‘Wetenschap en politieke ideologie vonden elkaar’ – Bespreking ‘Recht op Leven’

Arthur Alderliesten, directeur van Schreeuw om Leven, schreef dit boek dat gaat over de status en beschermwaardigheid van het menselijk embryonaal leven in verhouding tot nieuwe biomedische technologieën. Hij probeert aan de bezinning daarop een bijdrage te leveren aan de hand van het concept van ‘natuurlijk leven’ van Bonhoeffer.

Het boek leest niet gemakkelijk. De beschrijving van de opvatting van Bonhoeffer vereist lezen en nog eens lezen. Bovendien wordt het lezen verstoord door de vele fouten in het boek. Ik vond er in het eerste hoofdstuk al vijftien. Woorden ontbreken, soms staat er een woord te veel. Bepaalde zinnen lopen niet. Dat zou je toch niet verwachten van deze uitgever.

Aangrijpend is hoofdstuk 2. Alderliesten zet uiteen hoe eugenetica (letterlijk: goed geboren) van de nazi’s niet geïsoleerd plaatshad. Het was al in de tijd van de Weimarrepubliek (1919-1933) een wereldwijd groeiende wetenschap. In Duitsland ‘rassenhygiëne’ genoemd. Toen Hitler aan de macht kwam, werd dit in de praktijk geïntensiveerd. De heersende gedachte was dat het Duitse volk de uitputtingsslag van de Eerste Wereldoorlog te boven zou kunnen komen door middel van rassenhygiëne. ‘Op basis van kosten-batenanalyse werd gepleit voor de bestrijding van criminaliteit en asociaal gedrag en voor de vermindering van het aantal ‘erfelijk belasten’. Wetenschap en politieke ideologie vonden elkaar’.

De wetenschappers hadden de basis gelegd voor de racistische ideologie van de nazi’s. Het is schokkend om te lezen hoe de plannen tot ‘verbetering van het Duitse ras’ door de medische wetenschap waren voorbereid. Een aangrijpende les, ook voor vandaag! In een slotparagraaf gaat Alderliesten in op de taak van de kerk in dit verband, uitgaande van de opvatting dat het leven beschermwaardig is vanaf het eerste moment van het ontstaan.

Noot van de redactie van ‘Oorsprong’: De uitnodigingsflyer voor de boekpresentatie van ‘Recht op Leven’ is hier te vinden. Deze boekpresentatie werd ook uitgezonden via de livestream. Deze livestream is hier terug te kijken.

Dit artikel is met toestemming van de redactie overgenomen uit De Saambinder. De bronvermelding luidt: Silfhout, W., 2023, Boekennieuws, De Saambinder 101 (40): 12.

Het belang van het Aramees voor de studie van het Oude en Nieuwe Testament – Bespreking van ‘Theological Dictionary of the Old Testament’ en ‘De eerste wereldtaal’

Een klein deel van het Oude Testament is in het Aramees geschreven, terwijl we ook in het Nieuwe Testament een aantal Aramese woorden tegenkomen. Het vierde kruiswoord wordt ons zowel door Mattheüs als Markus niet alleen in het Grieks maar ook in het Aramees overgeleverd. Men voelde zich kennelijk gedrongen dit kruiswoord letterlijk weer te geven zoals het werd uitgesproken door de Heere Jezus.

Voor wie meer over het Aramees wil weten, wijs ik op een tweetal uitgaven. De eerste zal alleen Bijbel-wetenschappers aanspreken. Met de tweede kan een veel breder publiek zijn winst doen. Bij de eerste uitgave die ik noem gaat het om het zestiende deel van de Theological Dictionary of the Old Testament. Dit theologische woordenboek is de Engelse vertaling van het Theologisches Wörterbuch zum Alten Testament. Het levert een monumentale bijdrage voor het verstaan van het Oude Testament. De eerste vijftien delen van de Engelse vertaling geven diepgravende bijdragen van alle Hebreeuwse sleutelwoorden.

Het zestiende deel dat onder redactie van Holger Gzella staat, is een omvattend Aramees woordenboek dat vrijwel alle woorden behandelt die in de Aramese delen van het Oude Testament voorkomen en daarbij nog theologisch, cultureel en historische relevante woorden en uitdrukkingen uit andere oude Aramese geschriften.

