Home » Evenement » ‘Hoe komt God aan Zijn eer?’ – Openingswoord van het congres ‘Bijbel & Wetenschap 2023’ op 21 oktober 2023

‘Hoe komt God aan Zijn eer?’ – Openingswoord van het congres ‘Bijbel & Wetenschap 2023’ op 21 oktober 2023

Van harte welkom op dit congres! Het is het derde congres dat we in deze vorm als Fundamentum aanbieden. Drie begrippen zijn belangrijk op dit congres: toerusting, bemoediging en ondersteuning. We zijn dankbaar dat u hier bent en dat we, dankzij Geloofstoerusting, ook een livestream kunnen aanbieden.1 Bedankt voor het kijken! Het voordeel van een livestream is dat het later teruggekeken kan worden en dat delen gebruikt kunnen worden in het onderwijs, op de hogescholen en aan de universiteiten. In dit openingswoord wil ik een tekstgedeelte uit de Schrift met u lezen, een kort gebed doen, een korte introductie te geven én enkele praktische zaken met u delen. We spreken de wens uit dat het congres zal leiden tot Gods eer en tot heil en nut van onze naaste. Ik wil met u lezen Johannes 1 vers 1-14. Bij de schepping van hemel en aarde was één Ooggetuige aanwezig, de Heere Jezus Christus. Hoewel dit congres het meeste verwijst naar het scheppingswerk van God de Vader, hoop ik toch ook dat op deze dag Zijn Verlossingswerk door mag klinken. “Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben.

We lezen in Johannes 1 het volgende2:

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft Hetzelve niet begrepen.
6 Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.
7 Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.
8 Hij was het Licht niet, maar was gezonden opdat hij van het Licht getuigen zou.
9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
10 Hij was in de wereld, ken de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (nen wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid.

Hoe komt God aan Zijn eer?

Hoe komt God aan Zijn eer? Daar draagt Hij zelf zorg voor en wil daar soms ons als nietige en sterfelijke mensjes voor gebruiken. God komt aan Zijn eer door middel van Zijn scheppingswerk en Zijn verlossingswerk (het werk van de herschepping). Op dit congres gaat het vooral over Zijn scheppingswerk, maar ook over de historische betrouwbaarheid van Zijn Woord. We horen dus over de betrouwbaarheid van Zijn Woord en het werk van Zijn handen. Ik haast mij te zeggen dat dít meer omvat dan slechts historische betrouwbaarheid of een rationeel weten. In Markus 12 vers 30 staat een samenvatting, gegeven door de Heere Jezus: “En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.” Dat liefhebben schakelt het verstand niet uit, maar omvat wel veel meer dan het verstand alleen. Op dit congres verwonderen we ons over delen van Zijn schepping. We zien echter ook de gevolgen van de zondeval voor onze ogen. Dieren eten elkaar op, mensen lijden aan ziekten én oorlogen verwoesten de wereld. Déze val van de mensheid had kosmische gevolgen. Was de mensheid het waard om voorgoed weggevaagd te worden, toch heeft het de Heere goed gedacht om nog enige lichtpuntjes over te laten zodat we ons kunnen verwonderen over Zijn scheppingswerk en niemand te verontschuldigen is. Zelfs de grootste atheïst zal uiteindelijk (moeten) belijden dat er een God is.

Hoe komt God aan Zijn eer? Ik geloof dat dit, van menselijke zijde, is door ons te verwonderen over Zijn scheppingswerk en aan Zijn dierbare Voeten te zitten. Zoals de Heere Zichzelf op de zevende dag verlustigde in Zijn schepping. En zoals de uitroep van de vier en twintig ouderlingen in het bijbelboek Openbaring: “Gij Heere, zijt waardig te ontvangen de heerlijkheid, en de eer, en de kracht; want Gij hebt alle dingen geschapen, en door Uw wil zijn zij, en zijn zij geschapen.” Maar ook door Zijn scheppingswerk in detail te ontrafelen. Niet om daarmee de tegenstander verbaal de hersens in te slaan, maar om te getuigen van de schoonheid en complexiteit van Zijn scheppingswerk. Scheppingsonderzoek begint met veel knieënwerk of de Heere het onderzoek zou willen zegenen voor ons persoonlijk en of Hij het getuigenis dat daaruit voortkomt wil laten leiden tot Zijn eer en tot opbouw van Zijn Koninkrijk. Want het komt van God en keert weer weder tot God. Scheppingsonderzoek alleen is niet genoeg. We moeten wonen in Zijn Woord. We kunnen door het bestuderen van de schepping weten Dát er een God is, we kunnen door bestudering van Zijn Woord weten Wie God is (zie daarvoor NGB artikel 2 en de daarbij behorende verwijsteksten).3

