Geboorteakte van Nicolaas Teunis van Meerten (1916-1916)

Geboorteakte van Nicolaas Teunis van Meerten (1916-1916) uit de Burgerlijke Stand van de Gemeente Kesteren.

Hierboven wordt de geboorteakte van Nicolaas Teunis van Meerten (1916-1916) weergegeven.1 Op 31 januari 1916 verscheen Ruth van Meerten (1886-1948) voor de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de Gemeente Kesteren om aangifte te doen van de geboorte van zijn zoon. Ruth was negen en twintig jaar oud, boomkweker van beroep en woonachtig te Opheusden. Hij verklaarde dat Nicolaas Teunis op 30 januari 1916 om elf uur in de ochtend is geboren. Zijn moeder was Willemina Katrina van Leijen (1892-1916), zonder beroep.2 Ruth had twee getuigen meegebracht: (1) Gerrit Jan Jansen (±1882-?), vier en dertig jaar oud en sigarenmaker van beroep, en (2) Douwe Post (1885-?), dertig jaar oud en rijksambtenaar van beroep.

Voetnoten

Geboorteakte van Teuntje van Meerten (1913-1999)

Geboorteakte van Teuntje van Meerten (1913-1999) uit de Burgerlijke Stand van de Gemeente Kesteren.

Hierboven wordt de geboorteakte van Teuntje van Meerten (1913-1999) weergegeven.1 Op 16 oktober 1913 verscheen Ruth van Meerten (1886-1948) voor de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de Gemeente Kesteren om aangifte te doen van de geboorte van zijn dochter. Ruth was zeven en twintig jaar oud, boomkweker van beroep en woonachtig te Opheusden. Hij verklaarde dat Teuntje op 15 oktober 1913 om zes uur in de middag is geboren. Haar moeder was Willemina Katrina van Leijen (1892-1916), zonder beroep.2 Ruth had twee getuigen meegebracht: (1) Teunis de Kruiff (1853-1914), zestig jaar oud en gemeenteveldwachter van beroep, en (2) Jan Roelof Heij (1855-1917), acht en vijftig jaar oud en wagenmaker van beroep.

Voetnoten

Geboorteakte van Theodorus Hendrikus van Meerten (1914-1975)

Geboorteakte van Theodorus Hendrikus van Meerten (1914-1975) uit de Burgerlijke Stand van de Gemeente Kesteren.

Hierboven wordt de geboorteakte van Theodorus Hendrikus van Meerten (1914-1975) weergegeven.1 Op 28 september 1914 verscheen Ruth van Meerten (1886-1948) voor de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de Gemeente Kesteren om aangifte te doen van de geboorte van zijn zoon. Ruth was zeven en twintig jaar oud, boomkweker van beroep en woonachtig te Opheusden. Hij verklaarde dat Theodorus Hendrikus op 26 september 1914 om zes uur in de ochtend is geboren. Zijn moeder was Willemina Katrina van Leijen (1892-1916), zonder beroep.2 Ruth had twee getuigen meegebracht: (1) Jan Hendrik Cornelissen (1866-1937), zes en veertig jaar oud en arbeider van beroep, en (2) Gerrit Jansen Schuiling (1873-1941), een en veertig jaar oud en zonder beroep.

Voetnoten

Geboorteakte van Gerritje Maria van Meerten (1913-1946)

Geboorteakte van Gerritje Maria van Meerten (1913-1946) uit de Burgerlijke Stand van de Gemeente Kesteren.

Hierboven wordt de geboorteakte van Gerritje Maria van Meerten (1913-1946) weergegeven.1 Op 9 december 1913 verscheen Jan Willem van Meerten (1878-1944) voor de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de Gemeente Kesteren om aangifte te doen van de geboorte van zijn dochter. Jan Willem was vijf en dertig jaar oud, sigarenmaker van beroep en woonachtig te Opheusden. Hij verklaarde dat Gerritje Maria op 9 december 1913 om twee uur in de nacht is geboren. Haar moeder was Teuntje Wevers, zonder beroep.2 Jan Willem had twee getuigen meegebracht: (1) Karel Schaap, negen en twintig jaar oud en arbeider van beroep, en (2) Gerrit Gerritsen (1881-1964)3, twee en dertig jaar oud en sigarenmaker van beroep.

Voetnoten

Geboorteakte van Elisabeth van Meerten (1919-1928)

Geboorteakte van Elisabeth van Meerten (1919-1928) uit de Burgerlijke Stand van de Gemeente Kesteren.