Elk artikel geeft informatie over de betekenis en het gebruik van een woord of term, is volledig geannoteerd en bevat een bibliografie met kruisverwijzingen naar de hele TDOT-serie. De waarde van dit deel wordt verhoogd door een inleidend overzicht van de geschiedenis van het Aramees en een vergelijkende grammaticale schets van het oude Aramees aan het einde van het boek.

Het Aramees was al jaren in grote delen van het oude Midden-Oosten de taal van de overheidsinstanties toen hij tijdens de Perzische heerschappij vanaf de vijfde eeuw vóór Chr. steeds breder ingang vond in het Joodse land (als het gaat om vroeger eeuwen in de wetenschappelijke literatuur altijd als Palestina aangeduid zonder dat dit enige politieke connotaties heeft; dit gebruik was er al voordat de Joodse staat ontstond).

Uitgebreider dan in de inleiding van dit deel van Theological Dictionary of the Old Testament het geval is, wordt de geschiedenis van het Aramees door Gzella behandeld in zijn boek De eerste wereldtaal. De geschiedenis van het Aramees. Voor het verstaan van het Nieuwe Testament is het niet onbelangrijk om er rekening mee te houden dat het Aramees de taal van de Heere Jezus op aarde en van zijn tijdgenoten was. Het Aramees heeft een rijke geschiedenis. Zowel voor de Bijbelwetenschap als voor de kennis van het rabbinale Jodendom zijn de Targoemim, de Aramese vertalingen van de oudtestamentische Bijbelboeken van belang.

Na het Hebreeuws werd het Aramees de tweede heilige taal van het Jodendom. Nog altijd is het Aramees de eerste taal van minderheden in het Midden-Oosten. De combinatie van wetenschappelijke deskundigheid met een levendige schrijfstijl draagt ertoe bij dat De eerste wereldtaal. De geschiedenis van het Aramees voor een breed publiek toegankelijk is.

Ik wijs er wel op dat Gzella als het gaat om de oorsprong van de Pentateuch niet aansluit bij het zelfgetuigenis van de Schrift. Als het boek Daniël aan de orde komt, blijkt dat hij de eindversie in de tweede eeuw vóór Chr. dateert en de in Daniël 2-6 vermelde gebeurtenissen niet als historisch ziet. Wie hier beargumenteerd ander geluid wil horen, verwijs ik naar de Studiebijbel Oude Testament.

Voor hen die breder geïnformeerd willen worden over het Bijbelse Aramees is het zestiende deel van de Theological Dictionary of the Old Testament zondermeer een aanrader en kent dit werk geen concurrent. Naast Gzella die als hoogleraar Hebreeuwse en Aramese taal- en letterkunde aan de universiteit van Leiden was verbonden, vinden we ook de naam van Willem van Peursen – die als oudtestamenticus aan de Vrije Universiteit is verbonden – onder de medewerkers van dit deel.

N.a.v.: Holger Gzella (red.), Theological Dictionary of the Old Testament. Volume XVI: Aramaic Dictionary, vertaling Mark E. Biddle (Grand Rapids: Eerdmans, 2018) en Holger Gzella, De eerste wereldtaal. De geschiedenis van het Aramees (Amsterdam: Athenaeum, 2017).

Deze gastbijdrage is met toestemming overgenomen van de website van dr. P. de Vries. Het originele artikel is hier te vinden.

In maart 2024 D.V. opnieuw een ‘Fachtagung Biologie’ van Wort und Wissen – Dr. Peter Borger hoopt te spreken over het FOX2P-gen bij Neanderthalers

Ieder jaar organiseert de Duitse organisatie Wort und Wissen een Fachtagung Biologie. Tijdens deze Fachtagung worden er presentaties gehouden en wordt er nagedacht over biologie vanuit het klassieke scheppingsgeloof en Intelligent Design. Zowel in de infobrief als in een aparte folder wordt aandacht gegeven aan deze Fachtagung. Het is dit jaar een Duitstalige Fachtagung. Omdat in Nederland dergelijke vakspecialistische studiedagen vanuit creationair perspectief helaas ontbreken, extra aandacht voor onze oosterburen.1 Meer informatie en contactgegevens zijn te vinden op de website van Wort und Wissen, via die website is het ook mogelijk om uzelf aan te melden.2