Universele Gemeenschappelijke Afstamming

In mijn ogen ontrooft de basisovertuiging van Universele Gemeenschappelijke Afstamming, God van Zijn eer. Deze evolutieleer, die we niet moeten verwarren met ‘evolutie’ als wetmatigheid van ná de zondeval, geeft Hem niet de eer van Zijn scheppingswerk, maar laat de natuur zichzelf ontwikkelen. Hoewel dat laatste onmogelijk lijkt, wordt dit als waarheid verkondigd op de scholen en aan de universiteiten. En of God nu bestaat of niet, Hij bemoeit Zich niet (meer) met de natuur of Hij bemoeit Zich in ieder geval niet zichtbaar met deze evolutionaire zelfontwikkeling. Natuurlijk zijn in het debat allerlei stromingen ontstaan (dat ziet u op deze dia)4, en wat voor de ene geldig is, dat is voor de andere niet geldig. Meestal voelen de sprekers of schrijvers zich verbonden aan jongeaardecreationisten. Máár ook op dit congres vandaag zijn niet alle sprekers jongeaardecreationist puur sang. Het is goed om soms wat buiten de lijntjes te kleuren. Niet te ver en te vaak natuurlijk, want vaak wordt de tekening er niet mooier van! Maar ik geloof dat u als bezoeker ook wel het een en ander tegen bepaalde visies kunt inbrengen en hier niet slechts als ‘ja-knikker’ zit. Er wordt soms wat gevarieerd tussen het zogenoemde jongeaardecreationisme en Intelligent Design.

‘Minkukelargumentatie’

De beschuldigende vinger kan wel worden gestoken naar die ó zo verkeerde naturalisten, maar ook bij hierboven genoemde jongeaardecreationisten gaat er weleens wat mis. De Heere komt ook niet aan Zijn eer als we uit persoonlijke bevrediging Zijn schepping en heilsgeschiedenis rationeel willen bewijzen. Ja, Gods Woord en Gods Vinger, zijn uiteindelijk niet met elkaar in tegenspraak. Maar het wordt vaak gebracht alsof Zijn scheppingswerk afhankelijk zou zijn van onze rationele argumenten. Daarbij worden soms, naar wat ik noem, ‘minkukelargumenten’ gebruikt die in zichzelf tegenstrijdig zijn, bij voorbaat al niet kloppen of met één Google-search onderuitgehaald kunnen worden. Wanneer er dan kritiek is op dergelijke argumenten, dan wordt deze kritiek genegeerd, gebagatelliseerd of op een of andere wijze belachelijk gemaakt. De criticus wordt daarmee de mond gesnoerd of gekoeioneerd. Het argument wordt, ondanks de kritiek, tot in het oneindige gerecycled. Dit is schadelijk voor het christelijk geloof in het algemeen en de scheppingsleer in het bijzonder. Persoonlijk voel ik mij hierin geen haar beter en heb in het verleden gefaald door ruimte te bieden aan dit soort ‘minkukelargumentatie’. Wees daarom tijdens de keuring ook kritisch op ‘eigen vlees’.

Worden als een kind

Tenslotte wil ik nog wijzen op het kind of de jongere. Ik las op Twitter een citaat van C.S. Lewis wat mij aansprak. “Eens was je een kind. Toen wist je waar het onderzoek voor diende. Er is een tijd geweest, dat je vragen deed, omdat je een antwoord verlangde en dat je blij was als je het had gevonden. Word weer zo’n kind, nu nog.5 Kinderen hebben veel vragen en zijn hongerig naar antwoorden op die vragen. Ze gaan zelf op ‘onderzoek’ uit en/of vragen volwassenen het hemd van het lijf. Een onbevangen kind geniet van dat onderzoek en zal zich zelfs verwonderen over het kleinste diertje of blaadje. ‘Kijk papa, wat is dit voor een lief diertje?’ ‘Ziet u dit prachtige blad, papa!’ Veel vragen stellen! Antwoorden verlangen en jezelf verwonderen over de schoonheid en complexiteit van Zijn schepping. Het is dan tragisch dat ik tijdens de voorbereiding een email ontving van iemand die de kerk vaarwel heeft gezegd vanwege het ontbreken van antwoorden op de grote vragen en de ervaring dat er binnen de kerk geen ruimte was voor zijn vragen. Het betreft een ex-creationist. Ik citeer: “Ik weet, ik heb het zelf lang verdedigd, maar dat kwam door gebrek aan kennis. Inzichten die ik op een afstand hield omdat ik bang was mijn veilige geloof in God en de acceptatie van de gemeenschap te verliezen. Uiteindelijk kon ik toch niet ontkennen dat er vragen waren waar geen antwoord op was. Toen ik die vragen ging stellen was de liefde van de gemeenschap ook snel uitgeblust. Men kon niet overweg met de meest kernachtige vragen en begon mij te negeren. Ik had er zelf ook geen antwoord op. (…)” Het is verdrietig als mensen geen vragen meer durven stellen, omdat de liefde anders uitgeblust raakt.