Hierboven wordt de geboorteakte van Elisabeth van Meerten (1919-1928) weergegeven.1 Op 21 juli 1919 verscheen Jan Willem van Meerten (1878-1944) voor de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de Gemeente Kesteren om aangifte te doen van de geboorte van zijn dochter. Jan Willem was een en veertig jaar oud en sigarensorteerder van beroep. Hij verklaarde dat Elisabeth op 20 juli 1919 om tien uur in de ochtend is geboren. Haar moeder was Teuntje Wevers (1887-1967), zonder beroep.2 Het echtpaar woonde te Opheusden in het huis nummer A 309. Jan Willem deed de aangifte samen met: (1) Johannes Cornelis van de Weerdt (1885-1944), vier en dertig jaar oud en sigarenmaker van beroep, en (2) Gerrit Gerritsen (1881-1964)3, acht en dertig jaar oud en sigarenmaker van beroep.

Voetnoten

Doopinschrijving van Gijsje van Setten (1930)

Hierboven wordt de doopinschrijving van Gijsje van Setten (1930) weergegeven.1 Gijsje is op 11 april 1930 geboren. Haar vader was Arend van Setten (1892-1964) en haar moeder was Aaltje de Wit (1896-1974). Gijsje werd gedoopt op 22 juni 1930 in de Hervormde Kerk te Opheusden.

Voetnoten

Geboorteakte van Neeltje Cornelia Maria Buizert (1911-1987)

Geboorteakte van Neeltje Cornelia Maria Buizert (1911-1987) uit de Burgerlijke Stand van de Gemeente Meerkerk.

Hierboven wordt de geboorteakte van Neetje Cornelia Maria Buizert (1911-1987) weergegeven.1 Op 18 september 1911 verscheen Cornelis Buizert (1870-1956) voor de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de Gemeente Meerkerk om aangifte te doen van de geboorte van zijn dochter. Cornelis was één en veertig jaar oud, schoenmaker van beroep en woonachtig te Meerkerk. Hij verklaarde dat Neeltje Cornelia Maria op 7 september 1919 om zeven uur in de avond geboren is. Haar moeder was Adriana de With (1871-1947), zonder beroep. Het echtpaar woonde in woning C 10 te Meerkerk. Cornelis had twee getuigen meegebracht: (1) Willem Coenraad van Iperen (1852-1929), negen en vijftig jaar oud en winkelier van beroep, en (2) Gijsbert van Vuren (1868-1941), drie en veertig jaar oud en van beroep veldwachter.

Voetnoten

Huwelijksakte van Tonia Hendrina van Meerten (1846-1918) en Teunis Peters (1845-1919)

Eerste blad van de huwelijksakte van Tonia Hendrina van Meerten (1846-1919) en Teunis Peters (1845-1919) zoals weergegeven in de Burgerlijke Stand van de Gemeente Lienden.
Tweede blad van de huwelijksakte van Tonia Hendrina van Meerten (1846-1919) en Teunis Peters (1845-1919) zoals weergegeven in de Burgerlijke Stand van de Gemeente Lienden.

Hierboven wordt de huwelijksakte van Tonia Hendrina van Meerten (1846-1918) en Teunis Peters (1845-1919) weergegeven.1 Op 13 mei 1869 verscheen dit aanstaande echtpaar voor de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de Gemeente Lienden om een huwelijk aan te gaan. De ambtenaar in functie was wethouder Jan van Ommeren.

Teunis Peters was vier en twintig jaar oud en dienstknecht van beroep. Hij was geboren en woonachtig te Lienden.2 Teunis was de meerderjarige zoon van wijlen Dirk Peters (1801-1868) en Alida3 Kapellen (1809-1877). Alida was zonder beroep en woonachtig te Lienden.

Tonia Hendrina van Meerten was drie en twintig jaar oud en dienstmeid van beroep. Zij was geboren te Echteld en woonachtig te Lienden.4 Tonia Hendrina was de meerderjarige dochter van Teunis Willem van Meerten (1819-1875) en Heiltje Jansen (1820-1898).5 Zij waren arbeidslieden en woonden te Lienden.