Referaten

Verschillende referaten en referenten zijn ook al bekend. In tegenstelling tot vorig jaar toen de Fachtagung Engelstalig was, is die deze keer Duitstalig.3 Op alfabetische volgorde zijn de referenten met hun titels als volgt: Karin Bauer (titel: ‘Wunderwerk Kehlkopf – multifunktional und gut vernetzt’), dr. Peter Borger (titel: ‘Das Sprachgen FOXP2: Sequenzierung des Gens belegt, dass Neandertaler vollständig menschlich sind‘), Gerson Engel (titel: ‘Augentypen im Tierrech (mit Ausstellung)‘), Matthias Mross (titel: ‘Jean-Henri Fabre – Erstaunliches aus der Geschichte der Insektenforschung‘), dr. Boris Schmidtgall (titel: ‘Vitamine – faszinierende und lebenswichtige Biomoleküle als Schöpfungsindiz‘) en Benjamin Scholl (titel: ‘Die Herkunft des Menschen‘). Een interessant programma, maar het machtig zijn van de Duitse taal is wel een vereiste. De lezingen van deze Biologie-Fachtagung worden bij mijn weten niet opgenomen.

Praktische zaken

Deze studiedag wordt gehouden van 8 maart 2024 (18.00 uur) tot en met 10 maart 2024 (13.00 uur) D.V. in het Freizeitheim Friolzheim in Friolzheim (vlak bij de stad Stuttgart). Aanmelden voor deze studiedag is mogelijk tot 6 maart 2024 D.V. De studiedag staat onder leiding van dr. Boris Schmidtgall en de Nederlandssprekende dr. Peter Borger. De kosten voor deelname bedragen 120 euro voor algemene deelnemers, 80 euro voor promovendi en 60 euro voor studenten. De toeslag voor de kamer bedraagt 25 euro. Bedlinnen kost 7 euro. Dat laatste kunt u ook zelf meebrengen. Wellicht is het goed om, wanneer u vanuit Nederland gaat, dit kenbaar te maken via ons contactformulier. Al zal ondergetekende vanwege gezondheidsproblemen niet gaan, is het goed dat degenen die wel gaan met elkaar carpoolen.

Voetnoten

Feedback & Vragen 2023: Is de bundel ‘Inzicht’ ook als e-book verkrijgbaar?

Afgelopen week kon ik vreugdevol meedelen dat er een tweede druk komt van de bundel ‘Inzicht: Wetenschap voor Gods Aangezicht’. Het betreft een geheel ongewijzigde druk. Nog steeds druppelen er recensies binnen van de bundel. Alle reacties worden in dit overzicht bijgehouden.1 Via hun website meldde de uitgever dat de tweede druk vanaf 29 december 2023 D.V. beschikbaar is. Fundamentum heeft nog een aantal exemplaren van de eerste oplage liggen. Deze zijn hier te bestellen.2 Na het delen van deze mooie boodschap kreeg ik een vraag: ‘Is de bundel ook als e-book verkrijgbaar?

Het antwoord op die vraag is: Ja, maar alleen via de website van Uitgeverij De Banier. De e-book-versie van de bundel kost 14,99 per digitaal exemplaar en is hier te bestellen.3 Let op: klik bij het bestellen dan wel de juiste versie aan. Sommige mensen lezen de bundel liever via een e-reader of op een andere digitale wijze. Het is goed dat de uitgever daarom ook deze optie heeft aangeboden. We vinden het belangrijk dat de bundel gelezen wordt door academici, studenten en overige geïnteresseerden. Tot eer van de Schepper en tot heil en nut van de naaste! Heeft u de bundel al gelezen? Deel dan gerust uw ervaringen. Dat kan via ons contactformulier.

Voetnoten

Congres over ‘Bijbel & Wetenschap’ 2023 – 4. Dr. Bert-Jan Heusinkveld – Mensverbetering: Medische technologieën voor een ‘beter leven’

Op 21 oktober 2023 organiseerden Fundamentum en Geloofstoerusting een congres over ‘Bijbel & Wetenschap‘ met als subthema ‘Verwondering’.1 Theoloog dr. Bert-Jan Heusinkveld gaf een lezing met als titel ‘Mensverbeting: Medische technologieën voor een ‘beter leven’‘. Veel zegen bij het kijken en luisteren! Vragen kunnen gesteld worden via het contactformulier: https://oorsprong.info/contact/.

Dr. Heusinkveld heeft deze lezing hier samengevat voor ‘Techthics’, al eerder schreef hij hier over een onderdeel van deze lezing.