Enkele praktische zaken

Nog enkele praktische zaken: Op de stoelen heeft u inmiddels de flyer met het programma ontdekt. Daarnaast mocht ik u een brochure aanbieden over transgenderisme en genderdysforie van de Nederlandse Patiëntenvereniging (NPV).6 Het oorspronkelijke programma bevatte een lezing van een gepromoveerd arts over dit thema. Helaas verhuisde deze arts naar het buitenland en was daarmee een presentatie verkeken. Tevens treft u een folder aan voor een Nederlandstalige regionaltagung van de Studiengemeinschaft Wort und Wissen, georganiseerd door drs. Tom Zoutewelle en dr. Peter Borger.7

Om kwart over twaalf is er een etenspauze. Er wordt u dan een eenvoudige lunch aangeboden. In de hal zijn Logos Instituut8, Weet Magazine9 en Aloe Vera10 aanwezig. De eerste met een uitgebreide boekentafel, de tweede met een stand en de derde tafel met producten. Nathan van Ree zal vanaf het slot van dit openingswoord het stokje van mij overdragen. Ik hoop boven op een strechbed de livestreamchat te bedienen. Boven zitten is niet heel gezellig, maar ik ben dankbaar dat het bijwonen van het congres op deze wijze mogelijk is. Mijn lichaam (vooral het hart) is zwak en uitgeput en intensief een congres draaien zou ik niet volhouden. Zeer veel dank aan de mensen die hiertoe fysiek wel in staat zijn. Nu kan het congres toch doorgaan! Vanavond zijn er nog twee lezingen, deze zijn alleen online te volgen.

Mocht u vragen hebben dan kunt u deze stellen door middel van WhatsApp of per SMS. Het nummer wordt nu zichtbaar via dit scherm. Mensen van de livestream kunnen hun vragen plaatsen in de chat of mailen naar info@oorsprong.info. Wilt u twitteren over het congres, zou u dan de hashtag #creacongres of #scheppingscongres willen gebruiken? Als laatste zijn aan dit congres kosten verbonden, die nog niet geheel gedekt zijn door de bewust laag gehouden entreebedragen. Wilt u dit congres ondersteunen? Gebruik dan de, in de dia’s geregeld verschijnende, QR-code.11 Beste mensen, hartelijk bedankt voor jullie komst of dat jullie met de livestream mee willen kijken. Ik hoop dat dit congres mag leiden tot Zijn eer en tot heil van onze naaste. Tenslotte nog een ‘save the date’: als de Heere het geeft hopen we het volgende congres op 23 november 2024 D.V. te beleggen. We willen in lezingen dan wat aandacht geven aan de klassieke hermeneutiek, de historiciteit van Genesis, zondvloedverhalen, historische taalkunde, dierenethiek, bacteriologie en het menselijk lichaam. Met in de avonduren opnieuw een Engelstalig toetje met als focus geologie en biologie. Het zij zo!

Het openingswoord is ook te bekijken en te beluisteren in een video op deze website.

Voetnoten

  1. De livestream is hier terug te kijken: https://oorsprong.info/livestream-congres-2023/.
  2. Met dank aan de Gereformeerde Bijbelstichting (GBS) voor het delen van deze tekst: https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=43&hf=1&ind=3#startg.
  3. Voor artikel 2 uit de Nederlandse Geloofsbelijdens (NGB) zie: https://www.nederlandse-geloofsbelijdenis.nl/artikel-2.
  4. Hierbij is gebruik gemaakt van een al wat ouder artikel van dr. Marcus R. Ross: https://digitalcommons.liberty.edu/bio_chem_fac_pubs/79/.
  5. Dit citaat werd gedeeld door Willem Jan Blom: https://twitter.com/WillemJanBlom2/status/1625208930715697153.
  6. De brochure is hier te bestellen: https://www.npvzorg.nl/producten/genderbrochure/. Zie ook: https://oorsprong.info/ngk-predikant-schrikt-van-transgender-brochure-npv-terecht/.
  7. Deze studiedag heeft inmiddels al plaatsgevonden: https://oorsprong.info/creaton-en-wort-und-wissen-organiseren-op-25-november-2023-d-v-congres-over-de-grote-vragen/.
  8. https://logos.nl/.
  9. https://www.weet-magazine.nl.
  10. Van mijn vrouw Carolien: https://foreverliving.com/nld/nl-NL/home?fboId=310002026910&title=corporate&isBots=true&imageUrl=https:%2F%2Fcdn.foreverliving.com%2Fcontent%2Fcards%2Fimages%2Fzomerflyer_banner_banner_1120x350_1687301314831.jpg&removeDiscountConfig=true.
  11. Met dank aan onze sponsors is het bedrag ruim binnengekomen: https://www.doneeractie.nl/verwondering-over-gods-schepping/-82137. Hartelijk bedankt!