Het echtpaar heeft de volgende stukken overhandigd: 1) Een bewijs van voldoening aan de Nationale Militie door de bruidegom, 2) Een geboorteakte van de bruidegom, 3) Een geboorteakte van de bruid en 4) Een akte van overlijden van de vader van de bruidegom. De moeder van de bruidegom en de ouders van de bruid waren bij de huwelijksvoltrekking aanwezig en gaven toestemming tot dit voorgenomen huwelijk. De huwelijksafkondigingen zijn gedaan te Lienden op de zondagen 2 mei 1869 en 9 mei 1869 en daar zijn geen bezwaren tegen opgekomen. Na het ‘Ja’-woord tegenover de ambtenaar zijn zij in de huwelijkse staat verbonden.

Het echtpaar had vier getuigen meegebracht:

  1. Cornelis Maters (1846-1880), vier en twintig jaar oud, planter van beroep en woonachtig in de Gemeente Valburg.
  2. Gerrit van der Assen (1827-1911), vier en veertig jaar oud, planter van beroep en woonachtig te Elst.
  3. Willem Cornelis van Voorthuizen (1823-1888), negen en twintig jaar oud, landbouwer van beroep en woonachtig in de Gemeente Lienden.
  4. Andries Johannes Graber (1826-1884), twee en veertig jaar oud, veldwachter van beroep en woonachtig in de Gemeente Lienden.

De moeder van de bruidegom en de vader van de bruid konden de akte niet ondertekenen, omdat zij niet konden schrijven.

Voetnoten

Dr. Bert-Jan Heusinkveld waarschuwt: “De mens wil het leven manipuleren”

Al ruim twintig jaar is hij met het onderwerp bezig: mensverbetering. Theoloog en ethicus dr. Bert-Jan Heusinkveld ziet een toegenomen interesse in het onderwerp, mede omdat de technologie steeds meer mogelijk maakt. Toch waarschuwt hij: “We willen het leven maken zoals wij het wensen, het manipuleren. We doen al snel een greep naar de macht.”

“Mensverbetering heeft altijd gespeeld”, zegt Heusinkveld, die tevens predikant in de protestantse gemeente in Daarle is. “Dat is ook logisch: we zijn op de aarde om er iets van te maken. Maar waar ik mij op richt is de mensverbetering waarbij je de mens wilt opwaarderen en perfectioneren door middel van technologie.”

Een concreet voorbeeld? “Neem hardlopen. Ik kan dat niet op het niveau van de topsporters, maar neem middelen om dat niveau toch te halen. Dat valt onder mensverbetering, omdat ik zonder die middelen dat niveau niet haal. Maar stel dat ik een beenprothese aanbreng, zodat ik harder kan lopen dan jij. Dan heb ik iets wat geen enkel mens heeft: dat gaat boven het mens-zijn uit – dat noemen we transhumaan. Denk ook aan het nieuws van eind vorige maand dat Elon Musks bedrijf Neuralink een computerchip in de hersenen van een mens heeft geplaatst zodat er communicatie tussen brein en computer kan plaatsvinden.”

U zegt: we moeten ons wel verbeteren als mens. Hoe legt u dat uit als christen?

“Als christen zeg ik: we moeten ons ontwikkelen. God heeft alles gemaakt en het aan ons toevertrouwd. “Maak er wat van,” zei Hij. Dat mogen wij de mogelijkheden in de schepping ontdekken en daarmee aan de slag gaan. Dat is ontwikkeling, verbetering zo je wilt. Ik denk ook dat het nieuwe paradijs uiteindelijk beter is dan het oude paradijs was.”

Juist in dat paradijs heeft de zondeval plaatsgevonden door een poging tot mensverbetering: de mens wilde als God zijn.

“Ja, terwijl we dat al waren: we zijn geschapen als beeld van God. Gemaakt om Hem te weerspiegelen. We hebben al bijna goddelijke eigenschappen. Doordat we nog een stap hoger wilden, ging het mis. Dat is ook precies het probleem bij praktische mens- en lichaamsverbetering. Wij denken te kunnen definiëren wat goed en kwaad is en dat te bepalen. Dat is eigenlijk een greep naar de macht.”

“Als je het hebt over mensverbetering zijn er grofweg twee houdingen. De eerste is de houding van waardering en respect. Waarom hebben wij eigenlijk dit lichaam? Wat is de betekenis ervan en is het niet iets goeds om te bewaren? Waarom moet het anders? De tweede houding is die van manipulatie: we willen het leven naar onze hand zetten. Het lichaam zo maken als we het wensen. Wat wij voelen en denken is het uitgangspunt.”