Voetnoten

Congres over ‘Bijbel & Wetenschap’ 2023 – 3. Dr. Pieter J. Lalleman – De historische betrouwbaarheid van de Evangeliën

Op 21 oktober 2023 organiseerden Fundamentum en Geloofstoerusting een congres over ‘Bijbel & Wetenschap’ met als subthema ‘Verwondering’.1 Theoloog dr. Pieter J. Lalleman gaf een lezing met als titel ‘De historische betrouwbaarheid van de Evangeliën’. Veel zegen bij het kijken en luisteren! Vragen kunnen gesteld worden via het contactformulier: https://oorsprong.info/contact/.

Voetnoten

Zwart-wit sociaal

Het laatste stukje ging over een Zwarte Zee-eend in de Ambtse uiterwaarden.1 De vogel, voor het laatst gezien op 1 december, is inmiddels gevlogen. Stukken grasland stonden toen en staan nog onder water. Op een drassig stuk hadden Kokmeeuwen en Kieviten zich verzameld.

Kieviten komen buiten de broedtijd vaak voor in grote groepen. Ze trekken weg bij vorst. Ik telde er zo’n 80. Zo staan ze op de grond, zo zie je een groep in de lucht. De foto toont er twaalf van. U ziet vogels met witte onderzijde en vogels met zwarte bovenzijde. ANWB Vogelgids: ‘Dichte groepen tonen daardoor karakteristiek, zelfs op grote afstand zichtbaar “flikkerend” effect.’

Dat regelmatig kantelend zwart-wit in de lucht is prachtig om te zien. Wat bezielt die vogels toch? Weten ze dat van een zwenkende dichte groep vogels in de vlucht het voor een roofvogel moeilijker is om er één te pakken? Of zijn ze gewoon in een jolige bui en doen ze samen vluchtig sociaal? Een ding is zeker: individuen van grote groepen snel vliegende vogels botsen nooit op elkaar! Er vindt blijkbaar steeds een fine-tuning (precieze afstemming) plaats. Wonderlijk.

Elke vogel is al een wonder. En dan nog zo gezamenlijk vliegend en zwenkend door de lucht zwermen en dat zonder ongelukken: bijzonder. Als u iets moois gemaakt hebt dan vind u het fijn om een compliment te krijgen. Vogels maken zo functionerend dé Architect groot. En wij? Vogels zijn door toeval geëvolueerd? Hoe kleindenkend zijn wij. Hoe groot is Hij!

Dit artikel is met toestemming van de auteur overgenomen uit Het GemeenteNieuws. De volledige bronvermelding luidt: Kooij, H. van der, 2023, Zeldzwame zee-eend omgeving Greb!, Het GemeenteNieuws 22 (50): 9.

Voetnoten

Jeugdrubriek – Dicht

Heb jij weleens voor een dichte deur gestaan? Je kunt rammelen aan de deurklink, maar het helpt niets. Als je geen sleutel hebt, krijg je de deur niet open. Soms zie je mensen heel hard rennen naar de trein. Ze willen graag mee. Maar net voor ze willen instappen, gaat de deur dicht en rijdt de trein weg. Te laat. Voor veel mensen zal het eens voor eeuwig te laat zijn. Ze hebben genadetijd gehad. Ze zijn gewaarschuwd. Er is op de deur van hun hart geklopt. Ze hebben niet geluisterd. Dan komt de dood. De hemelpoort zit dicht. Te laat. Je kunt gaan roepen, kloppen, maar de deur gaat niet meer open. Wat zal dat verschrikkelijk zijn.

Toen de zondvloed kwam, was het voor heel veel mensen ook te laat. Noach had ze gewaarschuwd. Iedere hamerslag was een klop op het hart. Een roepstem: kom, kom, kom. Ze hadden hem uitgelachen en bestopt. Ze leefden gewoon door met hun zondige leven. Eten en drinken en vrolijk zijn. Honderdtwintig jaar lang heeft de Heere nog geduld gehad. Toen was het te laat. Op een dag komen er allerlei dieren naar de ark toelopen. De Heere stuurt ze zelf. Van de onreine dieren, die de mensen niet mochten eten en offeren, komen er twee. Een mannetje en een vrouwtje. Van de reine dieren komen er zeven. Drie paartjes, een mannetje en een vrouwtje, en één extra. Die mag na de zondvloed geofferd worden. Ook van de reine vogels komen er zeven. Van de onreine vogels twee. Van alle kanten komen ze aan. Een wonderlijk gezicht. Grote en kleine dieren. Noach geeft ze allemaal een plek in de ark. Zeven dagen duurt dit. Dan moet Noach ook zelf in de ark gaan, samen met zijn vrouw, zijn drie zonen en de vrouwen van zijn zonen. Als iedereen binnen is, doet de Heere de deur van de ark Zelf dicht. Er kan niemand meer in.

