoordingen afgewezen. Het Hebreeuwse woord voor afgoden (elil) mag vertaald worden met ‘nietsen’ of ‘leegten’. ‘Zij hebben een mond, maar spreken niet; zij hebben ogen, maar zien niet’ (Ps. 115:5). Elia spotte met de ‘lege’ god van de Baälpriesters: ‘Roept met luider stem, misschien slaapt hij en zal wakker worden’ (1 Kon. 18:27).

Museum

Het is onbegrijpelijk dat het Bijbels Museum voor deze moderne benadering ruimte heeft gemaakt. De eerste reactie van directeur Carolien Croon op de ‘beeldenstorm’ van haar tentoonstelling stelt erg teleur. Croon wijst de onbesuisde actie, maar vindt het tegelijk ‘ingewikkeld als je Godsbeeld zo vast staat dat het niet door een andere visie mag worden bevraagd’. Sinds 2016 heeft het museum besloten tot deze inhoudelijke koerswijziging.

Dit museum kwam voort uit de verzameling van de negentiende eeuwse predikant Leendert Schouten, die zelf de maquette van de Tabernakel bouwde en veel voorwerpen uit de Bijbelse leefwereld verzamelde. Na het wegvallen van de Amsterdamse subsidie van 200.000 euro per jaar in 2016 reist het museum rond met tentoonstellingen, maar heeft zich inhoudelijk verbreed naar andere religies en moderne levensbeschouwingen.

Deze koerswijziging roept de vraag op of de museale taken rond de Bijbel en onze rijke kerkgeschiedenis niet elders moeten worden ondergebracht. ‘Opdat het navolgende geslacht die weten zou’ (Ps. 78:6).

Noot van de redactie van ‘Oorsprong’: Zie ook deze bijdrage van prof. dr. Mart-Jan Paul over deze ‘beeldenstorm’ en Asjera.

Dit artikel is met toestemming van de redactie overgenomen uit De Saambinder. De bronvermelding luidt: Clements, G., 2023, Beeldenstorm, De Saambinder 101 (40): 10.