U maakt de verbinding met onze cultuur: wat wij denken en voelen is het vaak uitgangspunt. Hoe ziet u dat bij lichaamsverbetering optreden?

“Als een jongen als basketballer professional wil worden, maar slechts 1,65 meter lang is, zou je een groeihormoon kunnen toedienen. Want waarom zou je die jongen zijn droom ontnemen? Maar: moet dan ieder mens profbasketballer kunnen worden? Dat is de andere kant. Kun je je levensvervulling misschien ook ergens anders in vinden?”

Dan voel je gelijk de spanning met onze tijdgeest toenemen.

“Dat is een belangrijk punt. Het leven is een doe-het-zelfproject geworden. Als het je tegenwoordig mislukt om er iets van te maken, is het je eigen schuld. Dan heb je geen goede keuzes gemaakt, niet goed voor jezelf gezorgd. We denken dat het leven volledig maakbaar is.

Vroeger probeerden we zieken te herstellen. Dat is geneeskunde. Zodat we weer ‘normaal’, weer gezond worden. Nu gaat het een stap verder en willen we het leven van de wieg tot het graf controleren en perfectioneren. De volgende stap wordt in het mensverbeteringsdebat het transhumanisme genoemd. Transhumanisten streven ernaar dat mensen beter zijn dan goed: een langer leven, een beter geheugen hebben, verbindingen tussen brein en computer (cyborgs), het voelen van magnetische velden en bijvoorbeeld infrarood zien.”

Ook in de Bijbel zien we lichaamsverbetering: Jezus genas zieken. Hij herstelde mensen wel naar een menselijk niveau.

“Zeker. En daarom mag de wetenschap en geneeskunde zich ook ontwikkelen. Tegelijkertijd staat bij Jezus de lichamelijke genezing niet op de eerste plaats. Bij de verlamde man die door zijn vrienden door het dak aan de voeten van Jezus wordt gelegd, worden eerst zijn zonden vergeven. Daarna volgt genezing.

Je ziet dat er gebrokenheid is als gevolg van de zonde. Jezus herstelt, maar houdt zich aan de structuren die de Vader en Zoon aanbrachten toen ze de mens schiepen. Als je begint aan technologische mensverbetering, moet je uitkijken. Het lichaam dat God gemaakt heeft vinden we te beperkt. Laten we een nieuwe schepping creëren, zeg je dan. Maar als Jézus het over die nieuwe schepping heeft, gaat het over de vernieuwing van je hart door de Geest. Hij is je aan het verbeteren. Pas bij de terugkomst van Christus krijg je het nieuwe lichaam dat wij niet kunnen maken.”

Voor u is een belangrijke lijn bij lichaamsverbetering dus het lichaam respecteren dat God heeft geschapen. Wat zijn andere kaders?

“Als je iets aan het lichaam verandert, moet het passen bij wie je bent en bij je identiteit. Er moet dus continuïteit zijn: biografisch gezien moet het bij je leven passen. En is er sprake van coherentie? Past het bij jou als persoon, bij je levensbeschouwing en je morele waarden? En je sociale omgeving is belangrijk: als je een ingreep ondergaat waarna mensen niet meer weten wie je bent, is dat niet goed voor jou en voor je omgeving.”

Heeft u een voorbeeld van een toepassing die ethisch gezien in het ene geval wel kan en in het andere te betwisten is?

“Neem het cochleair implantaat. Een implantaat waarmee je dove mensen terugbrengt in het land van de horenden. Dat werkt inmiddels best goed. Als je dat echter inzet om geluid te horen wat alleen dieren kunnen horen, bijvoorbeeld hypersonisch geluid, is dat een twijfelachtige toepassing. Wat heb je eraan, waarom doe je het? Je plaatst je buiten de gemeenschap van mensen, omdat niemand anders het kan.

Een tweede voorbeeld: zelf ben ik aan een oog vrijwel blind. Ik zie er alleen licht mee. Daar kun je, zoals getest is bij een kat, videobeeld op aansluiten. Dat was nog niet perfect, maar mogelijk is het wel. Op zo’n videobeeld zou je tijdens een gesprek via Google kunnen zoeken. Terwijl ik met je aan het praten ben, krijg ik informatie binnen. Dan is het contact totaal anders.”

Welke vragen over lichaamsverbetering moeten beter besproken worden, vindt u als ethicus?