Na deze zeven dagen begint het te regenen. Niet zo maar een beetje! Maar net als met een wolkbreuk stroomt het water van de hemel naar beneden. Het water spuit ook uit de aarde omhoog. Bronnen onder de grond worden opengebroken. De mensen raken in paniek. Sommigen rennen nog naar de ark toe, maar de deur is dicht. Ze hebben Noach geroepen. Ze hebben zich aan de ark vastgeklemd of zijn op het dak geklommen. Maar door de honger en de regen zijn ze er vanaf gevallen. Anderen klimmen in een boom. Weer anderen naar een bergtop. Het water blijft maar stijgen. Na veertig dagen stopt het met deze geweldige regenbuien. Het is helemaal stil geworden. Ook hoor je geen angstkreten meer. Alle mensen en alle dieren zijn verdronken. God laat niet met Zich spotten. Heel de aarde staat onder water. Zelfs de hoogste bergtop is niet meer te zien. Op dat water van Gods toorn drijft de ark. Daarbinnen is leven. Daar zijn de mensen veilig. De ark wijst naar de Heere Jezus. Wil je in deze Ark komen, dan moet je alles van deze wereld loslaten. De deur is nog open. Straks gaat hij dicht!

Hij Zelf zal aan het wereldrond
Het recht doen horen uit Zijn mond;
De volken voor Zijn vierschaar stellen,
En daar ‘t rechtmatig vonnis vellen.

Psalm 9:8 (ber.).

Dit artikel is met toestemming van de auteur en de redactie overgenomen uit het Kerkblad der Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland. De bronvermelding luidt: Veldhuizen-Bisschop, H. van, 2023, Dicht, Kerkblad der Oud Gereformeerde Gemeente 46 (23): 224.

Zeldzame zee-eend omgeving Greb!

Op 28 november was het heerlijk zonnig weer. Een fietstocht over de rivierdijken lokte me vanwege het hoge water. Overstroomd land trekt namelijk altijd vogels aan. Mijn eerste gang was over de Marsdijk richting hoeve De Ambtse. Op de dijk stond een turende vogelaar. Gevraagd of hij iets bijzonders zag: een in het binnenland zeldzame Zwarte zee-eend liet zich spotten! Zwarte zee-eenden broeden in Noord-Europa en zijn in Nederland als doortrekker en overwinteraar waar te nemen. Hoewel ze soms op zoete wateren opduiken, zijn ze toch sterk aan zout of brak water gebonden. Concentraties van vele tienduizenden vogels, soms nog meer, foerageren op schelpenbanken ten noorden van de Waddeneilanden (Sovon). Ik heb ze in mijn jonge prehistorische jaren daar wel eens gezien. De Zwarte zee-eend (Melanitta nigra) doet zijn naam eer aan: het is de zwartste eend op zee. De mannetjes zijn echt zwart, de vrouwtjes zijn donkerbruin. Vanaf de Marsdijk was een volwassen vrouwtje duidelijk waarneembaar, met in de buurt 20 Kuifeenden. Zwarte zee-eenden en Kuifeenden zijn duikeenden. Zwarte zee-eenden leven van schelpdieren. Bij het voedsel zoeken kunnen ze ruim twintig meter duiken! Gezien de paaltoppen stond het water hooguit 2 meter boven het grasland. De duikeenden zochten zeer waarschijnlijk voedsel in de ‘sloot’ die het grasland doorsnijdt. Geweldig dat vogelaars de vogel hebben gespot. Voor het eerst op 23 nov., 2 waarnemers, daarna 24-11 16 waarnemers, 25-11 23, 26-11 10, 27-11 0, 28-11 4. Gisteren, 29-11, door mij met iemand anders nog waargenomen (waarneming.nl).

Dit artikel is met toestemming van de auteur overgenomen uit Het GemeenteNieuws. De volledige bronvermelding luidt: Kooij, H. van der, 2023, Zeldzwame zee-eend omgeving Greb!, Het GemeenteNieuws 22 (49): 7.

De St. Janskerk te Utrecht in de Monumenta van Buchelius (3) De tekst op het rouwbord van Antonius van Abcoude van Meerten van Essensteijn (±1509-1573)

Onlangs schreef ik op deze website over de vondst van een grafkelder waarin onder andere Anna van Abcoude van Meerten van Essensteijn (1510-1597) begraven ligt.1 Deze vondst werd in de zomer van 1885 gedaan omdat er reparaties werden verricht aan de vloer van de hoofdwacht op het Janskerkhof te Utrecht. In het boek Monumenta passim in templis ac monsteriis Trajectinae urbis atque agri inventa van Arnoldus Buchellius (de latinisering van Aernout van Buchel) (1565-1641) kwam ik meer informatie tegen. Hieronder en in de volgende artikelen geef ik de transcriptie en vertaling in een zevenluik weer. Met dank aan Het Utrechts Archief voor de transcriptie en vertaling.2

De transcriptie van de tekst van het rouwbord, volgens Buchelius, luidt:

”In alia tabula:

D.O.M. aeterno sacrum.

Nobili, strenuo, pietate, fide ac prudentia incomparabili viro, domino Antonio de Abcoude a Meerthen, equiti aurato, militi etiam Hierosolimitano, gentis suae primario domino ab Essenstein, arcis Maerseniae ac Maersenbrouck, sodali sancti Antonii, in hoc sacello Antonii, parenti illustris domini Theodorici, ex liberis baronibus a Wassenaer et burchgraviis quondam Leidensibus, prepositi et archidiaconi istius ecclesie, erect[e] conlegae clarissimo, qui hydrope aetatis suae anno LXIII consumptus, ex valle hac lachrimarum, magno ordinis et suorum luctu et desiderio, ad coelestem patriam (Deo sic iubente) transmigravit, anno Christi salvatoris LXXIII post MD, sepultus in sepulchro maiorum Culemburgi, apud parentes et coniugem, dominam Annam, e comitibus de Lalain, quae XIII annos ad vitam aeternam precessit, post IV liberos ex illa susceptos, unum marem, cuius unicam ex asse heredem, filiam Annam, duxit generosus et strenuus dominus, dominus Wilhelmus de Gendt, dominus in Gendt, Appelteern, Berlicum, Altvort, et ducatus Geldriae ac comitatus Zutphaniensis cubicularius hereditarius. Reliquas faemellas, maior natu nupsit dominum de Geffen et Nulant, altera dominum de Urck et Emelweert, tertia innupta iuvencula obiit. Joannes a Renesse, huius ecclesiae.”

De vertaling luidt:

”Op een ander bord:

D.O.M., de Eeuwige.

Voor de weledelgestrenge, onvergelijkelijk vrome, trouwe en wijze heer Antoon van Abcoude van Meerten, gulden ridder, tevens ridder van Jeruzalem, voornaam heer van zijn geslacht van Essenstein, van het slot van Maarssen en Maarssenbroek, lid van de Antoniusbroederschap in deze Antoniuskapel. Hij was verwant aan Dirk, telg van de vrije baronnen van Wassenaar en burggraven van Leiden, en voormalig proost en aartsdiaken van St. Jan. Voor hun ambtgenoot, die op de leeftijd van 63 jaar aan waterzucht is overleden. Tot groot verdriet en rouw van de Staten en van de zijnen, is hij uit dit tranendal naar het hemelse vaderland (als God het zo heeft beschikt) overgegaan, in het jaar van Christus onze Verlosser 1573. Hij is begraven in het graf van zijn voorouders te Culemborg, bij zijn ouders en bij zijn echtgenote Anna, telg van de graven van Lalaing, die hem dertien jaar eerder naar het eeuwige leven is voorgegaan. Ze had hem vier kinderen geschonken. Een ervan was een zoon, wiens enige en universeel erfgename, zijn dochter Anna, gehuwd is met Willem van Gendt, heer van Gendt, Appeltern, Berlicum, Altvort en erfelijk kamerheer van het hertogdom Gelre en het graafschap Zutphen. De overige waren meisjes, waarvan de oudste is getrouwd met de heer van Geffen en Nuland, de tweede met de heer van Urk en Emmeloord, de derde is ongehuwd gestorven, als jong meisje. Jan van Renesse [deken] van St. Jan.”

Voetnoten