“Bij dit thema zie je dat er soms een toepassing wordt gebruikt, maar het niet duidelijk is wat het effect is op de persoon en op de omgeving. Zo krijgen sommige sterk bevende parkinsonpatiënten deep brain stimulation, elektrische stootjes in de hersenen via ingebrachte electroden. Vaak helpt dat ook: het beven wordt minder. Tegelijk: feitelijk weten we niet precies wat we doen, maar wel dat het werkt.

Er is een bekend voorbeeld van iemand die dat ingeschakeld kreeg en rare dingen ging doen. Hij gaf onverantwoord geld uit en legde het aan met allerlei vrouwen. Een interessante vraag: wie is verantwoordelijk, de man, het apparaat of de arts? De man kreeg de keuze om de draden te laten zitten en in een tehuis te wonen, of het te laten verwijderen. Dan zouden de klachten weer terugkomen. Dat is ook enhancement: je doet wat en je weet niet precies wat het uitwerkt, met name in de hersenen. Tegelijkertijd is er ook de omgeving, is men na het stoppen van het beven ook echt gelukkiger geworden?”

Schuilt de verbeteringsgedachte ook in de christelijke wereld?

“Ja, je gaat zo mee in de storm. Voor je het weet ben je bezig met spectaculaire dingen beleven en er op sociale media goed uitzien. Anders ben je niet veel waard. De drang naar verbetering door lichaamsverandering zit er blijkbaar diep in.

Voor mijzelf als christen zou ik als verbetering graag zien dat de Heilige Geest mijn leven een update geeft zodat Christus meer centraal komt te staan. Dat mensen aan mij merken dat Christus mijn leven is, ik niet alleen hoop dat ik gezond ben. maar vooral veilig en geborgen ben en straks een nieuw lichaam krijg. Ik kan mijzelf niet maken zoals ik zou kunnen en moeten zijn. Daar is Christus voor gekomen, dat gaat Hij doen.”

Dr. Bert-Jan Heusinkveld hoopt vanavond over dit thema een lezing te geven in Breukelen. Eerder heeft hij over dit onderwerp gesproken op een congres van ‘Fundamentum’.

Dit artikel is met toestemming overgenomen van de website CVandaag. Het originele artikel is hier te vinden.

Parenteel van Teunis Willem van Meerten (1819-1875) en Heiltje Jansen (1820-1898)

Teunis Willem van Meerten werd op 7 september 1819 geboren te Meerten1 als zoon van Jan Dirk van Meerten (1786-1871) en Antonia Brouwer (1789-1875). Het parenteel van zijn ouders is hier te vinden. Hij is overleden op 24 november 1875 te Lienden.2 Hij trouwde op 7 november 1845 te Echteld3 met Heiltje Jansen. Heiltje Jansen werd op 14 november 1820 te Echteld4 geboren als dochter van Gijsbert Jansen (1778-1848) en Cornelia Derksen (1785-1870). Zij is overleden op 24 januari 1898 te Lienden.5

Kinderen

Uit dit huwelijk werden de volgende acht kinderen geboren:

  1. Tonia Hendrina van Meerten. Zij is geboren op 30 maart 1846 te Echteld6 en is overleden op 18 april 1918 te Lienden.7 Zij trouwde op 13 mei 1869 te Lienden8 met Teunis Peters, geboren op 17 januari 1845 te Lienden9 en overleden op 15 april 1919 te Lienden.10 Hij was een zoon van Dirk Peters (1801-1868) en Alida Kapellen (1809-1877). Het parenteel van dit echtpaar is hier te vinden.
  2. Gijsbert van Meerten (1848-1890).
  3. Janna van Meerten (1850-1938).
  4. Cornelia van Meerten. Zij is geboren op 30 maart 1853 te Lienden11 en overleden op 1 november 1937 te Rhenen.12 Zij is ongehuwd overleden.
  5. Dirkje van Meerten (1855-1926).
  6. Teuntje van Meerten (1858-1920).
  7. Heiltje van Meerten (1861-1929).
  8. Maria van Meerten (1863-1949).

Meer informatie over dit echtpaar

Dit parenteel wordt nog verder compleet gemaakt. Hieronder volgen tijdelijk de linkjes naar artikelen op deze website die onder meer dit echtpaar vermelden. Later, als de Heere leven geeft, willen we dit omwerken tot een overzichtelijk en leesbaar geheel.

Voetnoten